SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 43/2024 Do zobaczenia 30.10.2024 4 min

„Lokator” Cyryla Polaczka w BWA Zielona Góra

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Cyryl Polaczek, „Kasza”, 2022, wystawa „Lokator”, fot.

Pokoje są w najgłębszej i istotnej swej funkcji walką z przestrzenią.
Deborah Vogel

W artykule opublikowanym po raz pierwszy w Przeglądzie Społecznym w 1932 roku, pod tytułem „Mieszkanie w swej funkcji psychicznej i społecznej”, Debora Vogel metaforycznie opisuje współczesne jej mieszkania, przyglądając się, jak ich przestrzenne i formalne aspekty odzwierciedlają potrzeby lokatorów. Ewoluujące miasto jest dla Vogel materialnym odbiciem dynamicznych przemian intelektualnych, społecznych, politycznych oraz ekonomicznych. Według autorki, domy stanowią ucieczkę z pustej i nudnej przestrzeni świata, w której trudno się odnaleźć – to, co znajduje się poza ich granicami opisuje jako chaos. Jej słowa, naznaczone doświadczeniami gwałtownej industrializacji oraz nadciągającej destabilizacji sytuacji politycznej, można spróbować wyrwać z pierwotnych ram czasowych i przyrównać do prac Cyryla Polaczka. Chociaż powstanie tekstu Vogel od prezentowanych obrazów dzieli niemal wiek, to zdolność wytwarzania w jego ramach narracji dla aktualnych realiów przestrzeni mieszkalnych nie wydaje się być nie na miejscu. Postrzeganie mieszkań jako pożądanego schronienia w dobie narastającego zagrożenia to kolejne ogniwo łączące lata 30. XX wieku ze współczesnością. Niewątpliwie istotną kwestią w twórczości Polaczka jest zabawa kontekstami historycznymi, manipulacja skojarzeniami i cytatami z historii sztuki, w których znajduje potencjał do opowiadania o teraźniejszości.

Cyryl Polaczek, „Niebo, żuk i książka”, 2024; Bez tytułu, 2023–2024, (kolekcja prywatna Dzikości Serca), „Podwójne życie”, 2024; „Czytelnik”, 2023; „Paski od spodni”, 2024; „Bobas” (wspólnie z Martyną Kielesińską), 2021; „Starzec i bobas”, 2024, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, Bez tytułu, 2023–2024 (kolekcja prywatna Dzikości Serca); „Książki i mucha”, 2024; „Czytelnik”, 2023, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Mieszkanie na Józefitów, Wit, Miron, Martyna i Kasza”, 2024; „Bugs Dark”, 2019; „Niebo, żuk i książka”, 2024; „Podwójne życie”, 2024; Bez tytułu, 2023–2024 (kolekcja prywatna Dzikości Serca); „Bobas” (wspólnie z Martyną Kielesińską), 2021; „Kafle”, 2014; „Czytelnik”, 2023, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Bugs Dark”, 2019; „Niebo, żuk i książka”, 2024; „Podwójne życie”, 2024, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra

Wystawa pod tytułem „Lokator” jest pierwszą indywidualną prezentacją prac Cyryla Polaczka w BWA w Zielonej Górze. Na ekspozycję składają się najnowsze obrazy uzupełnione przekrojowym wyborem prac artysty z ostatnich 10 lat. Sam tytuł wystawy został zaczerpnięty od niewielkiego obrazu, który przedstawia pająka wynurzającego się spomiędzy gęstego włosia zmiotki. Tego typu lokator to często przyczyna lęku, ale także pomyślny znak dla domu – podobno przynosi szczęście i zwiastuje dobrą fortunę. U Polaczka sprawy rzadko mają się jednoznacznie. Tytuł wystawy odnosi nas również do filmu Romana Polańskiego z 1976 roku, będącego ekranizacją powieści Rolanda Topora pod tytułem „Chimeryczny lokator”. O ile Trelkovsky, bohater filmowy i literacki, stopniowo pogrąża się w obłędzie, o tyle Polaczek wykorzystuje konwencje przewidzeń oraz niedopowiedzeń. Reżyseruje zamieszkiwane przestrzenie – przepełnia je absurdem, aranżując w nich niecodzienne sytuacje oraz czule uwiecznia chwile z bliskimi.

W najnowszych pracach Polaczka obserwujemy zapis codziennych scen: zapalania świecy, suszących się na sznurku skarpet, współdomowników oddanych lekturze. Cyryl nie byłby jednak sobą, gdyby pozostawił prozę życia nago, nie podszywszy jej odrobiną niepokoju, ambiwalencji, humoru. Na jednym z obrazów widzimy wnętrze mieszkania oddane w skali zbliżonej do rzeczywistej. To nawiązanie do twórczości Vilhelma Hammershøi’a, portrecisty i autora melancholijnych przedstawień duńskich wnętrz przełomu XIX i XX wieku. W obrazie Cyryla Polaczka odczujemy tak samo rodzaj nostalgii za minionym czasem, jak i jego zagięcie – wrażenie bezczasu. Na pierwszym planie, przy lewej krawędzi obrazu znajdują się płaszcze, namalowane przez Polaczka w chropowatym stylu malarstwa materii. Palta sugerują obecność innych osób – spoglądając w głąb obrazu zauważymy chłopca w fotelu, raczkujące dziecko, nogi osoby siedzącej na kanapie oraz kota obserwującego otoczenie. Polaczek zawiera w swoich obrazach nadrealistyczne skojarzenia, kamufluje lęki, ukrywa alegorie.

Cyryl Polaczek, „Bugs Dark”, 2019; „Niebo, żuk i książka”, 2024, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Zielona książka, Martyna”, 2024; „Bobas” (wspólnie z Martyną Kielesińską), 2021; „Kafle”, 2014; „Die Welt”, 2020, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Koń wchodzi po schodach”, 2024; „Die Welt”, 2020, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Książki i mucha”, 2024; „Czytelnik”, 2023; „Śmierć marynarza”, 2023, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra
Cyryl Polaczek, „Śmierć marynarza”, 2023; „Starzec i bobas”, 2024, wystawa „Lokator”, fot. Karolina Spiak/BWA Zielona Góra

Podstawową figurą wystawy staje się zatem dom – rozumiany zarówno jako mieszkanie czy zamieszkiwana przestrzeń, ale także więzi, relacje, rodzinna bliskość. Przestrzeń galerii stała się jego tymczasową postacią, podzieloną na widmowe pokoje, w których znajdziemy grupy motywów powracające lub odkrywane na nowo. Możliwe, że prace, które oglądamy, otwierają kolejny transformatywny epizod w twórczości Polaczka, kojarzonego głównie z malarstwem pejzażowym. Architektura wystawy, korespondująca z kluczowymi dla prezentacji motywami, została zaprojektowana przez artystkę wizualną – Martynę Kielesińską. Aranżacja ekspozycji nie tylko wyznacza trasę jej zwiedzania, ale również stanowi próbę udomowienia przestrzeni wystawienniczej. Wytworzona w ten sposób mikro-rzeczywistość dialoguje z obrazami – staje się zbiorem elementów imitujących nasze prywatne otoczenia. Debora Vogel pisała, że w życiu współczesnego człowieka mieszkanie zaczyna pełnić funkcję krajobrazu – podobnie jak kiedyś natura, tak dziś miasto i jego elementy: fabryki, warsztaty, wnętrza, potrafią stymulować na poziomie intelektualnym, estetycznym i formalnym. W pracach Polaczka i realizacji Kielesińskiej odnajdziemy echo jej słów, jednocześnie przenosząc się do wewnątrz wspólnego imaginarium artystów i do samego rdzenia ich praktyk twórczych.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Cyryl Polaczek 
Wystawa
Lokator
Miejsce
BWA Zielona Góra
Czas trwania
11.10—3.11.2024
Osoba kuratorska
Franciszek Smoręda
Strona internetowa
bwazg.pl/2276-cyryl-polaczek-lokator-11-10-3-11-24
Indeks
BWA Zielona Góra Cyryl Polaczek Franciszek Smoręda

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Lokator” Cyryla Polaczka w BWA Zielona Góra — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności