SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.05.2021 3 min

„MARYNA.TV” Maryny Tomaszewskiej w BWA Zielona Góra

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy

MARYNA.TV to kolejne zaskakujące oblicze Maryny Tomaszewskiej, artystki znanej z działań na pograniczu sztuki i kultury głównego nurtu. Jej najbardziej charakterystyczne projekty to czasopismo „Periodyk Najgorszy” oraz książka i seria wideo pokazywanych w CSW Zamku Ujazdowskim – „Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle”.

Projekt MARYNA.TV rozpoczął się w czasach lockdownu i jest zainspirowany internetowymi fenomenami, bohaterami, którzy zdobyli sławę w sieci, i formatami szeroko oddziałującymi w środowiskach social mediów. Bezpośrednio odnosząc się do działań influencerów i używając mechanizmów komercyjnej narracji, artystka przenosi je na pole sztuki. Końcówka „TV” jest tutaj użyta świadomie, to ironiczne zestawienie medium ogłoszonego jako „skończone” z najnowszymi trendami wśród użytkowników internetu.

Na początku powstała seria krótkich, zabawnych i ogólnodostępnych filmów o sztuce (ale nie tylko) wzorowanych na klasycznych produkcjach YouTube’a. Moda, sport i fitness oraz sztuka to obszary połączone specyficznym statusem, który osiągają w masowej wyobraźni ich bohaterowie: sportowcy, trendsetterzy, genialni artyści, „it-girls”, influencerzy – obiekty społecznego i kulturowego naśladownictwa. Jednak podobnie jak w przypadku ekonomii komunikacji społecznościowej nic tu nie jest tym, za co się podaje.

Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy
Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy

Telewizyjny „brand” to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Media społecznościowe to nie tylko wirtualne treści. Vlogerzy i blogerzy monetyzują swoją popularność w fizycznym świecie, sprzedając treści reklamowe i lokując produkty, a także tworząc oferty tzw. merchandise’u: ubrań, kosmetyków, batonów czy książek sygnowanych ich imieniem. To nieodzowne warunki istnienia w świecie sieci, którego główną zasadą od dawna nie jest komunikacja, lecz rozrywka.

Projekt Tomaszewskiej bazuje na tym właśnie wymiarze internetu – popularności i łatwym przekazie. Pod brandem MARYNA.TV powstały legginsy, klapki i lakier do paznokci. Komunikację marketingową zapewnią sesja zdjęciowa, look book, seria naklejek i filtrów wykorzystujących AR. To próba zmierzenia się z pandemiczną kulturą online za pomocą wielowymiarowej narracji.

W sferze scenograficznej ekspozycja została zaprojektowana pod doskonałe zdjęcia na Instagram – tak by być idealnie instafriendly. To bardzo ważny aspekt obecnego projektowania i marketingu – już na etapie planowania nowych miejsc: barów, restauracji, sklepów czy lokali usługowych, uwzględnia się to, że na ich tle będą powstawać perfekcyjne fotografie do social mediów. Tym razem będzie można zrobić je w galerii.

Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy
Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy
Maryna Tomaszewska, „MARYNA.TV”, widok wystawy

Maryna Tomaszewska – adiunktka na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie również jest główną kuratorką Galerii Spokojna. W swojej działalności łączy misję edukacyjną z praktyką artystyczną. Interesują ją mechanizmy funkcjonowania świata sztuki, postkonceptualne działania oraz przełożenia komercyjnej narracji na pole sztuki. Autorka art booków, instalacji, wideo i performansów, redaktorka naczelna „Periodyka Najgorszego”.
W 2013 roku była główną redaktorką czasopisma naukowego „Journal of Artists’ Books” (Columbia College Chicago) – edycji poświęconej polskiej scenie publikacji wydawanych przez artystów.
Brała udział w wystawach, m.in. w: BWA Wrocław, CSW Zamek Ujazdowski, Golden Thread Gallery (Belfast), Villa Tokyo, oraz uczestniczyła w targach NY Art Book Fair (MoMA PS1),
LA Art Book Fair (MOCA). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dla wybitnych młodych twórców Młoda Polska.
Jej art booki są w kolekcjach m.in. MoMA, SFMOMA, Metropolitan Museum of Art, Tate, Victoria and Albert Museum.

Seria filmów MARYNA.TV była publikowana podczas pierwszego lockdownu na kanale BWA Wrocław. Projekt współfinansowany ze stypendium MKiDN „Kultura w sieci” oraz ze środków zadania badawczego „Sztuka mediów (społecznościowych)” pod kierownictwem dr Maryny Tomaszewskiej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maryna Tomaszewska
Wystawa
MARYNA.TV
Miejsce
BWA Zielona Góra
Czas trwania
23.04–16.05.2021
Osoba kuratorska
Anna Mituś
Fotografie
dzięki uprzejmości BWA Zielona Góra
Strona internetowa
bwazg.pl
Indeks
Anna Mituś BWA Zielona Góra Maryna Tomaszewska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„MARYNA.TV” Maryny Tomaszewskiej w BWA Zielona Góra — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności