SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.03.2022 3 min

„Lovehammer” Jana Możdżyńskiego i Sebulca w witrynie Krupa Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022

Zbrojne szyki zwierają się w miłosnym uścisku. Strzały amora przebijają puklerze i serca. Siły miłości triumfują a słodkie futrzaki (cute’aski) ścierają się z delikatnymi, rozpłatanymi pancerzami prężących muskuły Kruszynek. W powietrzu śmigają okrzyki opiekuńczych armii.

Współczesne gry cały czas opierają się głównie na rywalizacji. Emblematem sporu jest pozostaje wciąż walka, bitwa, przemoc. Wojna.

Wystawa bierze swoje źródło ze wspólnej pasji obu artystów – figurkowych gier bitewnych.

Warhammer to seria gier w których fantastyczne armie staczają niezliczone bitwy w niekończącej się, kosmicznej wiecznej wojnie. Różnorodne frakcje, armie i fantastyczne stworzenia, rasy i potwory ścierają się na polach epickich bitew. In the grim darkness of the far future there is only war[1].

Ten mroczny świat, którego istotą jest walka, wytworzył charakterystyczną ekspresyjną estetykę, pełną broni, mięśni, szponów i szeroko rozumianej przemocy. Wyolbrzymionej, estetyzowanej i skonwencjonalizowanej. Jednocześnie swobodnie czerpał z najróżniejszych historycznych odniesień. Z czasem uniwersum obrosło w opisujące kolejne obozy i etapy konfliktu książki, filmy i gry komputerowe. Stało się fenomenem kulturowym, a jednocześnie emblematycznym obrazem jednego z aspektów kultury popularnej.

Dwaj młodzi artyści, Sebulec i Jan Możdżyński, pozostając orędownikami równości, wolności i feministami, queerują ten grimdarkowy świat, zmieniając tę wojnę w bitwę miłości. Tworzą własne, alternatywne figurkowe armie, armie opiekuńcze, które na wystawie Lovehammer zyskują miłosny charakter. Zamiast walczyć na śmierć i życie, toczą inną bitwę. Artyści kwestionują stereotypowy porządek „chłopackiej” gry, wyrażanej przez siłę i realizowanej w wojnie i przemocy.

Ta alternatywna wizja sporu, bitwy, odwraca jej porządek. Kruszynki i Zakochane Kundle spotykają się w walce, która nie jest antagonistyczna.

widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022

Armie

Jan Możdżyński
Kruszynki

Zbieranie Warhammera zacząłem od armii Necronow – kosmicznych „mumii”. Dusza ich prawładcy, w wyniku wojen wewnętrznych, rozpadła się przed wiekami na miliony małych części.
Podobnie Postaci z moich prac – są cząstkami mnie. Stanowią moją osobistą armię nastrojów, postaw, myśli i zauroczeń.
To kruche istoty o surowej, często chropowatej powierzchowności.
Często mają swe źródła w topornych modelach 3d z gier komputerowych z przełomu wieków. Czasu mojego dzieciństwa. Nadal postrzegam świat dosyć naiwnie, a orężem moich wojowników miłości są czułość, ciekawość i chełpliwość z małą porcją zazdrości.
Lubię je bo są samotne i nikt się nimi nie zajmuje. Ale może niebawem to się zmieni.

vs.

Sebulec
Zakochane Kundle

Zakochane Kundle rozrabiają!
Te z pozoru niegroźne słodziaki mają w swoim asortymencie sztuczki od których podnosi się ciśnienie a w brzuchu zaczynają latać motyle…. Wabią ofiary krągłymi kształtami i hipnotyzującym tańcem, a ich słodkie spojrzenie przeszywa na wylot i odnajduje skryte tęsknoty duszy. Pazury smarują płynnym pożądaniem – jedno zadrapanie sprawia, że nie można przestać o nich myśleć. Najgroźniejsze są zatrute strzały, biada tym, którzy zostaną trafieni.
Jednakże oręż, który obrały bywa zdradziecki i nieprzewidywalny… Być może siły, z którymi igrają wymkną się spod kontroli i doprowadzą do ich zguby?

widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022
widok wystawy „Lovehammer”, fot. Alicja Kielan; dzięki uprzejmości lokalu_30 i Krupa Gallery, 2022

***

Zaaranżowanej w witrynie przyszłej głównej siedziby Krupa Gallery bitwie towarzyszy codex. To typowa dla gier bitewnych publikacja prezentująca walczące postacie i jednostki, wraz z ich szczególnymi cechami, sposobem walki i specjalnymi atakami. Publikacja będzie dostępna jako pdf do pobrania na stronie galerii.

[1] z okładki podręcznika do jednego z wariantów gry Warhammer (Warhammer 40,000. Rogue Trader, RPG)

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jan Możdżyński, Sebastian Sebulec
Wystawa
Lovehammer
Miejsce
Krupa Gallery, Wrocław
Czas trwania
14.02–31.03.2022
Osoba kuratorska
Antoni Burzyński
Fotografie
Alicja Kielan
Strona internetowa
krupagallery.pl/lovehammer/
Indeks
Antoni Burzyński Jan Możdżyński Krupa Gallery Sebastian Sebulec

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Lovehammer” Jana Możdżyńskiego i Sebulca w witrynie Krupa Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności