SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 30.10.2019 2 min

„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.” w Fundacji Stefana Gierowskiego

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna-Eva Bergman, „No11-1968 Grand rond”, 1968, winyl, metal, płótno, 200 × 250 cm, Fondation Hans Hartung et Anna-Eva Bergman, Antibes © Fondation Hartung-Bergman

W pracach Stefana Gierowskiego czuć drżenie świata, widać dynamikę przeobrażeń rzeczywistości lat 60., słychać mocny rytm epoki. Gdyby nie Żelazna Kurtyna twórczość Gierowskiego znalazłaby się na sztandarach europejskiej awangardy. Michel Gauthier, kurator paryskiego Centre Pompidou, na właśnie otwartej wystawie DEEP IMPACT przywraca jego malarstwu światową pozycję.

DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60. to opowieść o zderzeniu, które nie nastąpiło, a powinno nastąpić. Fantazja wybitnego kuratora z Centre Pompidouo radykalnym przewartościowaniu artystycznego słownika. Historia malarstwa, które rozbija mury i podziały. Michel Gauthier przygląda się twórczościlegendy polskiej abstrakcji – Stefana Gierowskiego– i zadaje proste, lecz znaczące pytanie: „co byłoby, gdyby przywrócić jego malarstwo światu?” Tym samym, tworzy malarską kontrnarrację, historię, która czekała na opowiedzenie, wizualną podróż po oddzielonych kurtyną dwóch stronach Europy, które w okresie społecznego i artystycznego wrzenia II połowy XX wieku tak świetnie się rozumiały.

Martin Barré, „65-H-L”, 1965, gliceroftal, akryl, płótno, 113,5 × 86 cm, kolekcja prywatna, Rennes, Francja, © Hervé Beurel
Anna-Eva Bergman, „N°55-1969 Autre terre, autre lune”, 1969, winyl, metal, sklejka, 130 × 97 cm, Fondation Hans Hartung et Anna-Eva Bergman, Antibes, Francja, © Fondation Hartung-Bergman
Jean Degottex, „ETC IV”, tusz chiński na płótnie, 30.03.1967, Paryż, Musée d’Art Moderne
Mario Pupino Samonà, „Avvenimento armonico”, 1962, olej, płótno, 80 × 100 cm, kolekcja Toni Maraini, fot. Olmo Amato
Francesco Lo Savio, „Spazio-Luce”, 1959, żywica syntetyczna, płótno, 110 × 130 cm, kolekcja Sergia Casolego, dzięki uprzejmości Sergio Casoli collection, fot. Daniele Molajoli
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.”, widok wystawy, fot. Anna Zagrodzka

Zebraliśmy obrazy, które w twórczości Gierowskiego z lat 60. są absolutnie niezwykłe, pierwszoplanowe dzieła, które pokazują, jak twórczość polskiego malarza wpłynęła na współczesne oko. Na wystawie zderzam je z klasykami europejskiej awangardy. Choć nie wiedzieli o swoim istnieniu, choć wywodzili się z zupełnie różnych środowisk, to jednak eksplorowali te same wątki malarskie, rozsadzali te same formy – mówi Michel Gauthier.

Wystawa DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60. otwarta została 15 września i potrwa do 15 listopada 2019 r.Obok obrazów Gierowskiego można na niej oglądać pokrewnych mu tematycznie artystów z Europy Zachodniej: Martina Barré, Anny-Evy Bergman, Jeana Degottex, Francesco Lo Savio, Mario Nigro, Otto Pienego, Pupino Samoná czy Jefa Verheyena.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Martin Barré, Anna-Eva Bergman, Jean Degottex, Stefan Gierowski, Francesco Lo Savio, Mario Nigro, Otto Piene, Mario Pupino Samonà, Jef Verheyen
Wystawa
DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.
Miejsce
Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa
Czas trwania
15.09–15.11.2019
Osoba kuratorska
Michel Gauthier
Strona internetowa
fundacjagierowskiego.pl
Indeks
Anna-Eva Bergman Francesco Lo Savio Fundacja Stefana Gierowskiego Jean Degottex Jef Verheyen Mario Nigro Mario Pupino Samonà Martin Barré Michel Gauthier Otto Piene Stefan Gierowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„DEEP IMPACT – Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.” w Fundacji Stefana Gierowskiego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności