SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 21/2024 Eseje 24.05.2024 7 min

Julia Keilowa. Projektantka art déco

Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Projekty Julii Keilowej zdradzają, że wykonała je rzeźbiarka: cechuje je duża świadomość bryły i przestrzeni. Te małe przedmioty zazwyczaj można zmieścić w dłoniach, lecz ich forma i proporcje sprawdziłyby się również w realizacjach znacznie większych.
Kubek, detal, proj. i wyk. Julia Keilowa, 1933–1939, Kolekcja Anety i Artura Sawów, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis

Gra z formą. Styl Julii Keilowej

Twórczość metaloplastyczna Julii Keilowej to przykład realizacji świadomej i konsekwentnej wizji artystki – projektantki rzeczy codziennego użytku. Jej kreatywność, znajomość aktualnych trendów, potencjału tworzywa i techniki sprawiły, że zaprojektowane przez nią przedmioty cechuje wyrazisty styl. Zauważano i doceniano go już w latach 30. XX wieku, a upływ czasu uwydatnił walory tych prac: prostotę, elegancję, szlachetną równowagę.

Rzeźbiarskość formy

Projekty metaloplastyczne Julii Keilowej zdradzają, że wykonała je rzeźbiarka: cechuje je duża świadomość bryły i przestrzeni. Te małe przedmioty zazwyczaj można zmieścić w dłoniach, lecz ich forma i proporcje sprawdziłyby się również w realizacjach znacznie większych. Zwielokrotnienie skali cukiernicy „Kuli” albo któregoś z pucharów mogłoby zamienić projekt naczynia w rzeźbę, z powodzeniem zdobiącą miejski skwer lub zamykającą widokową perspektywę kameralnego ogrodu.

Mały kulisty stojak na pióro po powiększeniu został cukiernicą, a trójsierpowa popielniczka – tacą.

Julia Keilowa projektowała czasem jeden model w kilku rozmiarach, modyfikując tym samym funkcję przedmiotu. Mały kulisty stojak na pióro po powiększeniu został cukiernicą, a trójsierpowa popielniczka – tacą. Podstawka na plasterki cytryny, z zestawu śniadaniowego, w wersji powiększonej zamieniła się w paterę na owoce. Forma tych naczyń może też budzić skojarzenia z biedermaierowskimi stołami na ażurowych nogach. Projekty Keilowej, podobnie jak salonowe stoły, zachęcają do podziwiania ich z każdej strony. W pracach Julii Keilowej istotną rolę odgrywają przemyślane, akcentujące zwartą bryłę ażury, które pojawiają się w trzonach pater albo w uchwytach pucharów lub dzbanków.

Projektantka często ustawia określony kształt w opozycji do pustej przestrzeni w tym samym kształcie, np. pojemnik na papierosy w formie ćwiartki walca sytuuje obok luki wypełniającej ćwierć koła. Na tej zasadzie alternacji (pozytyw kontra negatyw) opiera się też kompozycja solniczek „esek” czy „krenelażowe” wykończenia uchwytów cukiernic.

[…]

Cukiernica Jabłko królewskie, proj. Julia Keilowa, 1933, wyk. Fraget, Kolekcja Anety i Artura Sawów, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Popielniczka, proj. i wyk. Julia Keilowa, 1933–1939, Kolekcja Anety i Artura Sawów, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Stojak z nożykami, proj. przypisywany Julii Keilowej,1933–1939, wyk. Br. Henneberg, Kolekcja Anety i Artura Sawów, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Talerz dekoracyjny Trzy trójkąciki, proj. i wyk. Julia Keilowa, ok. 1934, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Keilowa stosowała zakładki, harmonijki, fałdki, karbowania oraz załamania. Multiplikowała i kontrastowała te formy z gładkimi powierzchniami.

Ulubione formy

Prace Keilowej cechuje wyważona kompozycja oparta na matematycznych proporcjach, dążenie do harmonii, rytmiczność. Artystka chętnie zestawiała ze sobą podstawowe bryły geometryczne: stożki, walce, kule, graniastosłupy. Ich układ był czytelny i precyzyjnie dopasowany. Łączyła je w różnych wariantach, używając zazwyczaj spłaszczonego graniastosłupa prostego lub sześciokątnego czy walca jako podstawy. Mimo silnego zanurzenia w geometrii jej prace nie są kanciaste. Formy ostre są równoważone przez łagodne wyoblenia, łuki i sierpowate wygięcia. Zauważalne są subtelne odwołania do natury, które uwidaczniają się czasem w nazwach przedmiotów, np. paterek „Powój”, „Wawrzyn”, „Wianek”11 Wystawa Anieli Cukierówny, Julii Keilowej, Antoniego Kudły, Czesława Rzepińskiego, Wacława Taranczewskiego, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1938, s. 16, katalog Wystawy Anieli Cukierówny, Julii Keilowej, Antoniego Kudły, Czesława Rzepińskiego, Wacława Taranczewskiego w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie, marzec–kwiecień 1938. ↩︎. W jej pracach pojawiają się zwieńczenia czy nóżki złożone z krzyżujących się plakietek, które, tak jak i niektóre zagięcia czy faliste wstęgi, wprowadzają wrażenie ruchu. Artystka stosowała również zakładki, harmonijki, fałdki, karbowania oraz załamania. Multiplikowała i kontrastowała te formy z gładkimi powierzchniami. Często wracała do ulubionych kształtów, zestawiała je w odmienny sposób, tworzyła kolejne warianty, np. mis czy tac z sierpowatymi kołnierzami. W kolejnych wersjach poszczególne elementy przesuwała względem siebie, powielała lub zmniejszała ich liczbę, jak w przypadku dwu- i trzysierpowych pater. Charakterystyczne w jej pracach są faliste wsporniki, których kształt powtarzają uchwyty przedmiotu.

[…]

1
Do zobaczenia 30.07.2021

„Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol, marynarzy” w galerii lokal_30

Redakcja

Funkcja

Julia Keilowa zaprojektowała wiele przedmiotów, których funkcja była związana z modnym ówcześnie stylem życia – to tendencja typowa dla wzornictwa lat 20. i 30. XX wieku, także dla metaloplastyki22 Judith Miller, Design XX wieku, przekł. Ewa Gorządek, Piotr Kleszcz, Jerzy Malinowski, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2014, s. 130. ↩︎. Zachodzące wtedy przemiany społeczne, obyczajowe i gospodarcze wpływały na pomysły projektantów. Nowoczesność potrzebowała swoich atrybutów – przedmiotów towarzyszących ludziom w zaciszu domowym i w życiu towarzyskim. Styl art déco inspirował zatem twórców wyposażenia wnętrz prywatnych i publicznych, samochodów, elektrycznych czajników i opakowań czekoladek.

Garnitur do palenia, proj. przypisywany Julii Keilowej, 1933–1939, wyk. Br. Henneberg, Kolekcja Anety i Artura Sawów, fot. Filip Preis
Koszyk do cukru okrągły, proj. Julia Keilowa, 1933, wyk. Br. Henneberg, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Stojak z nożykami, proj. przypisywany Julii Keilowej, 1933–1939, wyk. Br. Henneberg, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis
Świeczniki, proj. przypisywany Julii Keilowej, ok. 1937, wyk. Br. Henneberg, Kolekcja Anety i Artura Sawów, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis

Akcesoria tytoniowe były odpowiedzią na narastającą wśród mężczyzn i kobiet modę na palenie. Zestawy do robienia koktajli to efekt rosnącej popularności tych napojów33 W latach 20. i 30. XX wieku shakery były projektowane przez znanych twórców i obecne w ofertach różnych firm. Zob. Judith Miller, op. cit., s. 126. Zob. słynny zestaw koktajlowy „Manhattan”, zaprojektowany przez Normana Bel Geddesa, z 1940 roku. Zob. zbiory Metropolitan Museum w Nowym Jorku: nr 1998.537.11a–c–18. ↩︎ – w Polsce stanowiły one wtedy nowinkę, powstawały modne, skupiające śmietankę towarzyską cocktail-bary, np. warszawska Adria. Ich nowoczesne wyposażenie44 Zob. m.in. Stanisław Woźnicki, Wnętrza kawiarni Adria, „Architektura i budownictwo” 1931, nr 4, s. 127–137. ↩︎ dobrze korespondowało z nastrojem zabawy i odprężenia, który zazwyczaj towarzyszy spotkaniom przy koktajlu55 Kawiarnie, bary, kina w latach 30. stawały się coraz bardziej popularnymi i demokratycznymi miejscami rozrywki. Zob. Joanna Hübner-Wojciechowska, Art déco. Przewodnik dla kolekcjonerów, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2007, s. 11. ↩︎. Nagrody sportowe w postaci pucharów były chętnie kupowane, bo następował proces demokratyzacji sportu i nasilała się moda na aktywne spędzanie czasu66 Zob. Agnieszka Kasprzak, Nagroda sportowa z rąk Julii Keilowej, referat wygłoszony podczas VIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej. Polskie art déco. Metal i metaloplastyka 25 listopada 2019 roku w Muzeum Mazowieckim w Płocku; tekst referatu udostępniony przez Autorkę, materiał w przygotowaniu do druku. ↩︎.

Serwisy do kawy i herbaty były odpowiedzią na powszechność tych napojów w większości gospodarstw domowych i dostosowywano je do popularnych wówczas sposobów ich zaparzania i serwowania, np. picia kawy podczas kameralnych przyjęć czy łączenia zastawy metalowej i porcelanowej77 Zob. np. Maria Disslowa, Jak gotować: praktyczny podręcznik kucharstwa: poradnik we wszelkich sprawach odżywiania, zestawiania menu, urządzania przyjęć, dekoracji stołu, Wydawnictwo Polskie R. Wegnera, Poznań 1931, s. 47–48, 132–133, 828–829. ↩︎. W latach 30. XX wieku zwracano uwagę na znaczenie estetycznie nakrytego stołu, zachęcano do zastosowania nowoczesnych fasonów, a popularyzacji takich wzorców służyły liczne poradniki i wystawy88 Zob. np. Nowości z zakresu zastawy stołowej, „As” 1936, nr 33, s. 30; Marian Dienstl-Dąbrowa, Piękno w metal zaklęte, „As” 1937, nr 35, s. 4–5; Maria Disslowa, op. cit., s. 125–126. O wystawie dekoracji stołów w IPS zob. „Wiadomości Literackie” 1936, nr 25, s. 37. ↩︎. Różnorodne akcje propagandowe kształtowały także nowe nawyki żywieniowe, np. firmowana przez Związek Cukrownictwa akcja „Cukier krzepi” zaowocowała wzrostem spożycia cukru (i zapewne – popytu na cukiernice). Naczynia do cytrusów wiązały się z coraz łatwiejszym i szerszym dostępem do owoców egzotycznych 99 Było to związane z ówczesnym ożywieniem importu cytrusów z Bliskiego Wschodu. Zob. np. P. Waserman, Rozwój gospodarki palestyńskiej w roku 1934, „Palestyna i Bliski Wschód. Czasopismo poświęcone sprawom gospodarczym Palestyny i Bliskiego Wschodu” 1935, nr 1, s. 7–8. ↩︎

„Julia Keilowa. Projektantka art déco”, Muzeum Warszawy, Warszawa 2024, pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej i Moniki Siwińskiej, fot. Tomasz Kaczor

Powyższy fragment pochodzi z publikacji Julia Keilowa. Projektantka art déco, wydanej nakładem Muzeum Warszawy w Warszawie 2024, pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej i Moniki Siwińskiej.

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Julia Keilowa
Osoby autorskie
red. Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska
Tytuł
Julia Keilowa. Projektantka art déco
Wystawa
Julia Keilowa. Projektantka
Miejsce
Muzeum Warszawy
Czas trwania
21 marca - 1 września 2024 roku
Osoba kuratorska
Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska
Fotografie
Filip Preis, Tomasz Kaczor
Wydawnictwo
Muzeum Warszawy
Data i miejsce wydania
Warszawa 2024
Strona internetowa
muzeumwarszawy.pl/wystawa/julia-keilowa-projektantka/
Indeks
Agnieszka Dąbrowska Julia Keilowa Monika Siwińska Muzeum Warszawy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Julia Keilowa. Projektantka art déco — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności