„Energia Natury / Ekspresja Sztuki / działania studyjne i terenowe” w galerii Entropia
Zainfekowana wiosennym wirusem sztuki, podążając za cyklem Natury, Entropia uruchamia kreatywne procesy wzrostu i rozkwitu tym razem z pomocą medium filmowego – m.in. manualnej techniki animacji „żywej farby”, animacji na szablonach i time-lapse.
Animacja to, jak wiadomo, ożywianie nieruchomych kształtów poprzez „dokonywanie serii zdjęć pojedynczych faz rysunków, wycinanek czy przedmiotów i wyświetlaniu ich w sposób ciągły”. Ta kreatywna funkcja będzie nam służyć w tym trudnym okresie przejściowym jako naturalny stymulator energetyczny pączkujących idei.
Podglądamy procesy i działania twórcze uruchomione przez artystów w warunkach studyjnych oraz terenowych i wspólnie tworzymy film – obraz tego czasu w łączności z Naturą.
W czasie, gdzie wszystko wydaje się mieć wymiar efemeryczny, staje się i przemija w mgnieniu oka, zajęcie się tak pracochłonnym procesem, jak ręcznie tworzony film animowany, jest nie lada wyzwaniem. Bożena Grzyb–Jarodzka, malarka psychodelicznych portretów, w których ekscentryczne tło stanowią kwiaty i motywy roślinne, członkini legendarnej wrocławskiej grupy Luxus, zajęła się we współpracy z Entropią ożywieniem malarskich form pod kamerą tworząc obraz kwitnienia w czasie.
Tomasz Dobiszewski formułuje artystyczną wypowiedź posługując się m.in. fotografią, wideo, animacją. Ostatnio skupia się na wizualizowaniu niemożliwych do percepcji zjawisk, które nie tylko poszerza wiedzę o otaczającym świecie, ale także pogłębia naszą wyobraźnię i rozwija myślenie wzrokowe. Projekt „Ulotne topografie” łączy działanie terenowe z technologią. Wiosenna przejażdżka na rowerze zostawiła po sobie ślad w postaci niewidzialnego rysunku, którego ujawnienie stało się możliwe dzięki technologii GPS. Animacja i nagrania z kamery dokumentują akt powstawania tej ulotnej topografii dając przy okazji skompresowany obraz przestrzeni i dynamiki miasta.
Działania na trawie Andrzeja Reraka odzwierciedlają jego nieposkromioną skłonność do swobodnej samowoli estetycznej, która w tym przypadku wyprowadza go z przestrzeni pracowni w przyrodniczy plener otaczających dom trawników. Równolegle do swoich działań malarskich na niewielkich płaszczyznach umieszczonych wśród traw i kwiatów, artysta tworzy poklatkową dokumentację, która zdaje się być wizualizacją „procesu wychwytywania realności na styku nieokreśloności i zdefiniowania form”.
I wreszcie klasyk awangardy — Przemysław Kwiek. Na zaproszenie Galerii artysta udostępnił niepublikowane materiały wideo z działań plenerowych na pograniczu przestrzeni prywatnej i publicznej sygnowane:
649.A.330; Awangarda Bzy Pieści
Anegdota 2018.05.02 środa
Z cyklu Rozdzielenie Farby od Anegdoty
„Polityka” nr 17-18/2018: „W POLSKĘ IDZIEMY”.
Ja: „AWANGARDA BZY PIEŚCI.
Dzień Flagi – 100 lat Polskiej Niepodległości. A. 330”
Cena 291 000 zł
A co z farbą?
Sprzedam (na czerpanym papierze, osobno)!
AWANGARDA BZY MALUJE
(na żółto)
Maluje tym razem bez sztalug, blejtramów i pędzli, za to z czułością i farbą w sprayu. Efekty wszystkich działań oraz filmy na stronie Galerii Entropia i na Facebooku.
tekst: Alicja i Mariusz Jodko
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Bożena Grzyb-Jarodzka, Tomasz Dobiszewski, Przemysław Kwiek, Andrzej Rerak
- Wystawa
- Energia Natury / Ekspresja Sztuki / działania studyjne i terenowe
- Miejsce
- Galeria Entropia /on & off-line/, Wrocław
- Czas trwania
- 21.04-6.05.2021
- Osoba kuratorska
- animacja idei + support: Alicja i Mariusz Jodko
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Galerii Entropia
- Strona internetowa
- entropia.art.pl