SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 03.05.2019 3 min

„Lalki: teatr, film, polityka” w Zachęcie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew

Niewinna i groźna, zawieszona pomiędzy żywym a martwym, ruchomym i nieruchomym, ludzkim i nieludzkim — lalka teatralna — budzi fascynacje. Ale spotkanie z nią, wbrew zdrowemu rozsądkowi, wywołuje w nas również niepokój i uświadamia, że ludzka wyższość nad światem materialnym nie jest niczym pewnym…

Jej ogromny potencjał jako narzędzia artystycznej ekspresji odkryli twórcy awangardowi na początku XX wieku. Teatr lalkowy – przez długi czas uważany za gatunek niższy, bliższy teatrowi ulicznemu czy cyrkowi, spychany na margines, traktowany niezbyt poważnie i łączony w pierwszej kolejności z rozrywką dla dzieci – pozwalał na przekraczanie sztywnych podziałów na kulturę popularną i elitarną. Z jednej strony otwierał nową, niezwykle atrakcyjną przestrzeń dla eksperymentów formalnych, z drugiej służył też jako narzędzie zaangażowania społeczno-politycznego.

Jan Berdyszak, Konik ze spektaklu „Bajki” wg La Fontaine’a, Teatr Animacji w Poznaniu
Leokadia Serafinowicz, lalka ze spektaklu „Bal u profesora Bączyńskiego”, Teatr Animacji w Poznaniu
Jan Berdyszak, Rycerz ze spektaklu „Pieśń o lisie”, 1961, Teatr Animacji w Poznaniu
Jan Berdyszak, Lis ze spektaklu „Pieśń o lisie”, 1961, Teatr Animacji w Poznaniu
Stanisław Fijałkowski, Sędzia ze spektaklu „Kalawela”, Teatr Lalek Pinokio, Łódź, 1960, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi
Janina Petry-Przybylska, Szewc ze spektaklu „O Janku, co psom szył buty”, 1947, Teatr Lalka w Warszawie
Zofia Stanisławska-Howurkowa, Dama dworu ze spektaklu „Świniopas”, 1959, Teatr Lalka w Warszawie
Jan Berdyszak, Rachela z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, reż. Leokadia Serafinowicz, Poznański Teatr Lali i Aktora, Poznań, 1969, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi
Henri Poulain, lalka ze spektaklu „Sambo i lew”, Teatr Lalek Arlekin, Łódź, 1958, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi
W sklepie

Wystawę „Rzeczy robią rzeczy” w CSW Zamek Ujazdowski recenzuje Witold Mrozek

Uwzględniając te dwa kluczowe aspekty, wystawa w Zachęcie sytuuje teatr lalkowy w obszarze historii sztuki oraz w szerszym kontekście przemian artystycznych i polityczno-społecznych zachodzących w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. Na większą skalę można było wówczas obserwować zjawisko przenikania się sztuki i teatru lalkowego, a także odkrywania własnej tożsamości przez tę dziedzinę. Teatr lalkowy porzucił naśladowanie „teatru żywego”, a jego twórcy zaczęli odsłaniać kulisy animacji i demonstrować dotychczas skrywany proces tworzenia. Realizowane w powojennej Polsce spektakle lalkowe (zarówno dla dzieci, jak i dorosłych widzów) stanowiły interdyscyplinarne przedsięwzięcia, w których udział brali wybitni malarze, rzeźbiarze i kompozytorzy, a o ich wyjątkowości decydowało połączenie eksperymentalnej plastyki i muzyki z awangardowymi koncepcjami pedagogicznymi.

Spojrzenie na teatr lalkowy jako przestrzeń wizualnego eksperymentu daje szansę na uwzględnienie w historii sztuki artystów, którzy całą swoją zawodową aktywność poświęcili tej dziedzinie (jak Leokadia Serafinowicz czy Jerzy Kolecki). Z kolei przypomnienie mało znanych epizodów współpracy z teatrem lalkowym kilku czołowych postaci polskiej sceny artystycznej lat powojennych (jak Stanisław Fijałkowski, Jerzy Nowosielski, Jadwiga Maziarska, Jan Berdyszak czy Andrzej Pawłowski) pozwala zobaczyć w innym świetle różne wątki czy nawet całokształt ich działalności. Wystawa uwzględnia także poszukiwania dotyczące pokrewnej, równie prężnie rozwijającej się filmowej animacji lalkowej.

„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew
„Lalki: teatr, film, polityka”, widok wystawy, fot. Daniel Rumiancew

Prezentacja wybranych realizacji, twórców i środowisk została zbudowana wokół takich zagadnień jak antropologia ciała, pedagogika, a wreszcie polityka. Twórcy wystawy poszerzają refleksję nad znaczeniami i funkcjami lalek, stawiając pytanie o ich polityczny wymiar. Przywołują różne strategie ich użycia — od propagandowego wykorzystania repertuaru po karykaturalne i poniżające przedstawienia wrogów politycznych — pokazując również ich niebezpieczny potencjał.

Wystawie towarzyszy książka pod redakcją Joanny Kordjak i Kamila Kopani, a także program edukacyjny — cykl warsztatów i wykładów poświęconych zarówno praktycznym aspektom warsztatu aktorskiego, jak i szerszej refleksji teoretycznej, pozwalającej spojrzeć na lalkę jako obiekt kulturowy. Zastanowimy się nad kwestiami autonomii lalki, sposobami interakcji między lalką a towarzyszącym jej na scenie aktorem, a także nad relacjami władzy, w które lalka była wikłana jako obiekt politycznej metafory.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jan Berdyszak, Ali Bunsch, Jan Dorman, Stanisław Fijałkowski, Zofia Gutkowska-Nowosielska, Maria Jarema, Wiesław Jurkowski, Tadeusz Kantor, Adam Kilian, Jerzy Kolecki, Jerzy Kotowski, Jerzy Krawczyk, Lech Kunka, Jadwiga Maziarska, Kazimierz Mikulski, Witold Miller, Lidia Minticz, Helena Naksianowicz, Jerzy Nowosielski, Andrzej Pawłowski, Janina Petry-Przybylska, Piotr Sawicki, Leokadia Serafinowicz, Jerzy Skarżyński, Zofia Stanisławska-Howurkowa, Maciej Szańkowski, Marian Stańczak, Franciszka Themerson, Ewa Totwen, Olga Totwen, Zenon Wasilewski, Henryk Wiciński, Jerzy Zaruba, Jerzy Zitzman
Wystawa
Lalki: teatr, film, polityka
Miejsce
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Czas trwania
19.03–30.06.2019
Osoba kuratorska
Joanna Kordjak
Strona internetowa
zacheta.art.pl
Indeks
Adam Kilian Ali Bunsch Andrzej Pawłowski Ewa Totwen Franciszka Themerson Helena Naksianowicz Henryk Wiciński Jadwiga Maziarska Jan Berdyszak Jan Dorman Janina Petry-Przybylska Jerzy Kolecki Jerzy Kotowski Jerzy Krawczyk Jerzy Nowosielski Jerzy Skarżyński Jerzy Zaruba Jerzy Zitzman Joanna Kordjak Kazimierz Mikulski Lech Kunka Leokadia Serafinowicz Lidia Minticz Maciej Szańkowski Maria Jarema Marian Stańczak Olga Totwen Piotr Sawicki Stanisław Fijałkowski Tadeusz Kantor Wiesław Jurkowski Witold Miller Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki Zenon Wasilewski Zofia Gutkowska-Nowosielska Zofia Stanisławska-Howurkowa

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Lalki: teatr, film, polityka” w Zachęcie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności