SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 39/2024 Do zobaczenia 27.09.2024 3 min

„CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej w Galerii Miejskiej Arsenał

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
detal wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał

Usłyszałam niedawno od Agaty Bogackiej: „Płótno jest świetne. Niczego mu nie brakuje”. Uważa, że jest kompletne, jeszcze zanim powstanie obraz i że w tym kontekście „malarstwo jest raczej aktem niszczenia”. Mimo to artystka postanawia jednak stanąć przed płótnem i się na ten akt decyduje.

Nie jest wcale tak, że Bogacka owo podobrazie zamalowuje, przeciwnie: odsłania je i pozwala mu mówić. Płótno bowiem traktuje jak medium, które prowadzi ją i umożliwia jej zobrazowanie, a raczej skrystalizowanie, rozpoznanie czy nawet podpatrzenie i przebadanie istotnych zagadnień. Wspomniana analiza toczy się równocześnie z procesem malowania. Bogacka rozpracowując problemy malarskie, dociera do sedna złożonych kwestii relacji między ludźmi.

widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał

W abstrakcyjnych cyklach z ostatnich lat artystka eksploruje zależności form, a jednocześnie sytuacje, których doświadczamy. Interesuje ją dynamizm konfiguracji, w których znajdujemy się względem innych i świata. Bohaterki obrazów to równorzędne plamy barwne, które stykają się, jednocześnie mijając; balansują albo konfrontują, konkurują. Płaszczyzny odcinają się od siebie, w innych miejscach natomiast kompletnie się przenikając, tracą granice.

W najobszerniejszej serii obrazów (Disagreement) nasila się napięcie pomiędzy współistniejącymi czy też próbującymi współistnieć na polu obrazowym. Tym samym narasta obserwowana przez nas (i przez samą artystkę) rywalizacja między powierzchniami farby. Współzawodniczą o siłę wpływu i o relację z połacią surowego płótna. Bogacka sama zastanawia się, czy nachodzące na pole obrazowe plamy koloru dążą do zasłonięcia płótna, czy też przeciwnie – je odsłaniają. Nie wiemy, czy widzimy warstwy, których stopniowo przybywa, czy też ich zdzieranie. Podobnie w cyklu Declarations nawarstwiające się powierzchnie wydają się wychodzić przed pole obrazowe, by często okazać się najwcześniejszą (najbardziej oddaloną) z warstw kompozycji.

widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał

Wspomniane napięcie nie jest jednak założonym czy celowo podejmowanym tematem. Odwrotnie, istotę dążeń artystki może zilustrować praca Equality Dream, gdzie kolory tęczy chowają się lub też usiłują wydostać i uwidocznić, wyemancypować. Taka jest też nadrzędna zasada, od której wychodzi (do której chciałaby doprowadzić) Agata Bogacka: równoważność elementów obrazu, ich zgoda, porozumienie. To rzeczywistość dochodzi do głosu, eksponując komplikacje zależności.

Bogacka obrazuje szczególnie układy niejednoznaczne, podkreślające sprzeczności, niedomówienia czy złudzenia. Wzajemne relacje płaszczyzn na obrazach odzwierciedlają nasze funkcjonowanie w życiu: zarówno w skali mikrozwiązków między osobami, w relacjach intymnych, jak i w skali makro – sytuacji między grupami ludzi. Dotyczą układów aktualnych, które są zmienne lub trwają. Dopowiadają je tytuły Deklaracje, Niezgoda czy Marzenie o równości. Wszystkie mogą odnosić się zarówno do doświadczeń jednostki, jak i całych społeczności. Poruszają sprawy osobiste, jak i społeczne i polityczne, często wymiennie.

widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał
widok wystawy „CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej, fot. Michał Adamski, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej Arsenał

Prace mają uniwersalny charakter paraboli, wynikający z bazowania na dualizmie i pulsowaniu na granicy przeciwieństw. Każdy problem życiowy staje się automatycznie problemem malarskim lub odwrotnie, poszukiwania kompozycyjne i kolorystyczne podsuwają artystce wątki relacji międzyludzkich do przeanalizowania. Tytułowy konflikt nie ma tu negatywnego znaczenia. Oddaje istotę obrazów Bogackiej, czyli zetknięcie dwóch światów, pojęć, osobowości, dwóch różnych porządków. Spotkanie, które może okazać się zarazem zderzeniem i wyminięciem. To konflikt jako coś twórczego, progresywnego, co należy zrozumieć i wykorzystać do dalszego rozwoju. Jest on umożliwiony dzięki medium malarstwa, poprzez płótno, które stanowi dla Bogackiej tytułowy aktywator konfliktu, generuje go, prowokuje, popycha do poznawania sensu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Agata Bogacka
Wystawa
CONFLICT ENABLER
Miejsce
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Czas trwania
19.07 – 6.10.2024
Osoba kuratorska
Jagna Domżalska
Fotografie
Michał Adamski
Strona internetowa
arsenal.art.pl/exhibition/conflict-enabler/
Indeks
Agata Bogacka Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu Jagna Domżalska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„CONFLICT ENABLER” Agaty Bogackiej w Galerii Miejskiej Arsenał — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności