„Kwadratura koła” Attili Csörgő w Galerii Arsenał w Białymstoku
Prace węgierskiego artysty Attili Csörgő są niezwykle finezyjnym, zabawnym i niepozbawiony ironii przejawem przenikania się sfer sztuki, nauki i technologii, dalekim zarówno od powagi „wielkiej sztuki”, jak i nieprzystępności „wielkiej nauki”. Pokazywane obiekty, fotografie, instalacje multimedialne, wykonane z najwyższą starannością konstrukcje mechaniczne i struktury optyczne powstają w długim procesie paranaukowych eksperymentów opierających się na starej metodzie prób i błędów. Wszystkie te prace są propozycjami rozwiązania fundamentalnych kwestii dotyczących mechanizmów percepcji, relacji między przestrzenią, światłem a czasem, a także potencjalnych rozróżnień między iluzją a rzeczywistością.
Csörgő wykorzystuje wiedzę z dziedziny nauk przyrodniczych oraz cały „historyczny destylat” idei i teorii matematycznych, fizycznych, kinetycznych, optycznych, geometrycznych etc. w niezwykle osobisty i poetycki sposób. Koncentruje się na uchwyceniu najistotniejszych formalnych i materialnych aspektów swoich dociekań. W jego pracach pojawia się wyraźne napięcie pomiędzy „ubogim” wyglądem obiektów, bliskich estetyce arte povera, a skomplikowanym i wysublimowanym potokiem myśli wyrażonych w tworzonych konstrukcjach. Procesy i mechanizmy są widoczne i przejrzyste, a powstałe obiekty nie mają żadnych ukrytych elementów. Dzięki temu Csörgő zapewnia widzowi fascynującą intelektualną przygodę odkrywania i podążania za logiką swoich prac oraz czerpania radości z wizualnie sformułowanych naukowych teorematów i hipotez.
Prezentowane prace odzwierciedlają najważniejsze tematy w twórczości artysty: relacje między czasem a przestrzenią pozwalające oddać pojęcie nieskończoności; poetycką analizę podstawowych figur geometrycznych, takich jak koło czy kwadrat, czy długofalowe eksperymenty służące znalezieniu fotograficznej metody uchwycenia ciągłości przestrzeni w miejsce fragmentarycznej nieciągłości pojedynczych obrazów.
W kinetyczno-świetlnej instalacji zatytułowanej Clock-work Csörgő podejmuje próbę zwizualizowania nieskończoności, przekształcając wymiary przestrzenne za pomocą światła i cieni oraz łącząc projekcję z ruchem wskazówki zegara. Symbol nieskończoności, określany mianem lemniskaty, jest przedstawiony jako położona poziomo cyfra 8 rysowana przez cień wskazówki. Zamiast okrągłej tarczy zegara podającej precyzyjną informację pojawia się cień trójwymiarowego obiektu symbolizujący nieskończony upływ czasu.
Squaring the Circle (Kwadratura koła) to wysublimowana rzeźba świetlna zgłębiająca odwieczny problem matematyczny, który stał się metaforą niemożliwej do wykonania rzeczy lub nierozwiązywalnego zadania. Podjęcie tego wyzwania można uznać za gest heroiczny lub ironiczny, jednak efekt wizualny jest uderzający i przekonujący. Odpowiednio oświetlone koło rzuca wyraźnie kwadratowy cień. Tak oto artysta niemożliwe czyni możliwym.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Attila Csörgő
- Wystawa
- Kwadratura koła
- Miejsce
- Galeria Arsenał w Białymstoku
- Czas trwania
- 13.03.-16.05.2015
- Osoba kuratorska
- Monika Szewczyk
- Fotografie
- Maciej Zaniewski
- Strona internetowa
- galeria-arsenal.pl