SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 22/2025 Do zobaczenia 04.06.2025 2 min

„Konflikt długich świateł” w DOMIE

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Nawet jeśli podróż odbywa się bez udziału pojazdu, towarzyszy jej choćby wyobrażenie kierunku – celu, do którego zmierza osoba w ruchu. To dążenie staje się czymś równie naturalnym, jak dla kierowcy widok deski rozdzielczej. Interfejs – czy to w grze, czy w pojeździe – kształtuje nasze pole widzenia. Podobnie działają przekonania i wyobrażenia o świecie, tworząc w podróżującym swoisty klucz interpretacyjny, który wpływa na sposób, w jaki odbiera on otaczającą rzeczywistość.

Wystawa Konflikt długich świateł, trwająca w DOMIE od 16.05 do 4.06, ukazuje malarstwo Radka Szlęzaka i Adama Nehringa. Tytułowy Konflikt nawiązuje do sytuacji znanej z ruchu drogowego: kierowca nie wyłącza świateł drogowych (potocznie zwanych „długimi”), mimo że nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Te światła, choć pozwalają dostrzec więcej w ciemności, potrafią jednocześnie oślepić innych uczestników ruchu. Podobne napięcie występuje podczas nocnego używania latarki – obszar objęty snopem światła staje się jasny i wyraźny, podczas gdy to, co poza nim, pogrąża się w jeszcze głębszym mroku. Techniczny kontrast zamienia świat w dualną przestrzeń: widzialną i obsługiwaną – oraz niewidzialną, pozostającą poza zasięgiem.

Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
Widok wystawy „Konflikt długich świateł”, DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Kolizja, o której mowa w Konflikcie długich świateł, wynika z próby poszerzenia pola widzenia, bez uwzględnienia obecności innych uczestników wspólnej przestrzeni. Tak jak „długie światła” pomagają dostrzec więcej, ale mogą oślepić nadjeżdżających z przeciwka, tak jednostronne dążenie do poznania może prowadzić do zderzeń – nie z powodu braku informacji, lecz przez nieuwzględnienie wzajemnych zależności. Ruch drogowy staje się tu metaforą życia społecznego: złożonego, współdzielonego, podatnego na napięcia, wymagającego wzajemnej koordynacji. W tym kontekście „długie światła” można również odczytywać jako metaforę zanieczyszczenia poznawczego – nadmiaru danych, obrazów i przekonań, które, zamiast oświetlać rzeczywistość, deformują ją i utrudniają wzajemne rozpoznanie. Paradoks poznania, które wiąże się z ingerencją w poznawane środowisko – Rozświetlenie, które, pomimo swojej efemeryczności, drastycznie zmienia otoczenie.

Motywy drogi, pojazdu i powiązanej z nimi infrastruktury pojawiają się w twórczości Adama Nehringa, jak i Radka Szlęzaka. Obaj artyści uprawiają malarstwo, które przekracza granice płaszczyzny obrazu, wchodząc w interakcję z przestrzenią otoczenia – badając tym samym możliwości malarskiego interfejsu. W ramach wystawy Konflikt długich świateł zaprezentują prace, które współtworzą świat sennej wizji – przypominającej tę, która może pojawić się podczas przypadkowej drzemki za kierownicą – oraz wieloperspektywiczne obrazy, przywodzące na myśl interfejsy nieznanych maszyn i ich nieuchwytnych użytkowników, czy subiektywne mapy opisujące jakieś czasoprzestrzenne okoliczności.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Radek Szlęzak, Adam Nehring
Wystawa
Konflikt długich świateł
Miejsce
DOMIE
Czas trwania
16.05–4.06.2025
Osoba kuratorska
Jakub Kosecki
Fotografie
Tomasz Koszewnik
Strona internetowa
domie.pl
Indeks
Adam Nehring DOMIE Jakub Kosecki Radek Szlęzak

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
3
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Konflikt długich świateł” w DOMIE — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności