„Made in Blue Republic” w Galerii Arsenał w Białymstoku
Made in Blue Republic obejmuje szereg strategii artystycznych i metod pracy z materiałem. Agresywna płynność i natrętna materialność wydają się dominującą cechą tego projektu, który w rytmie zanikania i powrotu rozprzestrzenia się z upływem czasu (nawet jeżeli ten ruch jest wyłącznie pozorny), będąc wizualną refleksją nad sprzecznościami i dominacją prezentyzmu w XXI wieku.
Dwie wystawy (w BWA Zielona Góra i białostockiej Galerii Arsenał), które składają się na Made in Blue Republic, są silnie związane z obecną globalną rzeczywistością. Zatem perypatetyczne wyjście poza ograniczenia pracowni-laboratorium stało się metodą „kolekcjonowania i fabrykacji” fragmentów przedmiotów, ich klasyfikacji, wymyślania i zapominania o nich gdzieś w wędrówce po świecie, w czasie rozmaitych projektów badawczych na różnych szerokościach geograficznych. Nasuwa się obraz artystów podążających śladem wielkiej Maszyny Zniszczenia, podnoszących z ziemi okaleczone fragmenty, by potem próbować za ich pomocą odnaleźć zagubioną całość. Ten obsesyjny wysiłek zdaje się częścią DNA artystów, urodzonych i wychowanych w kraju, który wielokrotnie musiał wymyślać się od nowa, budując całość ze szczątków tego, co było kiedyś.Niektóre z uporczywie powracających tematów w tej praktyce artystycznej, które stanowią istotne tło projektu, to: uwikłanie w rozgrywki władzy i bezprawia, współczesne hiperkompleksowości, bezdomność w świecie, bezdomność natury, fabrykacja dylematów, sentymentalizmów, konfabulacji. Wątki te wypływają z empatii dla niepotrzebnych, odtrąconych, zmarginalizowanych.
Projekt kreuje frapującą przestrzeń, która otacza widza. Wypełniając większość sali BWA Zielona Góra, pokrywając podłogę tak szczelnie, że zostaje jej niewiele na swobodne poruszanie się, ta ekspansywna, „wędrująca” aranżacja obiektów równocześnie doskonale współpracuje z dynamiką przestrzenną wnętrza. Instalacja ze znalezionych, „poprzerabianych” i gotowych przedmiotów (ready made), gromadzonych przez artystów w różnych krajach w ciągu ostatnich dziesięciu lat, ma w sobie lekkość i jest tak delikatnie wyważona, że łatwo ją zakłócić. Ujawnia ona nietrwałość zamierzeń i wielkich narracji cywilizacyjnych. Artyści Blue Republic uczynili z braku stabilności swój modus operandi, i ta jakość jest widoczna we wszystkich elementach projektu: w głównej instalacji składającej się z tektury, czasopism, puszek, styropianu, kawałków drewna, blachy, drutu, gruzu, rysunków na papierze i innych materiałach – oraz w monumentalnych rysunkach wykonanych czarną taśmą klejącą na ścianach galerii.
Czarna taśma jest dla Blue Republic coraz częściej materiałem wyboru: jest narzędziem w ich obecnym kierunku poszukiwań, ciążącym ku improwizacji i działaniom performatywnym. Prace same w sobie są tymczasowe, ubogie i ulotne, a czarna taśma radykalnie przekształca i animuje płaszczyznę ścian, wyzwalając trójwymiarowość.
Włączona do aranżacji przestrzennej w Galerii Arsenał grupa prac wideo z serii Water Drawings uzupełnia efemeryczne formy z czarnej taśmy, mniejsze obiekty i instalację przestrzenną Limited Activities, w której gruz i śmieci „posprzątano”, a właściwie wymieciono poza zasięg mioteł i pozostawiono. Monitory TV symultanicznie emitują zapis performance’u/sztuki ziemi realizowanego na przestrzeni kilku ostatnich lat, wyłonionego z wcześniejszych działań związanych z koncepcją transobiektu – przedmiotu, którego status ontologiczny jest zawieszony: który został zniszczony, sproszkowany, pocięty na wióry itp. Water Drawings to przykład sytuacji, w której konwencjonalny przedmiot już nie istnieje, istnieje tylko jego aspekt performatywny – cień przedmiotu i idei przedmiotu, wykonany wodą na powierzchni rozgrzanej słońcem skały, stwarzający swoisty „teatr bez widza”. Jego tymczasowość i brak stabilności przywołuje daremność prób kształtowania zglobalizowanej świadomości poprzez wysiłek nieustającej pogoni za nieuchwytną rzeczywistością. Jedyne ślady pozostałe po pracy pędzla to przelotna kreska szybko wysychających konturów i ich dokumentacja wideo.
Efemeryczność w tym projekcie jest bardziej strategią artystyczną niż tylko metodą. Jest też czułym instrumentem służącym do formułowania fundamentalnych pytań. Same diagnozy co do kondycji świata, sugestie, jak go rozumieć i jak w nim zamieszkać, to nie wszystko. Nie doraźne prognozy pogody, lecz udział w przemianie świata wydaje się celem, do którego dążą artyści Blue Republic.
The multi-site exhibition Made in Blue Republic will be on view from March 10th through April 2nd 2017 at the BWA Zielona Góra (Art Exhibitions Bureau, curator – Wojciech Kozłowski) and from March 17th through May 4th 2017 at the Arsenal Gallery, Białystok (curator – Monika Szewczyk).
The Polish-Canadian Blue Republic collective acquired international recognition for their aesthetic interventions in both interior and urban space. With their exhibition Made in Blue Republic, they continue the development of their practice through the engagement of planetary and post-human thinking. This includes a series of projects operating in the ephemeral, absurdist and linguistic spheres including Tape Murals, Water Drawings and other spatial interventions, each work managing to tread the threshold separating object from environment with equal amounts of wit and care.
Made In Blue Republic comprises an expansive but precariously built environment, titled Speeding from Beautiful Infections, which encompasses ten years’ worth of found objects that provisionally establish multiple routes and trajectories throughout one of BWA Zielona Góra’s galleries. Each construction simultaneously leads and hems in the wandering viewer in an installation intended to mirror the impermanence of civilising and civilisation constructs. This is further emphasized through Blue Republic’s ubiquitous „tape murals” – improvised drawings created with black masking tape, spread along the floor and walls, dividing, tracing and approaching the gallery’s architectural space as both medium and author.
Expanding upon the ephemeral nature of Tape Murals, site-specific land art series Water Drawings, shown in a video documentary at Białystok’s Galeria Arsenal, partially eludes the human sensorium by engaging the transformation of physical states in improvised performances where water is applied to the hot rock surfaces of Canada’s Georgian Bay. The installation Limited Activities rounds out the artists’ experiments with what they have dubbed the “trans-objects”, or matter that has been shredded, pulverised, evaporated and is thought to be destroyed.
Blue Republic’s prolific succession of anti-monumental installations and displacements uniquely frame contemporary discourses around embodied intelligence and hierarchies of form. They accomplish this primarily by interrogating their own status as artists, shifting between positions as authors and intermediaries. This is best underscored by the exhibition title, Made in Blue Republic where the use of ‘in’ rather than ‘by’ de-centres the artists’ authorship, suggesting that the environmental circumstances of the production and presentation of their work constitute a collaborative process of creation.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Blue Republic (Anna Passakas i Radosław Kudliński)
- Wystawa
- Made in Blue Republic
- Miejsce
- Galeria Arsenał w Białymstoku
- Czas trwania
- 17.03 - 04.05.2017
- Osoba kuratorska
- Monika Szewczyk
- Fotografie
- © Maciej Zaniewski
- Strona internetowa
- galeria-arsenal.pl