SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 08.05.2020 2 min

Dachowanie w ciągu dnia, czyli ostateczne sprawy Sławomira Beliny

Tomasz Fudala
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Tekst jest w jego życiu i sztuce w pewnym sensie nadrzędny. Belina cały czas wygłasza, naucza, cytuje, parodiuje, przekonuje, a w chwilach zagrożenia mediuje. Żyje z redagowania cudzych tekstów. Pisze też coś dla siebie, ale zazwyczaj nikt nie wie co. Jest artystą-czytelnikiem.
Sławomir Belina, 2014 fot. Artur Żmijewski

Sławomir Belina (1968–2019), fotograf, rzeźbiarz, twórca instalacji, performer, poeta, DJ, autor filmów i tekstów. Współtwórca czasopisma „Max”, redaktor artystyczny „Machiny”, redaktor naczelny „Aktivista”, twórca magazynów „Lub Czasopismo”, „Post” oraz polskiego wydania „Harper’s Bazaar”.

Dachowanie w ciągu dnia odbyło się w Hongkongu w 2011 roku. Zdjęcie pozostałe po tym performansie przedstawia przebraną postać wykonującą mostek na szczycie wieżowca. Rozentuzjazmowany Belina podsyła mi na bieżąco zagadkowe komentarze do filmowanej akcji, której głównym bohaterem jest najwyraźniej jakiś współczesny faun: „Nozdrza mocno wysklepione. Dolna warga mięsista. Górne powieki lekko opadające, pokryte grubą fałdą mongolską. Czoło wąskie, włosy gęste, tłuste, lśniące. Cera ziemista i porowata. Biodra szerokie, wiecznie skołowane. Ramiona spadziste. Podbicie stóp płaskie. Uszy odstające. Oczy niebieskie. Podniebienie szare, rozległe, w każdej odsłonie inne – tyle o fizjonomii bohatera. Ponadto zadziwiająco dobrze jeździ konno, dużo pije, kradnie. Po każdej udanej kradzieży tańczy sobie ze światłami”.

Dostaję też fotografie. Rzeczywiście są zrobione na dachu wieżowca. Do zdjęcia pozuje kolega artysty, Piotr Wasiński, który tańczy podczas próby kostiumowej do filmu Xiao Bao, 43 zwiastuny nieistniejącego filmu. Typowy koncept Beliny. Nigdy nie wiesz, czy cię podpuszcza, czy nad czymś rzeczywiście pracuje. Gdy pracuje, to się bawi. Całe życie to takie dachowanie albo jazda bez trzymanki kończąca się co jakiś czas dachowaniem. To jakby zasada, w której tylko czołowe zderzenie z rzeczywistością bywa przykre. Belina nie lubi poniedziałków na redakcyjnych kolegiach w magazynach, w których pracuje jako redaktor.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 28. numerze Magazynu „Szum”.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
2
Na Dobry Początek 19.05.2025

19–25 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 16.05.2025

„Sen o doskonałości” w galerii Widna

Redakcja
4
Na Dobry Początek 26.05.2025

26 maja – 1 czerwca

Redakcja
5
Krytyka 23.05.2025

Odmienność zawsze tu była. QueerMuzeum w Warszawie

Portret Aleksander Kmak
6
Do zobaczenia 23.05.2025

„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Dachowanie w ciągu dnia, czyli ostateczne sprawy Sławomira Beliny — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności