Majestat japońskiego drzeworytu na dwóch wystawach w Muzeum Manggha

Wystawa ARS LONGA to prezentacja drzeworytów ukiyo-e i shin-hanga z kolekcji Zygmunta Karolaka. Ekspozycja ukazuje, jak dzieła sztuki przechodzą od momentu powstania do przestrzeni ekspozycyjnej, gdzie są oglądane z tym samym zachwytem, co kiedyś przez kolekcjonera.
Muzeum Manggha w 2024 roku wzbogaciło zasób swojej kolekcji o bezcenny zbiór drzeworytów japońskich ukiyo-e oraz w stylu shin-hanga, które przez całe swoje życie gromadził Zygmunt Karolak. Drzeworyty w większości pochodzą z okresu Meiji (1863–1912), wśród autorów kompozycji pojawiają się największe nazwiska przedstawicieli dawnej sztuki japońskiej, takie jak Kunisada, Koson, Kunichika, Kuniyoshi, czy wreszcie Hokusai i Hiroshige. Wśród prac przedstawienia pięknych kobiet bijin, ilustracje do opowieści o księciu Genjim, czy przedstawienia z cyklu Skarbiec wiernych wasali (Chūshingura).








ARS LONGA to opowieść o procesie życia dzieła sztuki. Prezentowane na wystawie drzeworyty ukiyo-e i shin-hangaukazują różnorodność i bogactwo japońskiej sztuki drzeworytniczej. Wystawa pozwala na refleksję nad tym, jak dzieło sztuki, poprzez różne etapy – od stworzenia, przez kolekcjonowanie, aż po ekspozycję – zachowuje swoją wartość i znaczenie.
Z kolei wystawa Góra (i znowu) góra ukazuje fascynację Katsushiki Hokusaia, jednego z najsłynniejszych japońskich artystów najwyższą górą Japonii – Fudżi. Prezentowane dzieła pochodzą z cennej kolekcji muzealnej oraz daru Eia Nakau, znawcy i promotora sztuki ukiyo-e. To dzięki niemu po raz pierwszy zaprezentowano zbiór czarno-białych drzeworytów sumizuri-e, które wyszły spod ręki Hokusaia. Wystawa ukazuje różnorodne oblicza góry Fudżi, od majestatycznych krajobrazów po subtelne detale, oddając duchową i kulturową rolę tej świętej góry w Japonii.








Fudżi, leżąca na granicy prefektur Shizuoka i Yamanashi, niemalże w centralnym punkcie wyspy Honshū, oddalona o sto kilometrów od granic dzisiejszej stolicy Japonii, to niewątpliwie jedna z najbardziej znanych gór na świecie. Do dzisiaj czczona i otoczona kultem przez Japończyków, zachwyca i budzi respekt wśród tych, którym łut szczęścia sprzyja i kapryśna, zwykle ukryta pod warstwą chmur Fudżi się ukaże. Jej wizerunek był wielokrotnie uwieczniany i powielany przez artystów – malarzy, drzeworytników, poetów. Kształt Fudżi spopularyzowały również rzemiosło artystyczne i druki okolicznościowe. Święta Góra Japończyków od zawsze była elementem nie tylko pięknego krajobrazu przyrodniczego, nie tylko obleganą atrakcją turystyczną, lecz przede wszystkim urosła do rangi swoistego symbolu Kraju Kwitnącej Wiśni.
Muzeum Manggha zachęca do odwiedzenia tych wyjątkowych ekspozycji i głębokiego zanurzenia w kulturze japońskiej!
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- ARS LONGA; Góra i (znowu) góra
- Miejsce
- Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
- Czas trwania
- 29.03–18.05.2025
- Osoba kuratorska
- Katarzyna Maleszko, Dominika Górowska ("ARS LONGA"); Dominika Górowska ("Góra i (znowu) góra")
- Fotografie
- Kamil A. Krajewski
- Strona internetowa
- manggha.pl