Każde wydarzenie ma swoją plastykę. „Panorama horyzontalna. Kodry” Kasi Kmity
Kasia Kmita z wykształcenia jest malarką. Ale od wielu lat konsekwentnie tworzy w technice wycinanki. Mozaikowe przedstawienia wykonane z dbałością o każdy najdrobniejszy, skrupulatnie wycięty z papieru szczegół stały się już jej znakiem rozpoznawczym.
W swojej twórczości Kasia Kmita portretuje miejsca, ludzi, zdarzenia, ale przede wszystkim – zachodzące w naszym otoczeniu przemiany.
Pierwsze prace artystki wykonane w papierze poświęcone są zmianom w sferze estetycznej naszego kraju. Czerpiąc ze wspomnień z dzieciństwa (Kasia Kmita dorastała w dobie transformacji) oraz kultury ludowej (która szczególnie w dzieciństwie była artystce bliska), Kasia Kmita posługuje się techniką i formatem tradycyjnych wycinanek łowickich: w tzw. gwiozdy wplata elementy współczesnej popkultury, przedmioty, które przyszły do nas z Zachodu wraz z przemianami po ’89. roku. Innym razem (realizując projekt pt. Must Have Itczy Menu) serię papierowych prac poświęca zachodnim markom, logotypom, obiektom pożądania współczesnego człowieka. Z kolei w serii tworzonych od kilku lat tzw. kodr Kasia Kmita portretuje miejską codzienność: modne miejsca i wydarzenia oraz ich bywalców, nowe, ale już zakorzenione w naszym społeczeństwie tradycje i rytuały. Tworzy swoistą kronikę towarzyską Wrocławia (w którym mieszka) i nie tylko.
W tym roku, w ramach sceny artystycznej festiwalu filmowego Nowe Horyzonty monumentalną wycinankę poświęca właśnie temu wydarzeniu, kierując się przyświecającą artystce zasadą, że każde wydarzenie ma swoją plastykę.
A każdy kto choć raz uczestniczył w festiwalu, wie, że plastyka tego wydarzenia jest wyjątkowa. Festiwal dostarcza niezmierzonej ilości estetycznych bodźców. Mowa tu nie tylko o filmach, ale o wszystkim, co wydarza się wokół Nowych Horyzotnów: wystawy, koncerty, a przede wszystkim barwne życie towarzyskie i sami uczestnicy festiwalu, którzy artystkę interesują najbardziej. Bo to właśnie współczesny człowiek znajduje się w centrum zainteresowań Kasi Kmity: nasze zachowania i pragnienia; to jak wyglądamy, jakimi przedmiotami się otaczamy, jak się komunikujemy z innymi.
Kasia Kmita jest niezwykle uważną obserwatorką. Śledzi każdy ruch otoczenia: zmienność trendów, kody, które mniej lub bardziej świadomie stosujemy. W swoich pracach jak w soczewce skupia cechy środowiska, które portretuje. I co dla twórczości Kasi Kmity znamienne, nawet gdy artystka wyłapuje nasze komiczne gesty, które wykonujemy, wgapiając się w ekrany telefonów, pozy, które przyjmujemy, robiącselfie– w tych przedstawieniach nie ma ani krztyny krytycznego tonu czy uszczypliwości. Kasia Kmita z radością przygląda się życiu, z fascynacją podgląda nas przemieszczających się między wernisażami, festiwalami i modnymi kawiarniami, realizujących swoje pasje, prywatne czy zawodowe, starających się za wszelką cenę podążać za modą, wpisać w obowiązujące trendy i otoczenie. To wszystko, z dużą dozą życzliwości i zrozumienia, Kasia Kmita zapisuje w barwnych, papierowych przedstawieniach, niezwykle trafnie ujmując charakter naszej współczesności.
Tym razem Kasia Kmita wydobywa esencję z konglomeratu zdarzeń, doznań i emocji, jakim jest festiwal Nowe Horyzonty. Zachowuje dla potomnych to, jak wyglądaliśmy, jak spędzaliśmy czas i co zajmowało nasze głowy podczas 19. edycji kultowego już festiwalu filmowego.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Kasia Kmita
- Wystawa
- Panorama horyzontalna. Kodry
- Miejsce
- TIFF Center, Wrocław; organizator: Krupa Gallery
- Czas trwania
- 27.07–11.08.2019
- Osoba kuratorska
- Stach Szabłowski
- Strona internetowa
- krupagallery.net/
- Indeks
- Kasia Kmita