SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 17/2025 Artykuł sponsorowany 25.04.2025 3 min

Majestat japońskiego drzeworytu na dwóch wystawach w Muzeum Manggha

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Do 18 maja 2025 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie można oglądać dwie wyjątkowe wystawy: ARS LONGA oraz Góra i (znowu) góra.
Widok wystawy „Góra (i znowu) góra”, fot. Kamil A. Krajewski

Wystawa ARS LONGA to prezentacja drzeworytów ukiyo-e i shin-hanga z kolekcji Zygmunta Karolaka. Ekspozycja ukazuje, jak dzieła sztuki przechodzą od momentu powstania do przestrzeni ekspozycyjnej, gdzie są oglądane z tym samym zachwytem, co kiedyś przez kolekcjonera.

Muzeum Manggha w 2024 roku wzbogaciło zasób swojej kolekcji o bezcenny zbiór drzeworytów japońskich ukiyo-e oraz w stylu shin-hanga, które przez całe swoje życie gromadził Zygmunt Karolak. Drzeworyty w większości pochodzą z okresu Meiji (1863–1912), wśród autorów kompozycji pojawiają się największe nazwiska przedstawicieli dawnej sztuki japońskiej, takie jak Kunisada, Koson, Kunichika, Kuniyoshi, czy wreszcie Hokusai i Hiroshige. Wśród prac przedstawienia pięknych kobiet bijin, ilustracje do opowieści o księciu Genjim, czy przedstawienia z cyklu Skarbiec wiernych wasali (Chūshingura).

Widok wystawy „ARS LONGA”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „ARS LONGA”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „ARS LONGA”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „ARS LONGA”, fot. Kamil A. Krajewski

ARS LONGA to opowieść o procesie życia dzieła sztuki. Prezentowane na wystawie drzeworyty ukiyo-e i shin-hangaukazują różnorodność i bogactwo japońskiej sztuki drzeworytniczej. Wystawa pozwala na refleksję nad tym, jak dzieło sztuki, poprzez różne etapy – od stworzenia, przez kolekcjonowanie, aż po ekspozycję – zachowuje swoją wartość i znaczenie.

Z kolei wystawa Góra (i znowu) góra ukazuje fascynację Katsushiki Hokusaia, jednego z najsłynniejszych japońskich artystów najwyższą górą Japonii – Fudżi. Prezentowane dzieła pochodzą z cennej kolekcji muzealnej oraz daru Eia Nakau, znawcy i promotora sztuki ukiyo-e. To dzięki niemu po raz pierwszy zaprezentowano zbiór czarno-białych drzeworytów sumizuri-e, które wyszły spod ręki Hokusaia. Wystawa ukazuje różnorodne oblicza góry Fudżi, od majestatycznych krajobrazów po subtelne detale, oddając duchową i kulturową rolę tej świętej góry w Japonii.

Widok wystawy „Góra (i znowu) góra”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „Góra (i znowu) góra”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „Góra (i znowu) góra”, fot. Kamil A. Krajewski
Widok wystawy „Góra (i znowu) góra”, fot. Kamil A. Krajewski

Fudżi, leżąca na granicy prefektur Shizuoka i Yamanashi, niemalże w centralnym punkcie wyspy Honshū, oddalona o sto kilometrów od granic dzisiejszej stolicy Japonii, to niewątpliwie jedna z najbardziej znanych gór na świecie. Do dzisiaj czczona i otoczona kultem przez Japończyków, zachwyca i budzi respekt wśród tych, którym łut szczęścia sprzyja i kapryśna, zwykle ukryta pod warstwą chmur Fudżi się ukaże. Jej wizerunek był wielokrotnie uwieczniany i powielany przez artystów – malarzy, drzeworytników, poetów. Kształt Fudżi spopularyzowały również rzemiosło artystyczne i druki okolicznościowe. Święta Góra Japończyków od zawsze była elementem nie tylko pięknego krajobrazu przyrodniczego, nie tylko obleganą atrakcją turystyczną, lecz przede wszystkim urosła do rangi swoistego symbolu Kraju Kwitnącej Wiśni.

Muzeum Manggha zachęca do odwiedzenia tych wyjątkowych ekspozycji i głębokiego zanurzenia w kulturze japońskiej!

Przypisy

Stopka

Wystawa
ARS LONGA; Góra i (znowu) góra
Miejsce
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Czas trwania
29.03–18.05.2025
Osoba kuratorska
Katarzyna Maleszko, Dominika Górowska ("ARS LONGA"); Dominika Górowska ("Góra i (znowu) góra")
Fotografie
Kamil A. Krajewski
Strona internetowa
manggha.pl
Indeks
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Majestat japońskiego drzeworytu na dwóch wystawach w Muzeum Manggha — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności