SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 26/2025 Do zobaczenia 01.07.2025 3 min

„Memory Palace” w Galerii HOS

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski

Spacer po komnatach wyimaginowanego Pałacu Pamięci to znana od starożytności mnemotechnika. Każdy z napotykanych obiektów przywołuje konkretne wspomnienia. Przekraczając jego próg, odkrywamy nie tylko obrazy przeszłości, lecz także złożone emocje, które kształtują tożsamość — ambiwalencję, gdzie piękno styka się z destrukcją, a wstyd splata z fascynacją.

W toku dorastania mierzymy się z granicami i dwuznacznościami. Oddzielamy i określamy swoje miejsce. To doświadczenie może prowadzić do strachu i obrzydzenia, ale także sublimacji — przekształcenia chaosu w sztukę lub mistyczne przeżycia. Wspólnym wątkiem w praktyce Guenther, Sakowskiej, Szczerbowskiej i Wójcik jest napięcie — między estetyką a kontrolą, między strukturą a podmiotowością, między pięknem a jego rozkładem. Artystki nie tworzą jednoznacznych diagnoz, raczej testują granice i rozkładają na części mechanizmy. Śledzą to, co pozostaje ukryte. Ich prace budują mapy współczesnych potrzeb i emocji: wstydu, samotności i pragnienia kontroli — ale też pragnienia wolności.

Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski

Abiekt — termin psychoanalityczny wprowadzony przez Julię Kristevę w Powers of Horror (1982) — to przede wszystkim dwuznaczność. Separuje od tego, co zagraża, ale nie chroni od niego całkowicie. Wręcz przeciwnie, uznaje zagrożenie za coś wiecznie obecnego. Jest mieszanką osądu i emocji, potępienia i tęsknoty. Wpisany jest w dualność doświadczenia socjalizacji do roli kobiecej, zasadzonej na poczuciu winy i nieustannym przesuwaniu granic między normą a tabu. Rozszczelnia je, odsłania wypierane, niechciane, ukrywane. Róż łatwo ulega zabrudzeniu.

Artystki mierzą się z abiektem dwojako — uwypuklają brzydotę, strach, lęk lub konstruują estetyczne pancerze. Obudowują, ujarzmiają, oswajają. Porządkują narracyjną tkankę tożsamości za pomocą symboli, partytur, obiegów architektonicznych, podróży po mapach marzeń. Mimo to spokój jest zakłócany, śpiącej wplątuje się do snów dym z fallicznych świec, skłębione znaki na partyturach puchną. Erotyka ulega splątaniu z przemocą i sferą podświadomą. A piękno, delikatne i kruche, może się rozpaść lada chwila. Chociaż Pałac zbudowano ze wspomnień, jest przede wszystkim mapą emocji i śladem po tym, co przeminęło, lecz nigdy nie zniknęło. Obiekty aktywują pamięć nie logiczną, a czuciową, związaną z teksturą, napięciem mięśni, zapachem dymu, śladem na skórze. Artystki nie rekonstruują przeszłości, lecz ją performują, jako rytuał dorastania, spektakl sublimacji.

Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski
Widok wystawy „Memory Palace”, Galeria HOS, fot. Szymon Sokołowski

Detaliczność prac prezentowanych na wystawie nie jest przypadkowa. To szczegół wyznacza rytm patrzenia i wprowadza w świat ukrytego, zarówno w filigranowych rysunkach, jak i wielkoformatowych pracach malarskich. Eksplorując, widz staje się podglądaczem, odkrywającym kolejne elementy. Intymna bliskość aktywuje nieświadome. Jest niezbędna, aby wywołać uczucie wstrętu, uruchomić mechanizmy obronne, skonfrontować z własnym wnętrzem. Przyjrzyj się więc uważnie, zaglądając do środka.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Weronika Guenther, Maryna Sakowska, Julia Szczerbowska, Inga Wójcik
Wystawa
Memory Palace
Miejsce
Galeria HOS
Czas trwania
13.06 – 26.07.2025
Osoba kuratorska
Marianna Łomża
Fotografie
Szymon Sokołowski
Strona internetowa
www.hosgallery.pl/memory-palace
Indeks
HOS gallery Inga Wójcik Julia Szczerbowska Marianna Łomża Maryna Sakowska Weronika Guenther

Najczęściej czytane

1
News 23.07.2025

Marta Cienkowska nową ministrą Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Redakcja
2
Artykuł sponsorowany 18.07.2025

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata

3
Na Dobry Początek 14.07.2025

14–20 lipca

Redakcja
4
Krytyka 18.07.2025

Halloweenowa egalitarność. „Letztraum” Jana Baszaka w CK Zamek

Portret Gabi Skrzypczak
5
Krytyka 25.07.2025

Obok głównego nurtu. „Willa siostra BWA” w BWA Zielona Góra

Portret Anna Pajęcka
6
Na Dobry Początek 21.07.2025

21–27 lipca

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Memory Palace” w Galerii HOS — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności