SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 02.12.2020 3 min

„Everything’s Fine” Baltazara Fajto w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Baltazar Fajto, bez tytułu, z cyklu „Everything’s Fine”, 2018

Baltazar Fajto na wystawie Everything’s Fine prezentuje wybór fotografii z cyklu o tej samej nazwie, w ramach którego fotografował na pierwszy rzut oka niczym niewyróżniające się ulice Nowego Jorku. Nie była to jednak zwykła włóczęga z aparatem po mieście: artysta tropił zwiastuny nieuchronnie zbliżającej się katastrofy. Jakiej? To nie wydaje się w tej opowieści istotne – istotne są znaki, które ją poprzedzają; forpoczta idąca przed orszakiem apokalipsy. Jak słusznie podkreśla sam fotograf, topos nadchodzącej zagłady, nieuchronnego końca – końca porządku społecznego, jaki znamy, końca naszego gatunku czy wreszcie końca całego świata – jest niemal tak stary, jak sama ludzkość i wytwory jej kultury. Takich mniejszych lub większych „końców” można zresztą na przestrzeni dziejów wskazać co najmniej kilka. Mechanizmy zbiorowej (nie)świadomości mają jednak to do siebie, że lubią po fakcie doszukiwać się wcześniejszych sygnałów i zapowiedzi tego, co nadeszło później; tropić związki przyczynowo-skutkowe, które dostrzec można dopiero z perspektywy czasu. Fajto w swoim projekcie podejmuje próbę odwrócenia takiej kolejności zdarzeń i rozpoznania zapowiedzi katastrofy jeszcze zanim się dokona. Przygląda się więc pozornie codziennym obiektom i sytuacjom, w których jednak doszło do pewnego przesunięcia czy odstępstwa od normy. Skrupulatnie wyławia drobne wyłomy w, wydawałoby się, uporządkowanej i dobrze oswojonej rzeczywistości – czasem zabawne w swoim absurdzie, a czasem wzbudzające podskórny niepokój. Fani kultowego filmu Wachowskich mogliby zapewne nazwać je błędami w Matrixie. W szczególności kadry pozbawione ludzkich bohaterów, zawierające jedynie ślady działalności człowieka, oddziałują wrażeniem zastanawiającego niedopowiedzenia, pewnego braku.

Baltazar Fajto, bez tytułu, z cyklu „Everything’s Fine”, 2018
Baltazar Fajto, bez tytułu, z cyklu „Everything’s Fine”, 2018
Baltazar Fajto, bez tytułu, z cyklu „Everything’s Fine”, 2018

„Zawieszony w niedalekiej przyszłości kataklizm jest jedną z nieodłącznych części ludzkiego imaginarium. Bogactwo definitywnych zagrożeń jest tak duże, że możemy katalogować pokolenia wedle poszczególnych scenariuszy, na równi z innymi zjawiskami swych czasów. Powiedz Lato Miłości – odpowiem wojna nuklearna; walkman – dziura ozonowa; TikTok – katastrofa klimatyczna.

Greckie słowo apokalypsis oznacza odsłonięcie. Jednakowa konstrukcja opowieści obejmuje zarówno inwazję wrogich kosmitów, sąd boski czy destabilizację klimatu – zgodnie z apokaliptycznym toposem, ujawnienie destrukcyjnych sił jest poprzedzane zwiastowaniem. Jest ono miejscem styku rzeczywistości i apokalipsy – używa elementów pierwszej, by usankcjonować opowieść o drugiej” – Baltazar Fajto

Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Baltazar Fajto, „Everything’s Fine”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic

Baltazar Fajto – ur. 1989. Fotograf i grafik, absolwent Wydziału Grafiki krakowskiego ASP w Pracowni Fotografii. Finalista 15. edycji Artystycznej Podróży Hestii (2014), laureat Nagrody Dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2019). W 2018 roku opublikował książkę fotograficzną Saudade. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Baltazar Fajto
Wystawa
Everything’s Fine
Miejsce
Pawilon Sztuki ERGO Hestia, Warszawa
Czas trwania
21.09–18.12.2020
Fotografie
Piotr Litwic; dzięki uprzejmości Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Strona internetowa
artystycznapodrozhestii.pl
Indeks
Artystyczna Podróż Hestii Baltazar Fajto Pawilon Sztuki Ergo Hestia

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Everything’s Fine” Baltazara Fajto w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności