SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.02.2015 8 min

„Czytać jak książkę” w Cricotece

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
3.Cheng Ran, detal, Reading Room Circadian Rhythm (Czytelnia Rytm Około-dobowy), 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, detal, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Około-dobowy, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Celem wystawy Czytać jak książkę realizowanej w ramach projektu The Book Lovers, jest pokazanie, że literatura tworzona przez artystów wizualnych wykracza daleko poza przestrzeń książki. Ekspozycja została poświęcona różnorodnym strategiom, przy pomocy których twórcy powołali do życia powieści jako części swoich projektów artystycznych.

Dla Jill Magid, Chenga Rana i Lindsay Seers książka jest nie tylko prozatorską narracją, ale również medium, takim samym jak wideo czy instalacja. Ich prace prezentowane w Cricotece to skomplikowane i pełne wewnętrznych powiązań światy, do których zrozumienia posłużyć mają wyobraźnia i ciekawość. Poszczególne elementy połączone są tutaj narracyjnym wątkiem spajającym je w koherentną całość, a powieść, dzięki temu co widoczne na wystawie, da się czasami czytać nawet bez otwierania. Instalacje pozwalają widzowi dosłownie wejść w przestrzeń opowieści, będąc czasami fragmentami większej narracji. Wystawa powstała, aby ta narracja stała się widoczna i czytelna.

Lindsay Seers, It has to be this Way1.5/Tak musi być1.5, 2010, dzięki uprzejmości artysty i Matt’s Gallery

Lindsay Seers, It has to be this Way1.5/Tak musi być1.5, 2010, dzięki uprzejmości artysty i Matt’s Gallery

Lindsay Seers, detal,  It has to be this Way1.5/Tak musi być1.5, 2010, dzięki uprzejmości artysty i Matt’s Gallery

Lindsay Seers, detal, It has to be this Way1.5/Tak musi być1.5, 2010, dzięki uprzejmości artysty i Matt’s Gallery

W swojej twórczości Lindsay Seers w wyszukany i subtelny sposób zaciera granicę między rzeczywistością i zmyśleniem. Artystka wydobywa na światło dzienne fikcyjne konstrukcje, przy pomocy których buduje się indywidualną pamięć i tożsamość. Bohaterka powieści It Has To Be This Way1.5 /Tak musi być1.5 (2010) w następstwie wypadku cierpi na amnezję. Stare fotografie, działające jak karty tarota, mają jej pomóc w odzyskaniu pamięci i utraconej tożsamości. Obrazy te tworzą narracyjną strukturę filmu, powieści oraz instalacji. Widzowie mogą zabrać ze sobą egzemplarz książki, którą artystka przeznaczyła do późniejszej lektury, poza przestrzenią ekspozycji. W ten sposób Seers wykorzystuje powiązania między czytanym tekstem a wspomnieniami z widzianej uprzednio instalacji pojawiające się w umyśle czytelnika.

Cheng Ran, detal, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Około-dobowy, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, detal, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Około-dobowy, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Około-dobowy, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Około-dobowy, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Powieść Chenga Rana, Circadian Rhythm/Rytm okołodobowy (2013) to centralny punkt instalacji, na którą składają się różne obiekty pełniące rolę „nienapisanych” rozdziałów jego książki. Poszczególne prace dopowiadają świat narracji i odwrotnie – historia opowiedziana w książce tłumaczy obiekty, wśród których znalazły się: dywan z wplecioną pierwszą stronę książki The Last Generation/Ostatnie pokolenie; instalacja Tide Conversations/Rozmowy w trakcie przypływów wykonana z kamieni i muszli, pogrążonych w enigmatycznej rozmowie; tekst z aluminium Hit-Or-Miss-ist/W rękach przypadku; oraz monumentalna, drewniana, spiralna czytelnia. Instalacja poświęcona jest fizycznej stronie tekstu, a jednocześnie fenomenologii czytania. W twórczości Chenga literatura to zapisywanie przestrzeni.

Cheng Ran, Tide Conversation/Rozmowy w trakcie przypływów, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, Tide, Conversation/Rozmowy w trakcie przypływów, 2013, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Książka Jill Magid Failed States/Niefortunne stany (2012) to wspomnienia z pobytu w Austin w stanie Teksas, kiedy to artystka była świadkiem strzelaniny urządzonej przez człowieka nazwiskiem Fausto Cárdenas. Mimo że celował w górę i nikomu nie zrobił krzywdy, został aresztowany. W swojej instalacji Jill Magid łączy postać Fausto Cárdenasa z Faustem, bohaterem sztuki Goethego, napisanej w formie dramatu niescenicznego, tj. sztuki teatralnej, której akcja nie ma miejsca na scenie, lecz w umyśle czytelnika. Tak dzieje się w przypadku instalacji dźwiękowej pt. The Deed/Czyn, w której słyszymy sześć nakładających się na siebie tłumaczeń Fausta Goethego, tworzących razem palimpsest. Podobnie rzecz się ma z powodami, dla których zaczął strzelać Cárdenas – ani procedury prawne, ani dochodzenie Magid nie są w stanie ich odtworzyć.

 Czytać jak książkę /Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę /Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę /Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę/Reads Like a Book, widok wystawy

Książki trojga wymienionych twórców znajdują się w kolekcji powieści napisanych przez artystów, która stanowi punkt centralny wystawy prezentującej różne strategie twórcze. Uzupełnieniem kolekcji jest dostępny online katalog, zawierający ponad 350 tytułów. W kolekcji, która może być rozumiana jako szczególny rodzaj archiwum, znajdują się również dzieła artystów niezwykle istotnych dla Tadeusza Kantora, m.in. Krzysztofa Niemczyka, Witkacego, Bruno Schulza, Marii Stangret-Kantor. Zarówno kolekcja powieści, jak i baza danych na ich temat powstały dzięki hojnemu wsparciu M HKA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii.

Kolekcja powieści pisanych przez artystów, Czytać jak książkę/Reads Like a Book, dzieki uprzejmości M HKA

Kolekcja powieści pisanych przez artystów, Czytać jak książkę/Reads Like a Book, dzięki uprzejmości M HKA

Cheng Ran, od lewej: Hit-Or-Miss-It/W rękach przypadku, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Okołodobowy, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

Cheng Ran, od lewej: Hit-Or-Miss-It/W rękach przypadku, Reading Room Circadian Rhythm/Czytelnia Rytm Okołodobowy, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Urs Meile

W ramach projektu The Book Lovers Cricoteka będzie realizowała również performans Davida Maroto Decide Your Destiny/Zdecyduj o swoim przeznaczeniu (2014) oraz program performatywny Powieść jako forma sztuki, przy współpracy z warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej (2013).

The Book Lovers to długoterminowy projekt autorstwa Davida Maroto i Joanny Zielińskiej poświęcony powieściom pisanym przez artystów. Wystawy, programy performatywne, tymczasowa księgarnia, sympozjum oraz publikacja realizowane w jego ramach służą analizie strategii wykorzystania powieści w sztukach wizualnych.

Czytać jak książkę/Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę/Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę/Reads Like a Book, widok wystawy

Czytać jak książkę/Reads Like a Book, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jill Magid, Cheng Ran, Lindsay Seers
Wystawa
Czytać jak książkę/Reads like a Book
Miejsce
Cricoteka
Czas trwania
23.01–15.03.2015
Osoba kuratorska
David Maroto, Joanna Zielińska
Fotografie
Jan Smaga
Strona internetowa
cricoteka.pl
Indeks
Cheng Ran David Maroto Jill Magid Joanna Zielińska Lindsay Seers Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Czytać jak książkę” w Cricotece — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności