SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 11.10.2022 5 min

„Koalicja” w DOMIE w Poznaniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Historia dzieje się na naszych oczach, w ciałach i domach ludzi mieszkających na liniach frontów, walczących, stawiających opór, w ciałach zwierząt, w ich niszczonych siedliskach, w przesyconym plutonem powietrzu, w kwaśnych deszczach, w ciężkiej od metali ziemi, w Ukrainie, Białorusi, Bośni, Czeczenii, Armenii, Afganistanie, Syrii, Iranie, Jemenie, Palestynie, Sudanie Południowym, Nigerii, Ugandzie, Kongo, Indiach, Pakistanie, Mjanmie, Meksyku, Kolumbii… Do konfliktów zbrojnych i walk z imperializmami dochodzą konflikty wewnętrzne i rewolucje skierowane przeciwko rządzącym. Te ostatnie kończą się najczęściej porażkami pokojowo protestujących obywateli_telek, którzy_re jako odpowiedź na odrzucenie przemocy otrzymują represje.

„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Wystawa „Koalicja” w poznańskim DOMIE mierzy się z trwającymi konfliktami i katastrofami. Artyści_ki z Ukrainy, Polski i Białorusi mówią o tym, czego sami i same aktualnie doświadczają. Nie poszukują utopijnych przestrzeni, do których mogliby wewnętrznie lub zewnętrznie wyemigrować, pozostają z problemem; nie pozwalają się zabić. To nie jest pokolenie marzycieli, ich nadzieje zostały rozjechane czołgami (Białoruś), runęły pod bombami (Ukraina) lub zgasły w bardziej subtelny sposób: zostały stłumione administracyjnie (Polska). Powodem dla zaangażowania i niezaprzestawania aktywności artystycznej jest szukanie porozumienia, szczególnie tego na poziomie emocjonalnym, pozbawionego narodowej, etnicznej i religijnej symboliki, która scala wspólnotę kosztem anihilacji Innych. Tytułowa koalicja jest zatem czymś innym niż jej parlamentarna i międzypaństwowa wersja, jest szukaniem bliskości, która nie zagraża, która daje poczucie stabilności, łączności z tym, co żyje, na przekór samounicestwiającej, kapitalistyczno-patriarchalno-gatunkowej dominacji. Wystawa jest kontynuacją współpracy pomiędzy kolektywem DOMIE a platformą prezentującą współczesną sztukę z Białorusi: KOLEKTAR. Pierwsza ekspozycja – „ODKSZTAŁCENIE/ ДЭФАРМАЦЫЯ / UNLEARNING” – odbyła się jesienią 2021 roku i była poświęcona praktykom oduczania się.

„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Tym razem do współdziałania, oprócz indywidualnych artystów i artystek, została zaproszona Międzynarodowa Koalicja Pracowników_czek Kultury Przeciwko Wojnie (International Coalition of Cultural Workers Against the War), wirtualna platforma archiwizująca prace artystów_ek z całego świata. Została stworzona przez Ambasadę Kultury i pracowników_czki sztuki z Białorusi i Ukrainy, którzy_e w latach 1994–2021, opuścili_ły swój kraj ze względu na represje polityczne. W ramach projektu ANTIWARCOALITION.ART zostaną zaprezentowane wybrane filmy białoruskich, polskich i ukraińskich autorów_ek. To od nazwy kolektywu został zaczerpnięty tytuł wystawy.

Proces trawienia konfliktów, oprócz poziomów kolektywnych, obejmuje również te indywidualne, jak w przypadku Vlady Ralko, która w sugestywnych, zalanych krwią akwarelach-manifestach przedstawia siłę i ból doświadczany przez walczące, rozczłonkowywane kobiece ciała. Ul Pazniak w instalacji „Dmuchawiec” krytycznie przygląda się napompowanej heroizmem wojennej narracji. Na potrzeby wystawy w DOMIE stworzył obiekt odnoszący się do projektów masowych grobów żołnierzy oraz napis na ścianie: „Мы просто сдохнем, а они попадут в рай / My po prostu zdechniemy, a oni pójdą do Nieba”, będący parafrazą wypowiedzi ważnego rosyjskiego polityka podczas prezentacji koncepcji wojny jądrowej na corocznym spotkaniu Międzynarodowego klubu dyskusyjnego „Wałdaj”. Kataryna Lysovenko, podobnie jak Ralko, w centrum swoich poszukiwań stawia doświadczenie kobiet, scalając je w monumentalne, obłe figury domagające się sprawiedliwości na przykład poprzez użycie uniwersalnych gestów feministycznego wkurwu, jak wyprostowany środkowy palec. Sergey Shabohin dokonuje podziału Monumentu Przyjaźni, nazywanego także Trzema Siostrami, który w momencie swojego powstania w 1975 roku na styku granic Białorusi, Rosji i Ukrainy symbolizował bliskie, wręcz rodzinne relacje pomiędzy tymi krajami. Dziś grozi mu wyburzenie. Przebywający aktualnie w Poznaniu Aleksey Lunev za pomocą instalacji złożonej z nazw miast, w których mieszkał: Nowopołock, Kijów, Poznań oraz trzech przenośnych lamp z popularnego sklepu meblowego mówi o życiu migrującej osoby, o niestałości i domu, który pomimo albo właśnie ze względu na powtarzające się, standardowe elementy wyposażenia podsyca poczucie obcości.

„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik
„Koalicja” w DOMIE, fot. Tomasz Koszewnik

Niektórzy_re artyści_tki, oprócz prezentowania swoich prac na wystawie, przejmują również obowiązki kuratorów_ek. W takiej podwójnej roli znajduje się obok Sergeya Shabohina również cały zespół DOMIE, czyli Martyna Miller, Katarzyna Wojtczak i Rafał Żarski. Martyna Miller w filmie „Sen żółwia” wraca do bałkańskiej misji polskiego ministra Tadeusza Mazowieckiego, który w latach 90. jako specjalny sprawozdawca ONZ informował o katastrofalnej sytuacji w regionie; nie doczekawszy się adekwatnej reakcji od wspólnoty międzynarodowej, po czystkach etnicznych w Srebrenicy, zrezygnował z pełnionej funkcji. Miller stara się zbliżyć poprzez nagrania i wywiady do historii zbrodni, której towarzyszyła instytucjonalna bezradność. W innym kierunku spogląda Katarzyna Wojtczak w swojej filmowej, futurystycznej opowieści podsumowuje efekty warsztatów z wykonywania Pysanek Oporu, które odbywały się w kilku miejscach w Polsce we współpracy z osobami z Ukrainy i Białorusi. Baśniowe obrazy z mitologicznym jeleniem symbolizującym nadejście wiosny splatają się tutaj z nagraniami lasu na granicy polsko-białoruskiej, w którym ukrywały się osoby poszukujące lepszego życia w Europie, a który dla wielu okazał się pułapką.

Trzecia osoba z kuratorsko-artystycznego zespołu DOMIE, Rafał Żarski, w minimalistycznej, instruktażowej grafice przedstawia rozpad i wypalenie jednostki poddanej systemowej presji oraz nakłania do zmiany kierunków ruchu, gdyż, jak udowadnia za Gilles’em Deleuze’em, jednotorowa akceleracja powoduje niechybnie wpadnięcie w koła przetaczającej się, podsycającej destruktywne pragnienia maszyny faszyzmu.

Przestrzeń wystawy w DOMIE zbiera te świadectwa indywidualnego i kolektywnego oporu, które nas do siebie zbliżają i pozwalają na budowanie społeczności i koalicji na podstawie współodczuwania i współodpowiedzialności, na zmianę kierunków pragnień. Pewnie nie odwróci to od razu losów świata i nie powstrzyma katastrof, ale może choć na chwilę pozwoli przypomnieć sobie o tym, że jako ludzkie zwierzęta potrzebujemy siebie nawzajem, i że warto się o te relacje zatroszczyć.

 

Zofia nierodzińska

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
antiwarcoalition.art, Kateryna Lysovenko, Aleksey Lunev, Martyna Miller, Ul Pazniak, Vlada Ralko, Sergey Shabohin, Katarzyna Wojtczak, Rafał Żarski
Wystawa
Koalicja
Miejsce
DOMIE
Czas trwania
28.09 – 11.10.2022
Osoba kuratorska
Martyna Miller, Sergey Shabohin, Katarzyna Wojtczak, Rafał Żarski
Fotografie
Tomasz Koszewnik
Strona internetowa
www.facebook.com/events/5488859074469814
Indeks
Aleksey Lunev antiwarcoalition.art DOMIE Katarzyna Wojtczak Kateryna Lysovenko Martyna Miller Rafał Żarski Sergey Shabohin Ul Pazniak Vlada Ralko

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Do zobaczenia 12.06.2025

„UpComing 2024. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. After school club” w Pałacu Czapskich

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Koalicja” w DOMIE w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności