SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 25.11.2016 4 min

„Deutschlandtransport” Polen Performance

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Deutschlandtransport” jest odpowiedzią na akcję „Polentransport” Josepha Beuysa z 1981 roku, w 35. rocznicę ofiarowania tej pracy do Muzeum Sztuki w Łodzi.
Polen Performance, Deutschlandtransport

Udając się w odwrotną podróż, jaką odbył niemiecki artysta, wioząc swój dar do Polski, duet Polen Performance (Justina Los oraz Mikołaj Sobczak) został zamknięty w drewnianej skrzyni wraz z archiwum własnej twórczości. Składa się na nie dokumentacja dotychczas wykonanych akcji. Została ona, wraz ze skrzynią, przekazana do kolekcji Museum Kunstpalast w Düsseldorfie. Tym gestem duet zamknął okres swojego pobytu w Polsce.

Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Kadr z filmu Deutschlandtransport, autor: Polen Performance
Kadr z filmu Deutschlandtransport, autor: Polen Performance
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport

W ramach akcji Deutschlandtransport, duet Polen Performance ofiarował archiwum swojej półtorarocznej działalności prestiżowej niemieckiej instytucji sztuki. Justina Los oraz Mikołaj Sobczak zamknięci razem ze swoim dorobkiem w drewnianej skrzyni, w 16 godzin pokonali ponad około 1000 km, wyruszając spod Muzuem Sztuki w Łodzi, a kończąc przed düsseldorfskim Museum Kunstpalast, które oficjalnie przyjęło skrzynię oraz 25 prac duetu do kolekcji. Tym gestem kontynuuje ono tradycję współpracy między polskimi i niemieckimi artystami, sięgającą lat 80., kiedy to właśnie w Kunstpalast, odbyła się aukcja charytatywna na rzecz „Solidarności”, a następnie, już w 1989 roku, wystawa Dialog, prezentująca postawy twórców z obu stron Odry. Jednak  Deutschlandtransport nie opiera się jedynie na podtrzymywaniu międzynarodowej przyjaźni. Przede wszystkim jest grą z mitem artysty. Polen Performance odnosi się w niej bezpośrednio do jednej z najważniejszych figur sztuki akcji – Josepha Beuysa.

Polen Performance, Deutschlandtransport, fot. Antoni Burzyński
Polen Performance, Deutschlandtransport, fot. Antoni Burzyński
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport

Polentransport jego autorstwa, należy do mitów założycielskich Muzeum Sztuki w Łodzi. W czasach PRL, był on kluczowy dla aktualizacji roli tej instytucji na scenie międzynarodowej, tym bardziej, iż niemiecki artysta uchodził już wówczas za „celebrytę”, a do przyjazdu popchnęła go fala entuzjazmu oraz fascynacja ruchem „Solidarności”. Dar Beuysa stał się najsilniejszym tego rodzaju impulsem od pierwszego okresu powstawania Muzeum, kiedy jego kolekcja była budowana dzięki darom reprezentantów międzynarodowej awangardy. Polentransport, czyli sosnowa skrzynia wypełniona 788 pracami (plakatami, zdjęciami, rysunkami, obiektami) została przywieziona z Düsseldorfu 18 sierpnia 1981, na dachu kampera, którym następnie Beuys, razem z żoną i córką próbowali objechać Polskę, unikając większych miast. Tego samego dnia, 35 lat później, Polen Performance przeprowadziło kwerendę powyższej pracy w łódzkim ms2, czyniąc ten moment i towarzyszącą jemu relację na Snapchacie pierwszym etapem dla akcji Deutschlandtransport, która mimo bycia odwróconym gestem Polentransport, przybiera zgoła inny wydźwięk. Można powiedzieć, że w zdominowanym rynkiem obiegu sztuki, przyjęcie skrzyni z archiwum duetu performerów przez Museum Kunstpalast jest darem dla Polen Performance, automatycznie windując ich kapitał symboliczny. Sens prezentu dewaluuje się, przenosząc większą korzyść na ofiarodawców.

Polen Performance, Deutschlandtransport

Polen Performance, Deutschlandtransport

 

Ze współczesnego punktu widzenia, mówi się o porażce mitu solidarnościowego. Mimo swojego zasadniczego wpływu na demokratyczne przemiany w Europie, nie odnalazł on politycznej i społecznej kontynuacji oraz realizacji w wolnej Polsce. Entuzjazm walki o wspólną sprawę został zastąpiony dzisiejszym kapitalizmem, wykorzystującym do swoich celów osiągnięcia rewolucji.

Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport
Polen Performance, Deutschlandtransport

W obliczu tak zorganizowanej ekonomii, Deutschlandtransport zyskało również znaczenie praktyczne – artyści wyprowadzili się z Polski, jadąc do „lepszego” świata dokładnie w Święto Niepodległości. Instrumentalizują oni tym samym performance, zamieniając go w platformę do sponsorowanej przez państwowe instytucje emigracji.

Polen Performance, Deutschlandtransport

Polen Performance, Deutschlandtransport

Projekt powstał przy wsparciu: Instytutu Polskiego w Düsseldorfie, Instytutu Adama Mickiewicza, Fundacji Lokal Sztuki oraz Galerii Studio. 

(tekst: Antoni Burzyński)

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Polen Performance
Wystawa
Deutschlandtransport
Miejsce
ms2, Łódź - Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Czas trwania
11.11.2016
Osoba kuratorska
Antoni Burzyński
Indeks
Antoni Burzyński MS2 Museum Kunstpalast Polen Performance

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Deutschlandtransport” Polen Performance — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności