SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.10.2014 5 min

„Cztery pory roku, lecz bez wiosny” w CSW Kronika

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Wystawa Michała Korchowca Cztery pory roku, lecz bez wiosny składa się z monumentalnej, tytułowej instalacji interaktywnej oraz wyboru najnowszych obrazów artysty.

Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Bankiet (instalacja), Głodówka (film), Michał Korchowiec

Bankiet (instalacja), Głodówka (film), Michał Korchowiec

Cztery pory roku, lecz bez wiosny to wielkopowierzchniowa instalacja, zajmująca całą przestrzeń pierwszego piętra Kroniki, zrealizowana przy użyciu ready made z elementów, które są szczególne dla dotychczasowych realizacji scenograficznych artysty w najważniejszych polskich teatrach. Elementy te są zainstalowane tak, aby wypełniać całą przestrzeń wystawienniczą, a napięcia, sensy i konteksty odnoszą się do problemów polskiego życia społecznego i ekonomicznego, na przykład wpływów gospodarki na kształt edukacji, czy sposobów spędzania czasu wolnego i odpoczynku. Całość zaplanowana jest jako interaktywna wobec publiczności, która wchodząc w przestrzeń instalacji może jej dotknąć, zmienić, przesunąć elementy, odczuć energię scen i historii. Widzowie mogą wejść w środek scenografii, na co nie pozwalają konwenanse teatralne czy muzealne.

Pokój mamy, Michał Korchowiec

Pokój mamy, Michał Korchowiec

Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Pokój dzienny, Michał Korchowiec

Pokój babci, Michał Korchowiec

Pokój babci, Michał Korchowiec

Projekt zrodził się poniekąd z niezgody na stereotypowe postrzeganie scenografa przez środowisko krytyków teatralnych jako osoby, która rzemieślniczo projektuje tło do dramatu, jak i nieufnego stosunku artworldu, dla którego scenograficzne myślenie zaburza przyzwyczajenia sterylności white-cube’u. Tu scenografia staje się materiałem instalacji. Obie kategorie transdyscyplinarnie stają się nierozdzielną całością.

Mój pokój, Michał Korchowiec

Mój pokój, Michał Korchowiec

Druga część wystawy, prezentowana w dawnych przestrzeniach mieszkalnych Kroniki, to wejście w prywatną przestrzeń artysty – dom, którego pozbawia rodzinnych tabu. Głównym elementem jest bardzo osobiste malarstwo, monochromatyczne, niemal wanitatywne. Obrazy Korchowca zajmują się przede wszystkim problemami jednostki (na przykładzie artysty) wobec najmniejszej struktury społecznej czyli rodziny, która częściej frustruje niż pomaga i nierzadko jest najsilniejszym cenzorem w życiu jednostki. Konteksty prezentacji są budowane względem specyficznego wyposażenia wnętrz, przekornie zaprzeczając mieszczańskości współczesnego malarstwa, a także w zestawieniu z obrazami wideo.

Jak komentuje Michał Korchowiec: „Moim zdaniem scenografia to wizualna odpowiedź na zapalające do stworzenia spektaklu problemy i idee, tworząc nowe sensy i napięcia. Moje kolejne projekty składają się na spójną wizję świata, mogą funkcjonować samodzielnie, jako eksterytorialne dzieła sztuki, posiadające własne opowieści. Wystawa składać się ma z instalacji zbudowanej z fragmentów moich scenografii i stanie się zobrazowaniem mojej diagnozy rzeczywistości: epoki zagubionych i samotnych ludzi i upadającej kultury, co pogłębione zostanie drugą częścią wystawy czyli pokazem bardzo osobistego malarstwa”.

Lato, Michał Korchowiec

Lato, Michał Korchowiec

Lato, Michał Korchowiec

Lato, Michał Korchowiec

Zima, Michał Korchowiec

Zima, Michał Korchowiec

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Michał Korchowiec
Wystawa
Cztery pory roku, lecz bez wiosny
Miejsce
CSW Kronika
Czas trwania
27.08-8.11.2014
Osoba kuratorska
Stanisław Ruksza
Fotografie
Marcin Wysocki
Strona internetowa
kronika.org.pl
Indeks
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu Michał Korchowiec Stanisław Ruksza

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Cztery pory roku, lecz bez wiosny” w CSW Kronika — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności