SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 19/2025 Artykuł sponsorowany 09.05.2025 2 min

„Dramat, Skandal, Cud” Honoraty Martin i Olafa Brzeskiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk

Dramat, Skandal, Cud to wystawa osnuta na kanwie spotkania dwojga artystów. Owocem tego spotkania jest historia, którą wspólnie wymyślili i opowiedzieli w pewnej oranżerii.

Osobami artystycznymi, które stworzyły Dramat, Skandal, Cud, są Honorata Martin i Olaf Brzeski. Oranżeria, w której rozgrywa się ich wystawa, znajduje się w Parku Rzeźby w Orońsku.

Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk

Dramat, Skandal, Cud zaczyna się od żółtych drzwi, które artyści wstawili w wejście do Oranżerii. Na drzwiach wiszą dwie kołatki. Jedną zrobiła Honorata, drugą Olaf. Można zastukać którąś z nich, albo obiema jednocześnie – lub, jeżeli ktoś ma takie zwyczaje, wejść bez pukania. Otwarcie żółtych drzwi to początek opowieści. Ale tak naprawdę ta historia zaczęła się znacznie wcześniej, od kuratorskiej intrygi. Kilka lat temu, kiedy Honorata i Olaf nie znali się jeszcze osobiście, my, niżej podpisane osoby, namówiłyśmy ich do wspólnego startu w konkursie, w którym nagrodą była możliwość zrealizowania wystawy. Artyści podjęli wyzwanie. Konkursu nie udało się wtedy wygrać, ale byliśmy przekonani, że to nie koniec, lecz dopiero początek, bo ze spotkania Honoraty i Olafa na pewno coś jeszcze wyniknie. I oto jesteśmy – tu i teraz, wiosną 2025 roku, w oranżerii w Orońsku.

Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk
Widok wystawy „Dramat, Skandal, Cud”, fot. Jacek Kucharczyk

Historia, w której stuka się do żółtych drzwi jedną z dwóch kołatek (lub obiema, albo żadną) – należy do tych, które obywają się bez słów. To opowieść utkana z przestrzeni Oranżerii i z czasu, który jest potrzebny na jej przejście. Z parku widocznego przez szklane ściany tego pięknego pawilonu. Z wypatrywania rzeźb – jesteśmy przecież w Centrum Rzeźby – z ich nieznajdowania i z ich odkrywania. Z ogrodzenia, z furtki w ogrodzeniu i z szukania klucza, który pozwoli ją otworzyć. Z przechodzenia na drugą stronę i z szumu wody, która leje się z niezakręconego kranu w kuchni. To oczywiście, także – a może przede wszystkim – opowieść utkana z należących do dwóch różnych osób wspomnień, które przeplatają się w jednej Oranżerii. Tematem opowieści jest życie, czyli jeden wielki dramat, totalny skandal i niezaprzeczalny cud.

Emilia Orzechowska, Stach Szabłowski

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Honorata Martin, Olaf Brzeski
Wystawa
Dramat, Skandal, Cud
Miejsce
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Czas trwania
26.04–22.06.2025
Osoba kuratorska
Emilia Orzechowska, Stach Szabłowski
Fotografie
Jacek Kucharczyk
Strona internetowa
rzezba-oronsko.pl/wystawy/dramat-skandal-cud/
Indeks
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku Emilia Orzechowska Honorata Martin Olaf Brzeski Stach Szabłowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Dramat, Skandal, Cud” Honoraty Martin i Olafa Brzeskiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności