„Cały czas w formie” w Galerii Studio / „Stay in Shape” at Studio Gallery
Wpatrując się w ekrany naszych urządzeń, uwalniamy się od konieczności fizycznego kontaktu z innymi. Jednocześnie odruch sprawdzania powiadomień i ciągła aktualizacja sprawiają, że tylko do pewnego stopnia możemy scedować nasze czynności na technologię. Cały czas w formie prezentuje projekty artystów w postaci interaktywnej instalacji, prac na papierze i performansu, wokół tematów kolektywnego wysiłku i pozornej rekreacji w zautomatyzowanej rzeczywistości.
Na czas trwania wystawy Zuza Golińska oddaje swoją nową instalację w użytkowanie widzom. Artystka analizuje kwestie aktywnego wypoczynku, dyscypliny i kontroli. Rozwinięciem realizacji w przestrzeni wystawy jest seria spacerów performatywnych Wymarsz realizowanych we współpracy z Izą Szostak w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki. Wymarsz jest dialogiem z wyznaczonym i narzuconym z góry sposobem poruszania się po tej otwartej, a jednocześnie trudno dostępnej przestrzeni w środku miasta. Odwołuje się do architektury defensywnej: widocznych oraz ukrytych w przestrzeni Placu Defilad elementów dyscyplinujących, od kolców po ornamentalne, pozornie dekoracyjne formy.
Prototyp generatywnej aplikacji zaprojektowanej przez Tymka Borowskiego o nazwie Seed to żywy, dynamiczny pejzaż świata materialnego wyświetlony. Jest to interaktywne medium, które ma służyć zmysłowemu stymulowaniu użytkowników, ułatwiając im odprężenie w biurze lub domu.
Linia produkcyjna to seria prac Agnieszki Kurant, które powstają od 2016 roku we współpracy z Johnem Menickiem. Rysunki zostały przeniesione na papier przez robotyczne ramię przy użyciu opracowanej przez artystów aplikacji. Są one rezultatem zleceń wykonanych przez anonimowe osoby, które pracują dla serwisu Amazon Mechanical Turk. AMT to crowdsourcingowa agencja pracy na żądanie, zlecająca ochotnikom – internautom proste czynności, których wciąż nie są w stanie wykonać sztuczne inteligencje. Inspiracją dla Jeffa Bezosa, założyciela AMT, była osiemnastowieczna maszyna do gry w szachy Wolfganga von Kempelena, która okazała się mistyfikacją – ukryty wewnątrz szachista sterował jej ruchami. Linia produkcyjna ujawnia korporacyjne metody wykorzystywania globalnej siły roboczej. Wykonawcy Linii produkcyjnej otrzymali piętnaście razy wyższą stawkę niż przeciętne wynagrodzenie w AMT, kształtujące się na poziomie jednego dolara za godzinę.
W ramach wydarzeń towarzyszących odbyło się spotkanie/wykład Polen Performance. Nawiązując do własnych działań jako zakontraktowanych usługodawców dla artystycznych instytucji, Justina Los i Mikołaj Sobczak opowiedzieli o swojej akcji Deutschlandtransport. W 2016 roku, z okazji trzydziestej piątej rocznicy słynnego daru Josepha Beuysa dla łódzkiego Muzeum Sztuki, artyści przyjechali do Museum Kunstpalast w Düsseldorfie w drewnianej skrzyni. Przekazali ją do muzealnej kolekcji wraz z dokumentacją swych działań.
Sitting across our digital devices, we get rid of the need for physical contact with other people. Swiping the screens in order to keep track of notifications and updates, we are yet unable to delegate all our activities to technology. Stay in Shape presents artists’ projects in the form of interactive installations, works on paper, and performances regarding such issues as collective effort and recreation in the automated world.
For the duration of the exhibition Zuza Golińska puts her new installation to the audience’s use. The artist analyzes an active leisure, discipline and the space of the adjacent Defilad Square in Warsaw. Golińska refers to defensive architecture of visible and hidden units, such as spikes or other forms which are seemingly decorative. The artist develops this subject through a series of performative walks titled Walkout, realised in collaboration with the choreographer Iza Szostak.
Seed by Tymek Borowski is a generative application designed to sensually stimulate its users by facilitating comfort in the workspaces or home interiors.
Production Line is a series of works that has been developed since 2016 by Agnieszka Kurant in collaboration with John Menick. Thanks to the application created by the artists, drawings are transferred to paper by the robotic arm. They are a result of several thousands of requests realised by anonymous workers of Amazon Mechanical Turk, who received about 15 times the hourly rate, compared to the regular payment of $1 per hour. AMT is a crowdsourcing on-demand agency that commissions simple tasks that cannot be executed by an artificial intelligence. Jeff Bezos, founder of AMT, calls his service an „artificial artificial intelligence” referring to the eighteenth-century chess player machine conceived by Wolfgang von Kempelen, with the hidden chessman controlling the play. Production Line reveals corporate strategies of using new forms of cheap global labor force.
Polen Performance duo was invited to perform a lecture about their action Deutschlandtransport that took place in the fall of 2016. To celebrate the 35-th anniversary of Polentransport by Joseph Beuys, Justina Los and Mikołaj Sobczak travelled in the wooden case from Muzeum Sztuki in Łódź to Kunstpalast Museum in Düsseldorf. Artists dedicated the documentation of their work to the collection of the Düsseldorf museum.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Tymek Borowski, Zuza Golińska, Agnieszka Kurant & John Menick, Polen Performance (Justina Los, Mikołaj Sobczak), Iza Szostak
- Wystawa
- Cały czas w formie / Stay in Shape
- Miejsce
- Galeria Studio, Warszawa
- Czas trwania
- 13.06 - 09.07.2017
- Osoba kuratorska
- Romuald Demidenko
- Fotografie
- Marcel Kaczmarek
- Strona internetowa
- teatrstudio.pl/galeria-studio