SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 09.12.2016 3 min

„Jutro nie przyjdzie nigdy” Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Wystawa w białostockim Arsenale to pierwszy wspólny projekt Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak. Artyści odnoszą się w nim do tego, jak znaki manipulują naszymi emocjami i potrzebami.
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy

Jutro nie przyjdzie nigdy to projekt będący rezultatem współpracy Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak. Punktem wyjścia do jego realizacji było pytanie o poczucie niepewności, jakie towarzyszy nam w coraz szybciej zmieniającym się świecie. To także pytanie o możliwość artykulacji naszych potrzeb i lęków. Powszechnie odczuwamy inflację znaczenia słów w przestrzeni publicznej. Agresja, demagogia i kłamstwo są dzisiaj stałymi elementami dyskursu medialnego i politycznego. Każdego dnia w mediasferze pojawiają się nowe słowa i hasła, które są narzędziami werbalnego wywierania presji i zdobywania dominacji nad innymi poprzez zawartą w tych słowach symboliczną przemoc. Otaczające nas na każdym kroku znaki manipulują naszymi emocjami i potrzebami, mają nas nieustannie pobudzać do reakcji. Projekt Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki jest pytaniem o znaczenie słów i znaków, którymi się komunikujemy, ale nie porozumiewamy. Tytuł wystawy sugeruje niemożliwość dalszej narracji, niemożliwość spełnienia się przyszłości w momencie przekreślenia teraźniejszości. Zawiera się w nim także paradoks niemożności określenia czasu: „jutro” nigdy nie nadchodzi, ponieważ z naszego punktu widzenia każdą chwilę musimy określać jako teraźniejszą. W świecie bez przyszłości, w rzeczywistości skazanej na wieczną teraźniejszość, stajemy wobec niemożliwości zarówno transgresji, jak i transcendencji. Paradoksy związane z wyobrażeniem przyszłości najlepiej ujął Richard Barbrook, autor książki Przyszłości wyobrażone, nadając jej rozdziałom znaczące tytuły: „Przyszłość jest taka jak kiedyś” oraz „Ci, którzy nie pamiętają przyszłości, skazani są na jej powtarzanie”[*]. Barbrook pokazuje, że przyszłość jest funkcją przeszłości, że wyobrażenia jutra są teoretycznym, politycznym i propagandowym konstruktem, który w rzeczywistości nigdy nie ma szansy na spełnienie w takim wymiarze, w jakim się tego spodziewamy.

Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy
Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Jutro nie przyjdzie nigdy, widok wystawy

Jutro nie przyjdzie nigdy jest pierwszym wspólnym projektem Katarzyny Krakowiak i Mirosława Bałki. Ważnym elementem tej wystawy jest proces, który doprowadził do jej realizacji, szukanie wspólnego pola, niebędącego kompromisem, tylko otwarciem nowych możliwości. To dialog dwóch pokrewnych, ale jednak odmiennych postaw artystycznych. Katarzyna Krakowiak tworzy przede wszystkim instalacje dźwiękowe sytuowane w kontekście architektury i życia miasta. Jedna z jej ostatnich prac dźwiękowych umieszczona została w trudnym i fascynującym wnętrzu filharmonii w Szczecinie (2016). Mirosław Bałka znany jest jako autor rzeźb, rysunków, prac wideo, a także monumentalnych realizacji w londyńskiej Tate Modern oraz pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia” w Sztokholmie (1998). Wystawa w Galerii Arsenał w Białymstoku jest rezultatem współdziałania opartego na dynamice podobieństw i różnic. To być może przede wszystkim rozmowa dwójki artystów, pracujących razem nad stworzeniem wspólnego dzieła, negocjujących różne koncepcje, próbujących różnych rozwiązań, poszukujących nowej jakości, która nie będzie wypadkową ich dotychczasowych przyzwyczajeń, lecz uformuje nową konstelację znaczeń. Znani ze swoich minimalistycznych dzieł artyści przedstawią realizację składającą się z serii lapidarnych, zagadkowych i poetyckich haseł wykonanych w technice lampy neonowej. Pojedynczym wyrazom, ciągom liter i znaków towarzyszy dźwięk sprzężony z neonowymi światłami. Efektem jest multimedialna instalacja, kompozycja sygnałów wizualnych i dźwiękowych, której ważnym aspektem jest umiejscowienie jej w konkretnej przestrzeni. Pokazane na wystawie neony można odczytywać na co najmniej trzy sposoby: jako chaotyczną polifonię głosów, jako monolog lub jako dialog. Prosta forma otwiera przed widzem możliwość samodzielnej nawigacji pomiędzy sygnałami i nowego konstruowania znaczeń, które mogą dotyczyć indywidualnego doświadczenia każdego z nas.

Marek Wasilewski

[*] R. Barbrook, Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski, tłum. J. Dzierzgowski, Warszawa 2009 (oryginał: Imaginary Futures: From Thinking Machines to the Global Village, London 2007).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mirosław Bałka, Katarzyna Krakowiak
Wystawa
Jutro nie przyjdzie nigdy
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
25.11.2016 - 05.01.2017
Osoba kuratorska
Marek Wasilewski
Fotografie
Maciej Zaniewski
Strona internetowa
www.galeria-arsenal.pl
Indeks
Galeria Arsenał w Białymstoku Katarzyna Krakowiak Marek Wasilewski Mirosław Bałka

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Jutro nie przyjdzie nigdy” Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności