SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.04.2014 4 min

Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś w galerii Monopol

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jerzy Bereś, "Rytuał propagandowy", 1973 r

Jerzy Bereś, „Rytuał propagandowy”, 1973 r

Wystawa w galerii Monopol to pierwszy wspólny pokaz prac pary artystów, prywatnie małżeństwa, należących do najważniejszych przedstawicieli awangardy drugiej połowy XX w. w Polsce. Maria Pinińska-Bereś najczęściej pojawia się w kontekście sztuki feministycznej i uznawana jest za jedną z prekursorek tego kierunku w naszym kraju. Jerzy Bereś – kapłan i mistyk, odwoływał się do wielkiej historii i filozofii, poszukując duchowości w czasach upadku wartości wyższych.

Przeżyli ze sobą, jako małżeństwo, 42 lata. Nigdy nie mieli wystawy razem, to znaczy w duecie, choć kilkakrotnie brali wspólnie udział w pokazach zbiorowych. Oboje studiowali rzeźbę w pracowni Xawerego Dunikowskiego, należeli do Grupy Krakowskiej, zainicjowali też cykl pokazów Rzeźba Roku.

Maria Pinińska-Bereś, "Księżniczka Y", 1987 r.

Maria Pinińska-Bereś, „Księżniczka Y”, 1987 r.

Każde z nich wypracowało indywidualne podejście do medium rzeźbiarskiego i rozszerzało je o performance i akcje z udziałem publiczności. Ona tworzyła delikatne różowo – białe obiekty, miękkie i zmysłowe narzędzia opresji wypełniające kobiecą codzienność. Jego rzeźby, naturalne i surowe, z drewna i sznurka, oddziaływały pierwotną siłą. W swoich akcjach, które określał mianem Manifestacji, wykorzystywał też własne nagie ciało.

Jerzy Bereś, "Piętno", 1982 r.

Jerzy Bereś, „Piętno”, 1982 r.

Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś postrzegani są jako artyści osobni, o wyraźnie odróżniających się stylach i obszarach zainteresowań. Niezależne indywidualności twórcze, oboje wybitni, mający swoje ugruntowane miejsce w historii sztuki polskiej, przywoływani przez zagranicznych badaczy awangardy. Twórczość każdego z nich w naturalny sposób podążyła we własnym kierunku, choć przy bliższym spojrzeniu dostrzec możemy zarówno jaskrawo rysujące się kontrasty, jak i subtelne, może nawet nieświadome wspólne inspiracje. Krytycy i kuratorzy odwiedzający Beresia w ich wspólnym mieszkaniu, skłonni byli raczej poprosić Pinińską-Bereś o podanie kawy niż o pokazanie swoich prac. Trudno dociec, czy wynikało to z siły sztuki Beresia w ówczesnym kontekście, czy z lekceważenia kobiety-artystki. Być może jej sztuka, która wciąż pozostaje aktualna, wtedy jeszcze nie była zrozumiała.

Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, widok na wystawę

Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, widok na wystawę

Na wystawie  można zobaczyć rzeźby i dokumentacje z akcji obojga artystów. Podczas trwania wystawy Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia zrealizowano nawiązujące do niej projekty dwóch artystek: Elżbiety Jabłońskiej i Doroty Podlaskiej.

Maria Pinińska-Bereś, zestaw fotografii z akcji "Transparent", Kraków, 1980 r

Maria Pinińska-Bereś, zestaw fotografii z akcji „Transparent”, Kraków, 1980 r

Maria Pinińska-Bereś "Pierożek" 1987 r., Jerzy Bereś "Szydło" 2012 r.

Maria Pinińska-Bereś „Pierożek” 1987 r., Jerzy Bereś „Szydło” 2012 r.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś
Miejsce
Galeria Monopol, Warszawa
Czas trwania
28.02.-16.04.2014 r.
Fotografie
Leszek Fidusiewicz
Strona internetowa
galeriamonopol.pl
Indeks
Galeria Monopol Jerzy Bereś Maria Pinińska-Bereś

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Maria Pinińska-Bereś i Jerzy Bereś w galerii Monopol — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności