SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 13.03.2019 3 min

Marieta Chirulescu w Fundacji Galerii Foksal

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marieta Chirulescu, Untitled, 2019

Fundacja Galerii Foksal prezentuje pierwszą indywidualną wystawę Mariety Chirulescu, na którą artystka przygotowała nową serię prac. Wcześniej w 2012 roku Fundacja współpracowała z Chirulescu przy grupowej wystawie Everywhere and on Everything nawiązującej do twórczości Edwarda Krasińskiego i jego post-malarskiej tradycji abstrakcji.

Marieta Chirulescu tworzy prace, które wyglądają jak obrazy lub geometryczne kompozycje, ale powstają one w skomplikowanym procesie kopiowania i reprodukcji, podczas którego mniej lub bardziej kontrolowane eksperymenty, przypadki, czy nawet błędy generują abstrakcyjne formy. Są one wynikiem połączenia następujących po sobie procesów analogowych i cyfrowych, które są dokumentowane jako wydruki atramentowe na płótnie, często na sam koniec ręcznie podmalowywane.

Najnowsze monochromatyczne obrazy w kolorach czerwonym, niebieskim i zielonym kontrastują z wcześniejszymi pracami, które opierały się głównie na palecie odcieni szarości. Ich równomierne barwy zostały uzyskane przez zeskanowanie i powiększenie kartek z zeszytu z kolorowymi papierami. Przed kopiowaniem artystka naniosła na papier mokre ślady swoich palców oraz ekspresyjnych pociągnięć pędzla. Namoczony papier pod wpływem ciepła emitowanego przez skaner zyskał gradacje w odcieniu swoich barw. Całość dopełniła horyzontalna rozpikselowana linia będąca wynikiem wcześniejszego uszkodzenia urządzenia, która nadała finalnemu obrazowi pejzażową kompozycję.

Marieta Chirulescu, Untitled, 2019
Marieta Chirulescu, Untitled, 2019
Marieta Chirulescu, Untitled, 2019
Marieta Chirulescu, Untitled, 2019

Gest malarski w tych pracach istnieje tylko na chwilę i zanika w obróbce cyfrowej. Referencje stają się powidokami i echami mechanicznych procesów skanerów, fotokopiarek czy programów do obróbki cyfrowej zdjęć. Proces jest najważniejszy, a obraz jest tylko jego subtelną reprodukcją. Kopiowane przedmioty, pusty spód pokrywy skanera czy szkło umieszczone na kserokopiarce są poddawane procesom, które eliminują większość możliwych do zidentyfikowania odniesień w kompozycjach.

Marieta Chirulescu prowadzi grę z reprodukcją i gestem malarskim. Buduje napięcie między procesem a rezultatem, strukturą a powierzchnią, tym co precyzyjne i przypadkowe. W tych konceptualnych zabiegach dokonuje się proces odnajdywania obrazu, który podobnie jak w przypadku fotografii analogowej jest jedynie oryginalną kopią.

Marieta Chirulescu, widok wystawy
Marieta Chirulescu, widok wystawy
Marieta Chirulescu, widok wystawy
Marieta Chirulescu, widok wystawy
Marieta Chirulescu, widok wystawy
Marieta Chirulescu, widok wystawy

Marieta Chirulescu (ur. w 1974 r. w Rumunii, mieszka i pracuje w Berlinie). Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Była artystką rezydentką w Villa Massimo w Deutsche Akademie w Rzymie (2015), The Lenikus Collection (2012) i Künstlerprogramm en Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Bucarest (2006). W 2008 roku otrzymała stypendium Stiftung Kunstfonds w Bonn. Wystawy indywidualne: CYTWOMBLY CYFONTI, Galleria Fonti, Neapol (2016); Pale Fire, kurimanzutto, Mexico City (2016); Kunsthalle Lingen (2014); Kunstverein Nürnberg (2011); White Cube Bermondsley, Londyn (2011), Kunstverein Nürnberg (2011), Galerie Micky Schubert (2010), Kunstahalle Basel (2010), Kunsthalle Mainz (2009). Wystawy grupowe: The Modern Institute, Glasgow (2017); Villa Medici, Rzym (2016); Biennale w Wiedniu (2015); Kunsthalle Wien, Wiedeń (2014); Museum Folkwang, Essen, Niemcy (2013); Muzeum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2012); La preuve concrète, The Concrete Proof, CEEAC Centre Européen d’Actions Artistiques Contemporaines, Strasbourg (2009); Malerei, Kohlenhof, Kunstverein Nürnberg, Niemcy (2005).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marieta Chirulescu
Wystawa
Marieta Chirulescu
Miejsce
Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
Czas trwania
8.02–23.03.2019
Strona internetowa
fgf.com.pl
Indeks
Fundacja Galerii Foksal Marieta Chirulescu

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Marieta Chirulescu w Fundacji Galerii Foksal — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności