SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.11.2019 3 min

„Céu da boca” Dalili Gonçalves w Rodríguez Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, widok wystawy

Portugalski tytuł wystawy Céu da boca oznacza „podniebienie”. W porównaniu do wielu innych języków, zarówno w języku polskim i portugalskim, jest to wyrażenie bardzo poetyckie [dosłownie: niebo ust – przyp. tłum.] i sugeruje pewne otwarcie się wnętrza ciała na kosmos, pozwalające wnętrznościom na kontakt ze światem zewnętrznym i smakowanie go. W pewnym sensie to właśnie ma miejsce w twórczości artystycznej Dalili Gonçalves (Portugalia, 1982). Praktyka tej artystki rozgrywa się w szczerym dialogu z materią, jest spotkaniem między sercem ciała a substancją. W przestrzeni galeryjnej napotykamy prace, które eksplorują ów rodzaj relacji, podkreślając przejściowe przemieszczenie pomiędzy wnętrzem ciała i tym, co na zewnątrz; pomiędzy naszym własnym doświadczeniem a tym, co nas otacza.

Praca O tempo dos outros às vezes é o meu (2019) to niezliczona ilość biletów z systemu kolejkowego, zebranych w tradycyjnym sklepie metalowym w Porto, ułożona w formie wydłużonego cylindra na podłodze galerii, akcentująca jednocześnie formę korytarza w przestrzeni. W pewien sposób ta nowa morfologia oddala materiał od swojej oryginalnej funkcji i przybliża go do enigmatycznego, niezdefiniowanego zwierzęcia, które jednak w dalszym ciągu przechowuje i rejestruje w swoim wnętrzu przemiany, którym ulegają nasze miasta.

Ślady upływu czasu na materiale kryją się także w pracy Anteparo (2019), zestawiającej dwa zdjęcia: posągu w Pompejach i cytryny pokrytej siarczanami, uwidaczniając zmiany z jednej strony na elementach naturalnych, z drugiej przynależących do dziedzictwa kulturowego. To, co przyziemne, zostało zestawione z niecodziennym, miękkie z twardym, efemeryczne z trwałym, wszystko żyje pod wpływem swojej dotychczasowej egzystencji. Podobnie, praca Dissecar (Dysekcja) (2019) to instalacja wykonana z niewielkich drewnianych listewek umieszczonych na ścianie, z których usunięto sęki i które mogą teraz spoczywać na otworach, które po nich pozostały. Sęki stały się świadkami upływu lat, a ten prosty gest można rozumieć jako dysekcję naturalnej czasowości. Inna praca zawieszona na ścianie to Pós Juízo (Po Mądrości) (2019), mleczny ząb oraz ząb mądrości artystki, wykończone złotem, które podkreślają pewien odstęp czasowy i jednocześnie wskazują na relację pomiędzy tym, co biograficzne, a tym, co uniwersalne; tym, co ludzkie, a jego otoczeniem; a także na przystosowanie się ciała do egzystencji.

Dalila Gonçalves, „Pos Juizo”
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, fragment wystawy
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, fragment wystawy
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, widok wystawy
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, widok wystawy
Dalila Gonçalves, „Céu da boca”, widok wystawy

Twórczość Dalili Gonçalves porusza się w nieprecyzyjnej i nieprzewidywalnej przestrzeni doświadczenia, twórczości, prób, zbieractwa i uważnej obserwacji materiałów, które nas otaczają, oraz rządzących nimi praw. Za pośrednictwem swoich fotografii, instalacji i rzeźb, artystka analizuje kwestie związane z upływem czasu, zmiany w materii, relację z tym, co naturalne, a także procesy wytwórcze – od przemysłowych po organiczne, od seryjnych po rzemieślnicze.

Juan Canela

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Dalila Gonçalves
Wystawa
Céu da boca
Miejsce
Rodríguez Gallery, Poznań
Czas trwania
25.10–27.11.2019
Fotografie
Tytus Szabelski
Strona internetowa
rodriguezgallery.com
Indeks
Dalila Gonçalves Rodríguez Gallery

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Céu da boca” Dalili Gonçalves w Rodríguez Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności