SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.10.2021 2 min

„Hybrydy – z życia osobników” w LELE Art Space

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Michał Slezkin, „Piórnik. I dreamed of”, drewno, ceramika, tablica, farba, 2014

W dobie rozwoju niebinarnego dyskursu osób, zapraszamy na wystawę, w której przedmiotem zainteresowania artystek i artystów są osobniki. Jednostkowe okazy gatunku. Jednostkowe organizmy, żyjące samodzielnie lub w grupie, na przykład w stadzie bądź kolonii. Indywidua o wątpliwej reputacji, znajdujące się w cieniu podejrzeń, stojące na progu transformacji.

Czy osobniki te są samcami? Zamiast jednoznacznej, binarnej odpowiedzi na to pytanie, proponujemy narrację w duchu ezopowej fabuli. W alegorycznych bajkach Ezopa i spadkobierców jego poetyki, od La Fontaine’a po Bojacka Horsemana, pod maskami sprytnych lisów, cynicznych kruków, znerwicowanych zajęcy i koni w kryzysie wieku średniego kryją się ludzie.

Bohaterowie wystawy również są ludźmi, ale są zarazem końmi. Są centaurami. Polakami. Nie-Polakami. Mężczyznami. Świniami. Są ożywioną materią, homunkulusami, golemami, pinokiami. Potworami. Są hybrydami. Znamienne, że starożytny gatunek ezopowej bajki wielki renesans przeżywał na progu Oświecenia, w przededniu wielkiego susa w Nowoczesność, do którego szykował się biały, męski, europejski podmiot. Ostateczne rozwiązanie kwestii „innych” bytów, ostateczna emancypacja z porządku natury, umożliwiająca zdobycie władzy nad światem i totalne skolonizowanie go – bez większej przesady tak można nakreślić horyzont ambicji nowoczesnego projektu. Dziś ten projekt dochodzi do ekologicznej i etycznej ściany. Ba! Osoby pesymistyczne mówią, że ta ściana jest przepaścią. Procesy dekolonizacji ludzkiej i nie ludzkiej rzeczywistości a także dekonstrukcja antropocentrycznych i patriarchalnych paradygmatów nie prowadzi jednak do przywrócenia „ustawień fabrycznych” należących do mitycznego porządku „złotego wieku”. Taki reset nie jest ani możliwy, ani pożądany, złoty wiek, jeżeli w ogóle miał kiedyś miejsce, musiał być – powiedzmy to sobie szczerze – piekłem na ziemi. Prawdziwy złoty wiek, taki na który warto liczyć, czeka na nas w przyszłości – i będzie hybrydalny albo nie będzie go wcale.

Alicja Pakosz, „Kałuża”, diorama (sklejka drewniana, styropian, styrodur, ziemia, żywica epoksydowa, sitowie), 2021
Łukasz Horbów, „Koń”, glina, tektura, klej do papieru (zainspirowany filmem „Kolor granatu” S. Parajanova), 2020
Michał Slezkin, „Batman”, olej na płótnie, 2014
Paweł Śliwiński, „Bez tytułu (Ciało)”, olej na płótnie, 2011, dzięki uprzejmości Kolekcji Tomasza Pasieka
Łukasz Horbów, „Chłopaki niech płaczą”, video loop, found footage, 2020
„Hybrydy – z życia osobników”, widok wystawy
Tomasz Mróz, „White pride”, gips, sól, kreda, żywica, drewno, 2019
Monika Misztal, „Chłopiec”, olej na płótnie, 2014, dzięki uprzejmości kolekcji Katarzyny Janiak i Pawła Maja
„Hybrydy – z życia osobników”, widok wystawy

Zamiast zrywać zwierzęce maski bohaterom fabuli, lepiej zatem pod ludzkimi obliczami poszukać zwierzęcych pysków, ryjów i paszcz. Potworne? Być może, ale jednak o wiele mniej, niż tkwienie bez końca i bez nadziei na zmianę w spetryfikowanych konserwatywnych formach, których emblematycznym przykładem jest patriarchalny wzorzec męskości. Wszyscy i wszystkie są jego ofiarami; mężczyźni są beneficjentami, ale i zakładnikami tego wzorca. Na tle takiej potworności, groteska i monstrualność hybrydyzacji jawią się jako atrybuty wyzwolenia – wolności do abdykacji, do dezercji, do bycia koniem zamiast jeźdźcem, do bycia po prostu świnią zamiast męską świnią, do przyznania się do kłamstwa, wyczerpania i lęku, do marzeń o innych tożsamościach, a także – nareszcie! – do ronienia łez.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Łukasz Horbów, Monika Misztal, Tomasz Mróz, Ann Oren, Alicja Pakosz, Michał Slezkin, Paweł Śliwiński
Wystawa
Hybrydy – z życia osobników
Miejsce
LELE Art Space, Warszawa
Czas trwania
24.09–30.10.2021
Osoba kuratorska
Ewa Opałka, Stach Szabłowski
Fotografie
dzięki uprzejmości organizatorów
Strona internetowa
facebook.com/LELEArtSpace
Indeks
Alicja Pakosz Ann Oren Ewa Opałka LELE Art Space Łukasz Horbów Michał Slezkin Monika Misztal Paweł Śliwiński Stach Szabłowski Tomasz Mróz

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja
6
Do zobaczenia 01.07.2025

„Memory Palace” w Galerii HOS

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Hybrydy – z życia osobników” w LELE Art Space — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności