Festiwal sztuki nowych mediów, który wciąga publiczność

Dla kogo jest Kinomural?
Dwóch braci kilkanaście lat temu wymarzyło sobie projekcje wideo-artów na ścianach wrocławskich kamienic. Teraz festiwal jest jednym z ważniejszych wydarzeń sztuki nowych mediów na świecie, który pokazuje prace top artystek i artystów z różnych krajów – ruchome murale, instalacje audiowizualne wykorzystujące technologię 3D, eksperymentalne animacje. Kinomural daje możliwość nowego doświadczania przestrzeni miejskiej – ulice, które w ciągu dnia tętnią codziennym życiem, wieczorem stają się żywym, pulsującym ekranem, a sztuka współczesna łączy się z architekturą miasta.
Kinomural zaczął się od prostego buntu i równie prostego marzenia. Kilkanaście lat temu wkurzały nas fasady i boczne ściany kamienic przykryte wielkoformatowymi reklamami, więc pomyśleliśmy: zamiast billboardów, ruchome obrazy. Zamiast krzyczeć hasłami, pokazywać nieoczywiste historie. Pierwotny plan był performatywny, partyzancki: niespodziewane projekcje w różnych punktach Wrocławia, żeby przechodzień trafił na sztukę tak po prostu. Dziś z tamtego pomysłu wyrósł międzynarodowy festiwal sztuki nowych mediów, który zamienia miasto w gigantyczną galerię pod gołym niebem. Zmieniła się skala, ale rdzeń został ten sam: oddać mury artystom, zmienić przestrzeń, zaskoczyć widzów, wybić z rutyny, zostawić ślad w pamięci – mówi Bartek Bartos, dyrektor i kurator Kinomuralu.




Program – między Homerem a sci-fi
Nad selekcją prac co roku czuwają kuratorzy, dzięki czemu w dwa wieczory możemy zobaczyć najważniejsze prace sztuki nowych mediów na świecie, których autorkami, autorami są zarówno nowe “twarze”, ale też prekursorzy i legendy sztuki audiowizualnej video. Tegoroczny program pod hasłem ODYSEJA: WERSJA BETA pozwala publiczności na zanurzenie się w świecie wizji, snów i cyfrowych mitów. To będzie audiowizualna mitologia XXI wieku – między Homerem a sci-fi. W programie znalazły się tradycyjnie dwie ściany sekcji głównej – to kuratorski rdzeń Kinomuralu, opracowany przez pomysłodawców wydarzenia, czyli braci Bartos.
W stałym zespole kuratorów pozostaje niezmiennie Peter Burr, nowojorski mistrz animacji komputerowej z Brooklynu, który i w tym roku przygotował swoją selekcję:
Mój tegoroczny program, ŚMIERĆ REKREACYJNA, skupia artystów, którzy potrafią przekuć zakończenia w początki. Holly Herndon i Mat Dryhurst podejmują temat śmiertelności poprzez intymne spojrzenie na poród i przetrwanie, wciągając nas w doświadczenie bliskie śmierci, które staje się medytacją nad samym życiem. Jacob Ciocci symuluje duszne przeciążenie naszego technologicznego piekiełka, które jest tak nieubłagane, że popycha naszego zbiorowego awatara ku samozniszczeniu. Boris Labbé kreśli cykle tworzenia i rozpadu, odtwarzając upadek naszego ludzkiego potencjału w postaci wegetatywnego odrodzenia. Phil Mulloy obnaża ludzkość do gołych kości poprzez satyryczny minimalizm, a Martha Colburn zestawia historyczne mity, przemoc i zbiorową traumę poprzez swoją unikalną punkową estetykę. Razem artyści ci otwierają tymczasowe komory śmierci, w których przeistaczamy się w awatary i zjawy, w maszyny nie po to, żeby się skończyć, ale żeby się przemienić.




Gościem specjalnym festiwalu będzie Yoshi Sodeoka, pionier internetowej sztuki cyfrowej. Kilka miesięcy temu artysta miał swoją multimedialną wystawę na 95 ekranach na Times Square. Artysta na Kinomural przygotował aż dwa projekty.
Na dzieci tradycyjnie czekać będzie DOBRANOCKA, czyli sekcja wyświetlana na największym „dobranockowym” ekranie świata. Zamiast znanych z telewizji kreskówek kuratorzy prezentują krótkometrażowe animacje rysunkowe, poklatkowe i generatywne. ZŁANOCKA to abstrakcyjne animacje artystów nowych mediów, które połączą się ze stworzonymi na tą okazję autorskimi narracjami polskich twórców i twórczyń.Co roku w wyniku międzynarodowego naboru wyłaniani są też artyści i artystki, których prace pokazywane są na ścianie OPEN CALL, w tym roku pod tytułem STRUKTURA CZASU.




TOP 5 artystów, których prace musisz zobaczyć na Kinomuralu
Ted Wiggin, nowojorczyk, absolwent amerykańskiej Rhode Island School of Design, jednej z pierwszych akademii sztuk pięknych w Stanach Zjednoczonych. Autor filmów krótkometrażowych i oprogramowania do animacji. Programy, które stworzył są bezpłatnie dostępne na jego stronie. Oprogramowanie MIMT.
Samuel Pietri – artysta wizualny i kreatywny technolog pracujący na przecięciu nowych technologii, systemów generatywnych i projektowania interaktywnego. Obecnie jest częścią zespołu fuse*, w którym współtworzy instalacje i spektakle prezentowane na całym świecie, badając granice między technologią, naturą i ludzką percepcją. Współautor ostatniej oprawy wizualnej dla Linkin Park w ramach trasy koncertowej “From Zero” oraz Dom Dolla .
Sabrina Ratte – kanadyjska artystka mieszkająca w Montrealu. Jej twórczość obejmuje animację 3D, fotogrametrię, analogową syntezę wideo, druk cyfrowy, rzeźbę i instalacje interaktywne, z których tworzy połączone ekosystemy na wielu platformach. Bada przenikanie się technologii i biologii oraz spekulatywną ewolucję naszego środowiska, a jej prace są głęboko inspirowane science fiction, filozofią, myśleniem ekologicznym i tradycjami okultystycznymi. Jedna z jej ostatnich interaktywnych instalacji to PHARMAKON.
O Future to duet artystyczny z Kopenhagi — Katherine Mills Rymer z RPA i Duńczyk Jens Bjornkjaer. Tworzą hipnotyzujące animacje 3D, muzykę i sztukę dźwiękową na styku elektroniki i orkiestry. W tym roku Enter Afterlife, solowa wystawa O Future, trafiła do Muzeum Thorvaldsena — jednej z najważniejszych instytucji sztuki w Kopenhadze. Rok wcześniej stworzyli prace dla The Wrong Biennale, Subjective Art Festival w Nowym Jorku, Oslo Nye Teater oraz muzykę dokumentu Netflixa Tell Them You Love Me, który zdobył nominację BAFTA. Ich monumentalna instalacja Saint Pity gościła przez pół roku w Nikolaj Kunsthal. Współpracowali m.in. z Ai Weiweiem, Larsem von Trierem, Louisem Theroux i Fundacją Allena Ginsberga.
Dirk Koy – artysta i filmowiec, który zajmuje się cyfrową modyfikacją fotografii i nagrań wideo przedstawiających miejsca, przedmioty i żywe istoty. Wykorzystuje wiele technologii cyfrowych, takich jak animacja 2D i 3D, drony, fotogrametria, skanowanie 3D, rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna. Jego prace były wielokrotnie pokazywane w przestrzeni galeryjnej i miejskiej na całym świecie, m.in. na Times Square w Nowym Yorku czy Las Vegas.
Kolejne festiwalowe ogłoszenia i przygotowania można śledzić w social mediach:
Facebook, Instagram oraz na www.kinomural.com.
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Kinomural 2025 "Odyseja: wersja beta"
- Miejsce
- Nadodrze, Wrocław
- Czas trwania
- 19–20.09.2025
- Strona internetowa
- www.kinomural.com