SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 23/2025 Do zobaczenia 11.06.2025 3 min

„Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma” w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Tomasz Ciecierski, bez tytułu, 2007, detal, „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień

Czy można kolekcjonować coś, co jest zjawiskowo piękne, niepowtarzalne i zarazem nietrwałe, wręcz ulotne? Gdy przyjmiemy, że kolekcja potencjalnie ma być bytem trwałym, przenoszącym przez upływający czas szerokie spektrum wartości skumulowanych w wytworach ludzkich rąk, zbiorem uporządkowanym według konkretnego autorskiego zamysłu – to jest to niemal niemożliwe. Ale czy tak naprawdę cechą właściwą kolekcji jest trwanie i określoność? Czy definiuje się ona jako byt skończony? Gdy spojrzymy na to zjawisko z perspektywy zbierania i samego zbieracza (rozumianego zarówno jako jednostka, kolektyw czy byt instytucjonalny), okaże się ono swoistym „żywym organizmem” w ciągłym ruchu, wiecznej metamorfozie, którą warunkują idee, powiązane z nią myśli czy emocje stymulujące ich formowanie. Dopóki istnieje „energetyczne” źródło owych procesów, kolekcja żyje i pulsując promieniuje swą magiczną siłą. Gdy go zabraknie staje się tak naprawdę archiwalnym zapisem, zatrzymanym kadrem, opisującym co prawda wycinek rzeczywistości, ale
z pewnością nie mówiącym o niej wszystkiego. To nieco odmienne spojrzenie kieruje naszą uwagę na „nieuchwytne” i „zmienne” komponenty kolekcji. Odkrywamy wówczas misterną pajęczynę powiązań, skomplikowane ściegi myśli i idei, które determinowały kolekcjonera do podjęcia wysiłku zbierania. Tworzą one swoisty układ nerwowy i limfatyczny żywej kolekcji. Ta ukryta siła łączy poszczególne przedmioty ze sobą, pozwala im wybrzmiewać w harmonijnym wielogłosie. Tak właśnie ujawniają się „śniegowe płatki”. Budują one doraźny obraz kolekcji, oznaczają chwilowy stan, w którym myśl sprzęga się z materią i buduje jedyny w swoim rodzaju portret zbierającego. Dla niektórych, istotą kolekcjonerstwa jest zanurzanie się w takich właśnie stanach a nie zwykłe posiadanie.

Bartosz Kokosiński, „Pożerający Kolorystów Polskich” 2020-2022, detal, „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Bartosz Kokosiński, „Spalony” z cyklu „Obrazy pożerające rzeczywistość”, 2022, detal, „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot.. Oktawia Kubień
Tomasz Ciecierski, bez tytułu, 2024, „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia KubieńWidok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień
Widok wystawy „Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma”, fot. Oktawia Kubień

Można by stwierdzić, że Waldemar Andzelm kolekcjonuje obrazy, instalacje, rzeźby, rysunki i wiele jeszcze różnych typów artystycznych artefaktów. Dobiera je z pieczołowitością. W jego kolekcji są w ciągłym „ruchu”, który odzwierciedla najmniejsze nawet zmiany w jego idei „zbierania”. Byłoby jednak wielkim uproszczeniem tak widzieć tworzoną przez niego kolekcję. Dla mnie osobiście Andzelm jest szczególnym zbieraczem, którego nie interesuje posiadanie rzeczy lecz kolekcjonowanie owych śniegowych płatków. Szczególnym, bowiem interesuje go głównie wejście w intymną niemal interakcję nie z przedmiotami, lecz z zakodowanymi w nich śladami intelektu oraz emocji drugiego człowieka. Fascynują go ludzie, stąd tak charakterystyczne dla jego ponad trzydziestoletniej praktyki kolekcjonerskiej częste głębokie wchodzenie w relacje z poszczególnymi twórcami. Jeżeli nie może tego uskuteczniać, poszukuje w dziełach specyficznych form zapisów-sygnałów, rezonansu wykraczającego wyraźnie poza pole artystyczne. Formowana nieustannie kolekcja opowiada co prawda andzelmową wizję świata, jest jednak nieustannym oddawaniem głosu twórcom, uważnym wsłuchiwaniem się w ich narracje, czerpaniem z potencjału ich myśli i twórczego działania. Prezentowana Państwu wystawa nie powinna być zatem odbierana jedynie jako prezentacja zbioru cennych dzieł. Warto dostrzec w niej opowieść o niepochamowanym pragnieniu utrwalenia, choćby na chwilę owych śniegowych płatków. Warto szukać w niej ulotnych stanów, kontekstów mniej oczywistych niż tylko artystyczna forma i siła wizualnego przekazu.

Sebastian Dudzik

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Nora Yuki Ciecierski, Teodor Joachim Ciecierski, Tomasz Ciecierski, Jurek Gardulski, Marek Gardulski, Wanda Gołkowska, Zbigniew Gostomski, Koji Kamoji, Bartosz Kokosiński, Jarosław Kozłowski, Jerzy Nowosielski, Jerzy Panek, Teresa Tyszkiewicz
Wystawa
Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma
Miejsce
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Czas trwania
11.04–29.06.2025
Osoba kuratorska
Waldemar Andzelm
Fotografie
Oktawia Kubień
Strona internetowa
bwa.walbrzych.pl/wystawa/linie-czasu-kolekcja-waldemara-andzelma/
Indeks
Bartosz Kokosiński Jarosław Kozłowski Jerzy Nowosielski Jerzy Panek Jurek Gardulski Koji Kamoji Marek Gardulski Nora Yuki Ciecierski Teodor Joachim Ciecierski Teresa Tyszkiewicz Tomasz Ciecierski Waldemar Andzelm Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA Wanda Gołkowska Zbigniew Gostomski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 30.05.2025

Odcienie, kształty i faktury błękitu. „Kręgi Silvashiego” w Ukraińskim Domu w Kijowie

Portret Antoni Michnik
2
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
3
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
5
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
6
Do zobaczenia 30.05.2025

„Lick The Poison” Milana Zientary w Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Linie czasu – kolekcja Waldemara Andzelma” w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności