SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 28/2025 Do zobaczenia 17.07.2025 2 min

„Linia dalekosiężna” w lokalu_30

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Zuzanna Janin, „Cyberprzemoc”, 2016, rzeźba, kable i akcesoria komputerowe, fot. Bartosz Górka

Wystawa Linia dalekosiężna zapożycza tytułowy termin z logistyki. Staje się on metaforą odnoszącą się do pozamaterialnej, a nawet transcendentnej istoty linii, która już od Platona była przedmiotem dociekań i badań w obszarze filozofii, estetyki, jak również teorii sztuki, muzyki i kultury. Jak pisze Thorsten Botz-Bornstei w The Philosophy of lines, linie są podstawowymi bytami wytwarzanymi świadomie, jak i nieświadomie przez ludzi.

Joanna Rajkowska, Andrew Dixon, „Rozpacz” z cyklu “Siedliska”, 2025. Dzieciom z Gazy i z warszawskiego getta. Instalacja performatywna, drewno, sklejka, liście palmowe, gwoździe, wkręty, pokost, fot. Bartosz Górka
Elka Krajewska, z cyklu „Polish Gatherings”, 2024-2025, kredka woskowa na tkaninie, fot. Bartosz Górka
Julia Woronowicz, „Arras bielański”, 2025, gobelin polski: wątek wełniany, osnowa lniana, wykonawczyni: Janina Bużko, Pilsko–Żywiec, fot. Bartosz Górka
Widok wystawy „Linia dalekosiężna”, fot. Bartosz Górka
Katya Shadkovska, „Obiekty do pokazywania rysunków”, 2011, ołówek na papierze, drewno sosnowe, fot. Bartosz Górka
Katya Shadkovska, „Obiekty do pokazywania rysunków”, 2011, ołówek na papierze, drewno sosnowe, fot. Bartosz Górka
Widok wystawy „Linia dalekosiężna”, fot. Bartosz Górka
Widok wystawy „Linia dalekosiężna”, fot. Bartosz Górka
Widok wystawy „Linia dalekosiężna”, fot. Bartosz Górka

Na wystawie przyglądamy się linii w jej różnych wcieleniach. Paul Klee, jeden z pierwszych twórców i teoretyków nowoczesnego rysunku, autor zdania: „Linia to kropka, która wybrała się na spacer”, podkreślał jej dynamiczną naturę jako środka prowadzącego ludzkie oko przez przestrzeń obrazu lub rysunku. W zbiorze lekcji dla Bauhausu zajmował się również analogią formy wizualnej do procesów naturalnych, zauważając, że linie w kompozycji podlegają określonej logice wzrostu i postępu. Porównywał także systemy występujące w przyrodzie do organizacji liniowych w rysunku. To między innymi ta linia, za sprawą mocy i symboliki roślin, staje się istotnym wątkiem naszej wystawy.

Tim Ingold w książce Lines: a brief history podejmuje refleksję na temat tego kiedy rysowanie staje się pisaniem przywołując historyjkę Kłapouchego z Kubusia Puchatka A. A. Milne’a, który składając trzy patyczki z dumą poucza Prosiaczka, że to co widzi jest literą A. Temat prowadzenia linii, która staje się tekstem będąc jednocześnie rysunkiem jest dla nas szczególnie interesujący i wiąże się z prezentacją kilku prac, które zdecydowanie wykraczają poza tradycyjną technikę rysunkową.

Alicja Wahl, cykl rysunków, 1970, tusz na papierze, fot. Bartosz Górka
Maria Anto, „bez tytułu (pomnik bestii)”, 1971, tusz na papierze, fot. Bartosz Górka
Widok wystawy „Linia dalekosiężna”, fot. Bartosz Górka
Zuzanna Janin, „Found Footage. Music. The Way”, 2013, rysunek, ołówek na płycie cd i płycie paździerzowej, fot. Bartosz Górka

Obok rysunków, rzeźb i obiektów, pokazujemy także tkaninę – „linia” pochodzi bowiem od łacińskiego słowa linea, które pierwotnie oznaczało nić wykonaną z lnu, linum. Osnowa jest bazą gobelinu, przyjmując splatający ją wątek i sprawiając, że tkactwo łączy się symbolicznie ze snuciem opowieści będących jedną z pierwszych linearnych czynności w antropologii.

Znaczną część wystawy zajmują prace, których autorki za pośrednictwem linii powstającej za pomocą różnorodnych narzędzi opowiadają o ciele – o przyjemności, zabawie, gimnastyce, geście, grymasie, bólu oraz emocji. Pokazywane prace łączy nić cienka, niepewna, rozedrgana. Linia dalekosiężna powstaje z potrzeby przeprowadzenia eksperymentu na wybranych obiektach – przekonania się, co je ze sobą spaja, oprócz linii kreślonej na różne sposoby, będącej tylko początkiem tego wątku, który chcemy snuć dalej.

Anna Panek, „Wygięcie z uniesieniem”, 2025, akwarela na papierze, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, z cyklu „Autoportrety z rolki”, 1992-1994, rysunek, węgiel, ołówek, tusz na papierze, fot. Bartosz Górka
Liliana Zeic, „Glony Świtezi i kobieta unosząca się w wodzie nocą”, 2025, intarsja, orzech kalifornijski, fot. Bartosz Górka
Liliana Zeic, „Glony Świtezi i kobieta unosząca się w wodzie nocą”, 2025, intarsja, orzech kalifornijski, w kompozycji z rysunkami ołówkiem na papierze, fot. Bartosz Górka

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maria Anto, Karolina Breguła, Zuzanna Janin, Elka Krajewska, Monika Mamzeta, Anna Orbaczewska, Anna Panek, Joanna Rajkowska, Katya Shadkowska, Mateusz Szczypiński, Alicja Wahl, Julia Woronowicz, Ewa Zarzycka, Liliana Zeic
Wystawa
Linia dalekosiężna
Miejsce
lokal_30
Czas trwania
16.05–25.07.2025
Osoba kuratorska
Agnieszka Rayzacher
Fotografie
Bartosz Górka
Strona internetowa
lokal30.pl/linia-dalekosiezna-long-distance-line/
Indeks
Agnieszka Rayzacher Alicja Wahl Anna Orbaczewska Anna Panek Elka Krajewska Ewa Zarzycka Joanna Rajkowska Julia Woronowicz Karolina Breguła Katya Shadkowska Liliana Zeic lokal_30 Maria Anto Mateusz Szczypiński Monika Mamzeta Zielińska Zuzanna Janin

Najczęściej czytane

1
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
2
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja
3
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 14.07.2025

14–20 lipca

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 11.07.2025

Konieczna korekta kursu – o wystawie „W oku cyklonu” w Muzeum Sztuki w Łodzi

6
Artykuł sponsorowany 11.07.2025

Dostępność dla wrażliwców

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Linia dalekosiężna” w lokalu_30 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności