SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.08.2015 6 min

Koji Kamoji i Krystian Truth Czaplicki w galerii Entropia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Krystian Truth Czaplicki "Zacieranie granicy między normą a chorobą" 2014, stal chromowana, szklanki, Absolut, fot. A.Rerak

Krystian Truth Czaplicki, Zacieranie granicy między normą a chorobą, 2014, stal chromowana, szklanki, Absolut, fot. A.Rerak

Wystawa w Galerii Entropia łączy prace Kojiego Kamojiego i Krystiana Trutha Czaplickiego – dwóch artystów należących do różnych pokoleń i odmiennych artystycznych tradycji. Inspiracja by zetknąć ich twórczość wyszła od Szymona Kobylarza podczas rozmowy po wernisażu jego wystawy Symulacje w Entropii. Co ciekawe, pomimo rozmaitej natury odmienności i odległości jakie zdają się oddzielać obu artystów, myśl o ich spotkaniu przyjęto jako oczywistość, jako coś naturalnego. (A takich odczuć nie można lekceważyć). Obaj artyści przyjęli tę myśl w podobny sposób i ich prace wejdą we wzajemną relację w przestrzeni Entropii. Wystawa nie ma specjalnego tytułu, bo jej tematem jest właśnie owa relacja, która zaistnieje dopiero w swoim tu i teraz, kiedy rzeczy pozornie osobne zbliżą się ku sobie i stworzą efemeryczną całość.

Prawie spokój/świeżość 2015, stal malowana proszkowo, Listerine Cool Mint, naklejki, fot. A.Rerak

Prawie spokój/świeżość, 2015, stal malowana proszkowo, Listerine Cool Mint, naklejki, fot. A.Rerak

Krystian Truth Czaplicki, Psychotyczny pedant, 2014, stal chromowana, szklanka, Listerine Stay White, Nivea Soft, fot. A.Rerak

Krystian Truth Czaplicki, Psychotyczny pedant, 2014, stal chromowana, szklanka, Listerine Stay White, Nivea Soft, fot. A.Rerak

Koji Kamoji obraz z cyklu "Szablony i nieskończoność" Krystian Truth Czaplicki "Stres", 2015 stal malowana proszkowo, spray prostujący aktywowany ciepłem, fot. A.Rerak

Koji Kamoji obraz z cyklu Szablony i nieskończoność Krystian Truth Czaplicki Stres, 2015, stal malowana proszkowo, spray prostujący aktywowany ciepłem, fot. A.Rerak

Koji Kamoji /ur. 1935 w Tokio/ jeden z najwybitniejszych polskich artystów, pochodzi z Japonii, od 1959 roku mieszka i tworzy w Polsce, w Warszawie. Studiował w Musashino Art University w Tokio u profesorów Saburo Aso i Takeo Yamaguchi /dyplom w 1958/ oraz w ASP w Warszawie /dyplom w pracowni Artura Nachta-Samborskiego, 1966/. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida /1975/. Autor i współautor licznych wystaw indywidualnych i grupowych w kraju i za granicą. Prace w zbiorach m.in. Muzeum Sztuki /Łódź, Muzeum Narodowe, Galeria Foksal /Warszawa, MSW Mocak, Galeria Starmach /Kraków, Kunstmuseum Kloster Unser Lieben Frauen/Magdeburg, Museum of Contemporary Art /Los Angeles. Najczęściej pokazywał swoje prace w Galerii Foksal, z którą współpracuje od roku 1967, prawie od samego początku jej istnienia. Wystawiał także wspólnie z artystami, którzy współtworzyli tę galerię – Edwardem Krasińskim, Henrykiem Stażewskim, Włodzimierzem Borowskim. Malarz, twórca obiektów i instalacji, uprawia także performance. Instalację i obraz pojmuje jako „kształty skupienia”. W instalacji najważniejsze jest dla niego stworzenie odczuwalnej, nieobojętnej przestrzeni. Jego realizacje – lapidarne i oszczędne formalnie przywodzą na myśl haiku, nie ograniczają jednak swego aspektu duchowego do kultury dalekowschodniej. Dla Kamojiego duchowość jest jedna, wspólna wszystkim kulturom. Rozumie ją jako skupienie, wsłuchanie się i bezpośredniość wzajemnych relacji.

Krystian Truth Czaplicki  /ur. 1984 we Wrocławiu/, absolwent Katedry Wzornictwa wrocławskiej ASP. Jeden z najciekawszych artystów młodego pokolenia tworzący rzeźby i instalacje, które określa jako „interwencje rzeźbiarskie”. Centrum jego zainteresowań stanowi obiekt – jego znaczenie i sposób w jaki się do niego zbliżamy, zarówno fizycznie jak emocjonalnie. Artysta przekształca bliskie nam formy codzienności zacierając granicę między realizmem i abstrakcją, interwencją site specific i osobistą rzeźbą, komizmem i powagą, lakoniczną wypowiedzią i niejednoznacznością. Brał udział w wielu projektach i wystawach w Polsce i za granicą, współpracował m.in. z Bergen Kunsthall /Norwegia/, Muzeum Vasarely’ego /Budapeszt, Węgry/, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, Królikarnia/Muzeum Narodowe /Warszawa/, Muzeum Sztuki /Łódź/, Dum Umeni Mesta Brna /Czechy/. Jego prace pojawiały się m.in. na ulicach Wrocławia, Warszawy, Londynu, Manchesteru, Bordeaux, Rzymu, Moskwy, New Delhi.

Antena, 2013, stal chromowana, orzechy włoskie, fot. A.Rerak

Antena, 2013, stal chromowana, orzechy włoskie, fot. A.Rerak

Koji Kamoji małe obrazy 2011-2015, fot. A.Rerak

Koji Kamoji, małe obrazy, 2011-2015, fot. A.Rerak

Koji Kamoji, pierwszy od lewej obraz z cyklu "Szablony i nieskończoność", kolejne dwa duże z cyklu "Białe obrazy z kamyczkami", 2013

Koji Kamoji, pierwszy od lewej obraz z cyklu Szablony i nieskończoność, kolejne dwa duże z cyklu Białe obrazy z kamyczkami, 2013

/Koji Kamoji obrazy: pierwszy od lewej obraz z cyklu "Szablony i nieskończoność", kolejne 4 duże z cyklu "Białe obrazy z kamyczkami", 2013. Krystian Truth Czaplicki kolejno od lewej, "Zacieranie granicy między normą a chorobą" 2014, stal chromowana, szklanki, Absolut, "Prawie spokój/świeżość 2015, stal malowana proszkowo, Listerine Cool Mint, naklejki, "Antena, 2013, stal chromowana, orzechy włoskie, "Prawie spokój/świeżość", 2015, stal malowana proszkowo, Lenor, fot. Mariusz Jodko

Koji Kamoji obrazy: pierwszy od lewej obraz z cyklu Szablony i nieskończoność,
kolejne 4 duże z cyklu Białe obrazy z kamyczkami, 2013, Krystian Truth Czaplicki; kolejno od lewej, Zacieranie granicy między normą a chorobą, 2014, stal chromowana, szklanki, Absolut; Prawie spokój/świeżość 2015, stal malowana proszkowo, Listerine Cool Mint, naklejki, Antena, 2013, stal chromowana, orzechy włoskie, Prawie spokój/świeżość, 2015, stal malowana proszkowo, Lenor, fot. Mariusz Jodko

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Koji Kamoji, Krystian Truth Czaplicki
Miejsce
galeria Entropia
Czas trwania
10.07-31.07.2015
Osoba kuratorska
Alicja Jodko
Fotografie
A. Rerak, Mariusz Jodko
Strona internetowa
entropia.art.pl
Indeks
Alicja Jodko Galeria Entropia Koji Kamoji Krystian Truth Czaplicki

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Koji Kamoji i Krystian Truth Czaplicki w galerii Entropia — SZUM
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności