„Full Circle Ahead!” Izy Tarasewicz w Gunia Nowik Gallery
Samoodniesienie znaków, samozastosowanie zasad, samouzasadnienie i samoodrzucenie twierdzeń i wniosków, samokreacja i samozniszczenie bytów prawnych i logicznych, samoograniczenie i samowzmocnienie mocy, rozumowanie kołowe, przyczynowość kołowa, błędne i pozytywne koła, systemy sprzężenia zwrotnego, wzajemna zależność, obopólność i forma organiczna.
z Anatomii refleksyjności Petera Subera
Iza Tarasewicz mieszka w rodzinnym gospodarstwie we wsi Kolonia Koplany na Podlasiu. Tworzy w otoczeniu zwierząt, ptactwa domowego i starych maszyn rolniczych, używanych niegdyś przez jej dziadków. Żyje w bliskim związku z przyrodą i rytmem pór roku. Ten wiejski kontekst widoczny jest w wykorzystywanych przez nią materiałach, sposobie pracy i całościowym postrzeganiu świata, które odbija się w jej rzeźbach, instalacjach, rysunkach.
Od kilku lat artystka interesuje się mazurkiem – tańcem ludowym, którego transowy charakter wynika z rytmu fizycznej pracy wykonywanej na wsi. Mazurek tańczony jest na planie koła, pary wirują wokół własnej osi, obracając się równocześnie po okręgu. Wirujące korowody tancerzy – gdy ująć je schematycznie – mogą przypominać maszyny czy trajektorie ciał niebieskich. Wieloznaczną figurę koła odnaleźć można w wielu pracach Tarasewicz, np. w rzeźbie Płynąc z falami w kierunku równowagi, zainstalowanej obecnie na klatce schodowej Zachęty. Jest ona diagramem spotkania, przeniesionego przez artystkę do świata liczb i przedstawionego w postaci przestrzennego geometrycznego rysunku.
Koło pojawia się również na wystawie Full Circle Ahead! Oto wchodzimy w nowy cykl, rozpoczynamy nowy etap, Tarasewicz ponownie nakreśla schemat spotkania. Po latach w twórczości artystki powracają odniesienia do ciała człowieka: umownie potraktowane głowy, ramiona czy czteropalczaste dłonie, bardziej mechaniczne niż ludzkie. Elementy multiplikują się i kumulują. Wirujące obręcze, tryby zakończone ludzkimi kończynami, symbolizują kolektywną pracę oraz wiarę w siłę wspólnoty, której istnienie podawano w wątpliwość w miesiącach pandemii. Wykonane ręcznie lub we współpracy z podlaskimi rzemieślnikami obiekty, świadczą o wyidealizowanym podejściu Tarasewicz do fizycznej pracy w coraz bardziej zrobotyzowanym świecie. Wytwarzana ręka w rękę, ramię w ramię energia wchodzi w cykliczny rytm, by wreszcie zharmonizować się z cyklami przyrody i zasadami organizującymi wszechświat.
Wystawa Full Circle Ahead! inauguruje działalność Gunia Nowik Gallery.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Iza Tarasewicz
- Wystawa
- Full Circle Ahead!
- Miejsce
- Gunia Nowik Gallery, Warszawa
- Czas trwania
- 3.07–11.09.2021
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Gunia Nowik Gallery
- Strona internetowa
- gunianowikgallery.com