SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 10/2024 Do zobaczenia 13.03.2024 2 min

„KHODA.Transformizm” Piotra Wyrzykowskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Piotr Wyrzykowski, Manhunt, 2006, KHODA. TRANSFORMIZM  fot. Tamara Wyrzykowska, Praca z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

KHODA.Transformizm Piotra Wyrzykowskiego to nowy projekt dedykowany ukraińskim kobietom i ich dzieciom, które uciekając przed wojną znalazły tymczasowe schronienie w Gdańsku.

Walentina i Bohdana, Tatiana, Viktoria i Anna, w instalacji wideo stanowiącym główny element wystawy, ulegają symbolicznej transformacji z uchodźczyń w superbohaterki, których umiejętności i siła związane z pokonywaniem trudności zostają podniesione do rangi supermocy.

Tamara Wyrzykowska, KHODA. Walentina, Tatiana, Victoria (tryptyk fotograficzny), 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Bez tytułu, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Manhunt, 2006, KHODA. TRANSFORMIZM  fot. Tamara Wyrzykowska, Praca z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, fot. dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, KHODA, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Skala kadrów i tempo filmowych portretów wyświetlanych najpierw na budynki gdańskich kamienic, a następnie w galerii sprawiają, że kobiety pozujące w tymczasowych domach dryfują przez pozornie bezpieczny Gdańsk i zniszczony działaniami wojennymi budynek Charkowskiej Okręgowej Państwowej Administracji (KHODA). Nieustanny ruch kamery wydaje się cofać je w przeszłość, w samo centrum zniszczeń i gruzowisk symbolizujących niekończący się terror i grozę, ale kobiety patrzą przed siebie, w przyszłość, wypowiadając słowa nadziei i wdzięczności.

Tamara Wyrzykowska, KHODA. Walentina, Tatiana, Victoria (tryptyk fotograficzny), 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Bez tytułu, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „KHODA. TRANSFORMIZM”, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, KHODA, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Superbohaterki – świadczynie i ofiary wojny mimo stanu zawieszenia pomiędzy czasem a przestrzenią, trwają na stanowiskach, chroniąc i organizując nowe życie, radząc sobie z nadzwyczajnymi trudnościami i niepewnością, strachem o wszystko co jest im drogie i bliskie. W świecie, który jak pisze Alvin Toffler pogrąża się w plemiennych nienawiściach, dewastacji planety i wojnach, to kobiety są tymi, które dokonują przemiany mimo wszystko. Jednocześnie są już na zawsze naznaczone traumatyczną historią, uwikłane w konstrukty władzy, która nadzoruje, kontroluje i zarządza. Kobiety wpisane w monumentalny obiekt, kształtem nawiązujący do zapory przeciwczołgowej, pozycją i usytuowaniem przypominają Anioła Historii w jego żeńskiej odmianie, która dla Waltera Benjamina była pełna “dobra, radości i światła”. Angelus Novus w interpretacji filozofa patrzył w przeszłość ale widział w niej wciąż narastające ruiny i zniszczenia, z kolei jego żeńska odmiana – Angela Nova, u Wyrzykowskiego w pewnym sensie pozostawia ruiny za sobą, a jej oczy zwrócone ku przyszłości wydają się dostrzegać w niej nadchodzące, pozytywne zmiany.

KHODA.Transformizm jest nie tylko artystycznym gestem solidarności, współodczuwania oraz rodzajem wsparcia dla okupowanego kraju, ale szczególnego rodzaju hołdem dla kobiet wojny, podziwem i wsparciem wiary w możliwość naprawy świata.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Wyrzykowski
Wystawa
KHODA.Transformizm
Miejsce
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania
17.02-17.03.2024
Osoba kuratorska
Małgorzata Jankowska 
Fotografie
Tamara Wyrzykowska
Strona internetowa
pgs.pl/piotr-wyrzykowski-khoda-transformizm/
Indeks
Małgorzata Jankowska Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie Piotr Wyrzykowski

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„KHODA.Transformizm” Piotra Wyrzykowskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności