Julia Keilowa. Projektantka art déco
Gra z formą. Styl Julii Keilowej
Twórczość metaloplastyczna Julii Keilowej to przykład realizacji świadomej i konsekwentnej wizji artystki – projektantki rzeczy codziennego użytku. Jej kreatywność, znajomość aktualnych trendów, potencjału tworzywa i techniki sprawiły, że zaprojektowane przez nią przedmioty cechuje wyrazisty styl. Zauważano i doceniano go już w latach 30. XX wieku, a upływ czasu uwydatnił walory tych prac: prostotę, elegancję, szlachetną równowagę.
Rzeźbiarskość formy
Projekty metaloplastyczne Julii Keilowej zdradzają, że wykonała je rzeźbiarka: cechuje je duża świadomość bryły i przestrzeni. Te małe przedmioty zazwyczaj można zmieścić w dłoniach, lecz ich forma i proporcje sprawdziłyby się również w realizacjach znacznie większych. Zwielokrotnienie skali cukiernicy „Kuli” albo któregoś z pucharów mogłoby zamienić projekt naczynia w rzeźbę, z powodzeniem zdobiącą miejski skwer lub zamykającą widokową perspektywę kameralnego ogrodu.
Mały kulisty stojak na pióro po powiększeniu został cukiernicą, a trójsierpowa popielniczka – tacą.
Julia Keilowa projektowała czasem jeden model w kilku rozmiarach, modyfikując tym samym funkcję przedmiotu. Mały kulisty stojak na pióro po powiększeniu został cukiernicą, a trójsierpowa popielniczka – tacą. Podstawka na plasterki cytryny, z zestawu śniadaniowego, w wersji powiększonej zamieniła się w paterę na owoce. Forma tych naczyń może też budzić skojarzenia z biedermaierowskimi stołami na ażurowych nogach. Projekty Keilowej, podobnie jak salonowe stoły, zachęcają do podziwiania ich z każdej strony. W pracach Julii Keilowej istotną rolę odgrywają przemyślane, akcentujące zwartą bryłę ażury, które pojawiają się w trzonach pater albo w uchwytach pucharów lub dzbanków.
Projektantka często ustawia określony kształt w opozycji do pustej przestrzeni w tym samym kształcie, np. pojemnik na papierosy w formie ćwiartki walca sytuuje obok luki wypełniającej ćwierć koła. Na tej zasadzie alternacji (pozytyw kontra negatyw) opiera się też kompozycja solniczek „esek” czy „krenelażowe” wykończenia uchwytów cukiernic.
[…]
Keilowa stosowała zakładki, harmonijki, fałdki, karbowania oraz załamania. Multiplikowała i kontrastowała te formy z gładkimi powierzchniami.
Ulubione formy
Prace Keilowej cechuje wyważona kompozycja oparta na matematycznych proporcjach, dążenie do harmonii, rytmiczność. Artystka chętnie zestawiała ze sobą podstawowe bryły geometryczne: stożki, walce, kule, graniastosłupy. Ich układ był czytelny i precyzyjnie dopasowany. Łączyła je w różnych wariantach, używając zazwyczaj spłaszczonego graniastosłupa prostego lub sześciokątnego czy walca jako podstawy. Mimo silnego zanurzenia w geometrii jej prace nie są kanciaste. Formy ostre są równoważone przez łagodne wyoblenia, łuki i sierpowate wygięcia. Zauważalne są subtelne odwołania do natury, które uwidaczniają się czasem w nazwach przedmiotów, np. paterek „Powój”, „Wawrzyn”, „Wianek”11 Wystawa Anieli Cukierówny, Julii Keilowej, Antoniego Kudły, Czesława Rzepińskiego, Wacława Taranczewskiego, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1938, s. 16, katalog Wystawy Anieli Cukierówny, Julii Keilowej, Antoniego Kudły, Czesława Rzepińskiego, Wacława Taranczewskiego w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie, marzec–kwiecień 1938. ↩︎. W jej pracach pojawiają się zwieńczenia czy nóżki złożone z krzyżujących się plakietek, które, tak jak i niektóre zagięcia czy faliste wstęgi, wprowadzają wrażenie ruchu. Artystka stosowała również zakładki, harmonijki, fałdki, karbowania oraz załamania. Multiplikowała i kontrastowała te formy z gładkimi powierzchniami. Często wracała do ulubionych kształtów, zestawiała je w odmienny sposób, tworzyła kolejne warianty, np. mis czy tac z sierpowatymi kołnierzami. W kolejnych wersjach poszczególne elementy przesuwała względem siebie, powielała lub zmniejszała ich liczbę, jak w przypadku dwu- i trzysierpowych pater. Charakterystyczne w jej pracach są faliste wsporniki, których kształt powtarzają uchwyty przedmiotu.
[…]
Funkcja
Julia Keilowa zaprojektowała wiele przedmiotów, których funkcja była związana z modnym ówcześnie stylem życia – to tendencja typowa dla wzornictwa lat 20. i 30. XX wieku, także dla metaloplastyki22 Judith Miller, Design XX wieku, przekł. Ewa Gorządek, Piotr Kleszcz, Jerzy Malinowski, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2014, s. 130. ↩︎. Zachodzące wtedy przemiany społeczne, obyczajowe i gospodarcze wpływały na pomysły projektantów. Nowoczesność potrzebowała swoich atrybutów – przedmiotów towarzyszących ludziom w zaciszu domowym i w życiu towarzyskim. Styl art déco inspirował zatem twórców wyposażenia wnętrz prywatnych i publicznych, samochodów, elektrycznych czajników i opakowań czekoladek.
Akcesoria tytoniowe były odpowiedzią na narastającą wśród mężczyzn i kobiet modę na palenie. Zestawy do robienia koktajli to efekt rosnącej popularności tych napojów33 W latach 20. i 30. XX wieku shakery były projektowane przez znanych twórców i obecne w ofertach różnych firm. Zob. Judith Miller, op. cit., s. 126. Zob. słynny zestaw koktajlowy „Manhattan”, zaprojektowany przez Normana Bel Geddesa, z 1940 roku. Zob. zbiory Metropolitan Museum w Nowym Jorku: nr 1998.537.11a–c–18. ↩︎ – w Polsce stanowiły one wtedy nowinkę, powstawały modne, skupiające śmietankę towarzyską cocktail-bary, np. warszawska Adria. Ich nowoczesne wyposażenie44 Zob. m.in. Stanisław Woźnicki, Wnętrza kawiarni Adria, „Architektura i budownictwo” 1931, nr 4, s. 127–137. ↩︎ dobrze korespondowało z nastrojem zabawy i odprężenia, który zazwyczaj towarzyszy spotkaniom przy koktajlu55 Kawiarnie, bary, kina w latach 30. stawały się coraz bardziej popularnymi i demokratycznymi miejscami rozrywki. Zob. Joanna Hübner-Wojciechowska, Art déco. Przewodnik dla kolekcjonerów, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2007, s. 11. ↩︎. Nagrody sportowe w postaci pucharów były chętnie kupowane, bo następował proces demokratyzacji sportu i nasilała się moda na aktywne spędzanie czasu66 Zob. Agnieszka Kasprzak, Nagroda sportowa z rąk Julii Keilowej, referat wygłoszony podczas VIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej. Polskie art déco. Metal i metaloplastyka 25 listopada 2019 roku w Muzeum Mazowieckim w Płocku; tekst referatu udostępniony przez Autorkę, materiał w przygotowaniu do druku. ↩︎.
Serwisy do kawy i herbaty były odpowiedzią na powszechność tych napojów w większości gospodarstw domowych i dostosowywano je do popularnych wówczas sposobów ich zaparzania i serwowania, np. picia kawy podczas kameralnych przyjęć czy łączenia zastawy metalowej i porcelanowej77 Zob. np. Maria Disslowa, Jak gotować: praktyczny podręcznik kucharstwa: poradnik we wszelkich sprawach odżywiania, zestawiania menu, urządzania przyjęć, dekoracji stołu, Wydawnictwo Polskie R. Wegnera, Poznań 1931, s. 47–48, 132–133, 828–829. ↩︎. W latach 30. XX wieku zwracano uwagę na znaczenie estetycznie nakrytego stołu, zachęcano do zastosowania nowoczesnych fasonów, a popularyzacji takich wzorców służyły liczne poradniki i wystawy88 Zob. np. Nowości z zakresu zastawy stołowej, „As” 1936, nr 33, s. 30; Marian Dienstl-Dąbrowa, Piękno w metal zaklęte, „As” 1937, nr 35, s. 4–5; Maria Disslowa, op. cit., s. 125–126. O wystawie dekoracji stołów w IPS zob. „Wiadomości Literackie” 1936, nr 25, s. 37. ↩︎. Różnorodne akcje propagandowe kształtowały także nowe nawyki żywieniowe, np. firmowana przez Związek Cukrownictwa akcja „Cukier krzepi” zaowocowała wzrostem spożycia cukru (i zapewne – popytu na cukiernice). Naczynia do cytrusów wiązały się z coraz łatwiejszym i szerszym dostępem do owoców egzotycznych 99 Było to związane z ówczesnym ożywieniem importu cytrusów z Bliskiego Wschodu. Zob. np. P. Waserman, Rozwój gospodarki palestyńskiej w roku 1934, „Palestyna i Bliski Wschód. Czasopismo poświęcone sprawom gospodarczym Palestyny i Bliskiego Wschodu” 1935, nr 1, s. 7–8. ↩︎
Powyższy fragment pochodzi z publikacji Julia Keilowa. Projektantka art déco, wydanej nakładem Muzeum Warszawy w Warszawie 2024, pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej i Moniki Siwińskiej.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Julia Keilowa
- Osoby autorskie
- red. Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska
- Tytuł
- Julia Keilowa. Projektantka art déco
- Wystawa
- Julia Keilowa. Projektantka
- Miejsce
- Muzeum Warszawy
- Czas trwania
- 21 marca - 1 września 2024 roku
- Osoba kuratorska
- Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska
- Fotografie
- Filip Preis, Tomasz Kaczor
- Wydawnictwo
- Muzeum Warszawy
- Data i miejsce wydania
- Warszawa 2024
- Strona internetowa
- muzeumwarszawy.pl/wystawa/julia-keilowa-projektantka/