SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.11.2020 3 min

„Foyer” Kasi Kmity w Kinie Muranów

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Kasia Kmita, „Studniówka”, 49 x 70 cm, 2020, © Kasia Kmita

Kodra, technika, w której Kasia Kmita realizuje prace z wystawy Foyer, pochodzi z tradycji kultury ludowej. Figuratywna łowicka wycinanka służyła do przedstawiania ważnych zdarzeń z życia wspólnoty, takich jak święta i rytuały. Kmita używa jej jako narzędzie tworzenia wizualnych zapisów współczesnego życia społecznego.

Kmita łączy zainteresowanie kodrą z fascynacją kinem i możliwościami jakie stwarza użycie kinematograficznego języka w kreowaniu nieruchomego obrazu.

Jeżeli spojrzeć na prace Kasi Kmity jak na formę non-camerowego filmu, to trzeba by mówić o „kinie” paradokumentalnym. Wszystkie przedstawione tu postaci i sceny zostały przez artystkę zobaczone, zapamiętane i odtworzone w technice wycinanki.

Foyer jest kontynuacją projektu Panorama horyzontalna, który artystka pokazała podczas MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu w 2019 roku.

Bohaterką tamtej wystawy była publiczność festiwalu. Artystka przedstawiała ludzi, których połączyła potrzeba wspólnego przeżywania filmowych obrazów.

Nową wystawę Kmita umieszcza w foyer kina Muranów. To wnętrze zajmuje szczególne miejsce w emocjonalnej topografii warszawskich kinomanek i kinomanów. Muranów jest instytucją będącą ośrodkiem i symbolem kultury filmowej. Jego foyer stanowi przedsionek sal projekcyjnych, w których filmów się nie konsumuje, lecz się je przeżywa.

W tym szczególnym foyer Kmita inscenizuje seans przed seansem. Z figuratywnych wycinanek buduje wielowątkową instalację. Narracja wystawy opowiedziana jest językiem organizowanym przez kinematograficzną gramatykę. Montaż, cięcie, kadr, zbliżenie. Przewodniczką w tej opowieści jest postać Bohaterki, która migruje między kolejnymi scenami. Wszelkie podobieństwo do osób i zdarzeń jest zamierzone i nieprzypadkowe, akcja przenosi się z miejsca na miejsce, postaci są z życia wzięte, nie wyłączając fikcyjnej Bohaterki, która jest porte parole autorki.

Kasia Kmita, „Noc w Arsenale”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Widzą wszystko”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Ona”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Ona dwa razy”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Foyer”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
Kasia Kmita, „Ona nadąsana”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Koleżanka z liceum”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Foyer”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
Kasia Kmita, „Plaża”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Parada”, wycinanka, 2020
Kasia Kmita, „Foyer”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
Kasia Kmita, „Foyer”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
Kasia Kmita, „Tańcząca”, 2020, fot. Kasia Kmita
Kasia Kmita, „Foyer”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka
Kasia Kmita, „Ona”, wycinanka, 2020

Kasia Kmita (ur. 1972) – absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, w Polsce i za granicą. Nagradzana w polskich i zagranicznych konkursach malarskich.

W 1996 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki „Promocje ’96”. W 1998 w „Konkursie im. Eugeniusza Gepperta” otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2006 roku za serię prac łączących elementy polskiego folkloru i popkultury została nagrodzona naBiennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”. Nagrodzona wyróżnieniem magazynu „Łossskot” dla najciekawszych postaci kultury 2007 roku. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2017).

W swojej twórczości posługuje się skrupulatnie dopracowaną formą wycinanki. W barwnych kompozycjach artystka zawiera spostrzeżenia na temat współczesnej kultury, trendów i stylu życia. Uważnie obserwuje przemiany zachodzące w społeczeństwie, analizuje pragnienia i mechanizmy rządzące zachowaniem i psychiką człowieka.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kasia Kmita
Wystawa
Foyer
Miejsce
foyer Kina Muranów, Warszawa; organizator: Krupa Gallery
Czas trwania
30.09–31.12.2020
Osoba kuratorska
Stach Szabłowski
Fotografie
dzięki uprzejmości Krupa Gallery
Strona internetowa
krupagallery.pl
Indeks
Kasia Kmita Krupa Gallery Stach Szabłowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Foyer” Kasi Kmity w Kinie Muranów — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności