Marieta Chirulescu w Fundacji Galerii Foksal
Fundacja Galerii Foksal prezentuje pierwszą indywidualną wystawę Mariety Chirulescu, na którą artystka przygotowała nową serię prac. Wcześniej w 2012 roku Fundacja współpracowała z Chirulescu przy grupowej wystawie Everywhere and on Everything nawiązującej do twórczości Edwarda Krasińskiego i jego post-malarskiej tradycji abstrakcji.
Marieta Chirulescu tworzy prace, które wyglądają jak obrazy lub geometryczne kompozycje, ale powstają one w skomplikowanym procesie kopiowania i reprodukcji, podczas którego mniej lub bardziej kontrolowane eksperymenty, przypadki, czy nawet błędy generują abstrakcyjne formy. Są one wynikiem połączenia następujących po sobie procesów analogowych i cyfrowych, które są dokumentowane jako wydruki atramentowe na płótnie, często na sam koniec ręcznie podmalowywane.
Najnowsze monochromatyczne obrazy w kolorach czerwonym, niebieskim i zielonym kontrastują z wcześniejszymi pracami, które opierały się głównie na palecie odcieni szarości. Ich równomierne barwy zostały uzyskane przez zeskanowanie i powiększenie kartek z zeszytu z kolorowymi papierami. Przed kopiowaniem artystka naniosła na papier mokre ślady swoich palców oraz ekspresyjnych pociągnięć pędzla. Namoczony papier pod wpływem ciepła emitowanego przez skaner zyskał gradacje w odcieniu swoich barw. Całość dopełniła horyzontalna rozpikselowana linia będąca wynikiem wcześniejszego uszkodzenia urządzenia, która nadała finalnemu obrazowi pejzażową kompozycję.
Gest malarski w tych pracach istnieje tylko na chwilę i zanika w obróbce cyfrowej. Referencje stają się powidokami i echami mechanicznych procesów skanerów, fotokopiarek czy programów do obróbki cyfrowej zdjęć. Proces jest najważniejszy, a obraz jest tylko jego subtelną reprodukcją. Kopiowane przedmioty, pusty spód pokrywy skanera czy szkło umieszczone na kserokopiarce są poddawane procesom, które eliminują większość możliwych do zidentyfikowania odniesień w kompozycjach.
Marieta Chirulescu prowadzi grę z reprodukcją i gestem malarskim. Buduje napięcie między procesem a rezultatem, strukturą a powierzchnią, tym co precyzyjne i przypadkowe. W tych konceptualnych zabiegach dokonuje się proces odnajdywania obrazu, który podobnie jak w przypadku fotografii analogowej jest jedynie oryginalną kopią.
Marieta Chirulescu (ur. w 1974 r. w Rumunii, mieszka i pracuje w Berlinie). Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Była artystką rezydentką w Villa Massimo w Deutsche Akademie w Rzymie (2015), The Lenikus Collection (2012) i Künstlerprogramm en Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Bucarest (2006). W 2008 roku otrzymała stypendium Stiftung Kunstfonds w Bonn. Wystawy indywidualne: CYTWOMBLY CYFONTI, Galleria Fonti, Neapol (2016); Pale Fire, kurimanzutto, Mexico City (2016); Kunsthalle Lingen (2014); Kunstverein Nürnberg (2011); White Cube Bermondsley, Londyn (2011), Kunstverein Nürnberg (2011), Galerie Micky Schubert (2010), Kunstahalle Basel (2010), Kunsthalle Mainz (2009). Wystawy grupowe: The Modern Institute, Glasgow (2017); Villa Medici, Rzym (2016); Biennale w Wiedniu (2015); Kunsthalle Wien, Wiedeń (2014); Museum Folkwang, Essen, Niemcy (2013); Muzeum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2012); La preuve concrète, The Concrete Proof, CEEAC Centre Européen d’Actions Artistiques Contemporaines, Strasbourg (2009); Malerei, Kohlenhof, Kunstverein Nürnberg, Niemcy (2005).
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Marieta Chirulescu
- Wystawa
- Marieta Chirulescu
- Miejsce
- Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
- Czas trwania
- 8.02–23.03.2019
- Strona internetowa
- fgf.com.pl