SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 44/2024 Do zobaczenia 01.11.2024 2 min

„Człowiek zjadający swój własny ogon” Przemka Branasa w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Przemek Branas „Uroboros”, 2024, detal, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

„Czas tworzą zsumowane maleńkie okresy bezczasu. A dalej, już na wielką skalę – kosmos: przypuszczamy, że cały wszechświat jest procesem cyklicznym, oscylacją rozszerzania się i kurczenia, bez żadnego przedtem czy potem. Jedynie w obrębie każdego z tych wielkich cykli, tu, gdzie żyjemy, jedynie tutaj czas przebiega liniowo, dokonuje się ewolucja, zachodzą zmiany. A zatem czas ma dwa aspekty. Jest strzałą, płynącą rzeką – bez czego nie byłoby zmiany, postępu, kierunku ani stworzenia. I jest kołem, bądź cyklem, poza którym jest chaos, następstwo chwil bez znaczenia, świat bez zegarów, pór roku i obietnic”.

Ursula K. Le Guin

W najnowszej instalacji Człowiek zjadający własny ogon Przemek Branas odnosi się do transkulturowej mitycznej figury Uroborosa. Związany z kultami solarnymi wąż stał się symbolem nieskończoności, wiecznego powrotu i cykliczności czasu. Stale pożerające się i odradzające mityczne zwierzę obrazowało wieczność materii oraz motyw godzenia pozornych przeciwieństw. Bywało jednak także odczytywane jako symbol głupoty, kręcenia się w kółko czy nieracjonalnego działania.

widok wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” Przemka Branasa w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Przemek Branas „I am looking at you”, 2024, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” Przemka Branasa w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Przemek Branas „ Lemon mask II”, 2024, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Nielinearne i magiczne myślenie o czasie było podstawą wielu rdzennych oraz przedoświeceniowych epistemologii. Dzisiaj figura Uroboosa powraca także w filozofii Timothego Mortona, który postuluje aby myślenie linearne i racjonalne zastępować skomplikowaniem, zapętleniem i niejasnościami. Dziwność staje się zasadą teraźniejszości. Hybrydyczna forma człowieka-węża to model dla wszelkich bytów, które są tragicznie splątane z innymi, poza-ludzkimi istnieniami oraz procesami o różnej skali. Z pętli rzeczy nie da się wydostać, wyemancypować czy mieć nad nią kontroli. Czas więc nauczyć się tańczyć w koło.

Przemek Branas „Sun and Moon”, 2024, detal, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Przemek Branas „You”, 2024, detal, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Przemek Branas „Uroboros”, 2024, detal, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Przemek Branas „You”, 2024, detal, z wystawy „Człowiek zjadający swój własny ogon” w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Branas pracuje blisko z otaczającą go materią, eksperymentując z własnymi technikami, wykorzystując naturalne materiały i obiekty znalezione w ogrodzie botanicznym, na działce, podczas spacerów na plaży czy w warzywniakach w dzielnicy El Raval. Z supermarketowych gazetek tworzy komety, z obierków owoców – pradawne maski, ze znalezionych roślin i patyków – archetypiczne postaci. Prace powstają jako wynik eksperymentów i performansów, w które artysta włącza naturalne procesy – upływ czasu, energię słoneczną, wegetację czy gnicie. Branas wciela się w figurę botanika, etnografa i wynalazcy, a czasem – kosmicznego trickstera. Korzystając z wielu kodów kulturowych tworzy wizualną narrację o potencjale transformacji i słodyczy stagnacji, którą można odczytywać na poziomie osobistym, ekokrytycznym czy politycznym.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Przemak Branas
Wystawa
Człowiek zjadający swój własny ogon
Miejsce
CasCaDas ArtSpace, Barcelona
Czas trwania
26 września - 2 listopada 2024
Osoba kuratorska
Michalina Sablik
Indeks
CasCaDas ArtSpace Michalina Sablik Przemak Branas

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Człowiek zjadający swój własny ogon” Przemka Branasa w CasCaDas ArtSpace w Barcelonie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności