SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 03.01.2016 5 min

„Brand New Ruins” Keke Vilabeldy w Rodriguez Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy
Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Kiedy w 2008 kryzys finansowy uderzył w gospodarkę większości rozwiniętych krajów świata, mieszkańcy z niedowierzaniem obserwowali, jak załamuje się system i pęka tak zwana bańka mydlana dobrobytu. Siedem lat później najgorsze już minęło, ale oprócz wielu innych śladów, kryzys pozostawił po sobie znamienny krajobraz, pełen nieukończonych i opustoszałych kompleksów budowlanych. W najnowszych pracach Keke Vilabelda kieruje swoje wieloletnie zainteresowanie architekturą i miejskim pejzażem właśnie na tę kwestię, skupiając uwagę na terytorium Hiszpanii, choć oczywiście problem dotyczy również innych państw.

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Aby zbadać ten niecodzienny krajobraz, artysta podjął wędrówkę w głąb kraju, odwiedzając kilka z setek miejsc, które noszą ślady przedkryzysowych budowlanych przedsięwzięć. Przyglądając się napotykanym ruinom ironicznie pozbawionym przeszłości, zwracał szczególną uwagę na ich skamieniałe szkielety, kapryśne kompozycje i ciekawe, betonowe tekstury, odkrywając tym samym ich specyficzne piękno. To oczywiście innego rodzaju piękno, niż to, które docelowo miały przybrać luksusowe kompleksy, piękno niemal romantyczne, gdzie w nagich ścianach wyczuwalna jest rozpacz i wrażenie porażki, a marzenia ludzkie tworzą swoistą skamielinę.

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Vilabelda próbuje przełożyć emocje i doznania, które towarzyszyły mu podczas podróży, na język wizualny, a używając tych samych materiałów, które zostały wykorzystane przy konstrukcji: cementu, stali i asfaltu, stara się uobecnić je niejako w przestrzeni galerii. Rezultatem tych artystycznych poszukiwań jest rodzaj radiografii nieukończonej architektury, która nie tylko daje się odczytać na poziomie czysto wizualnego doświadczenia, ale przede wszystkim otwiera drogę do głębszych refleksji na tematy społeczne, stając się cichym świadkiem zachłanności i zubożenia społeczeństwa. Podobnemu celowi służą także pojawiające się w pracach neonowe kolory. Tak jak w reklamie, neonowe światło przykuwa uwagę i ukrywa to, co prawdziwe, tak tutaj, kwaśne neonowe tony nałożone na zniszczone powierzchnie budynków nie tylko nadają pracom atrakcyjny wygląd, ale przede wszystkim podkreślają kontrast pomiędzy tym, co nowe i upadłe, rzeczywiste i sztuczne. Ubierają gorzką prawdę w żywe kolory.

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, fragment

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, fragment

Silnie powiązana z obrazem ruiny jest także oryginalna, artystyczna technika użyta przez Vilabeldę. Fotografia, funkcjonująca tutaj jako archiwalny dokument pewnego stanu rzeczy, starzeje się wraz z powstawaniem dzieła. Po przytwierdzeniu do cementowej powierzchni, zdjęcie jest odciskane w betonie i stopniowo „odkrywane” poprzez ręczne zdzieranie jego papierowej warstwy, co przypomina odkrywania skamieniałości na stanowiskach archeologicznych. Proces ten, wraz z niedoskonałościami cementowej warstwy sprawia, że nowa praca uzyskuje efekt postarzenia, zupełnie jak tytułowe ruiny. Wysiłek fizyczny, podjęty przez artystę w procesie tworzenia, zostaje w ten sposób odciśnięty na powierzchni pracy, uobecniając w przestrzeni galerii trud wciąż jeszcze doświadczany w niektórych rodzinach, pozbawionych swoich marzeń.

Keke Vilabelda obnaża problemy społeczeństwa konsumpcyjnego, które z ogromną łatwością kupuje, wydaje, marnotrawi i domaga się więcej, a które to zmuszone jest teraz żyć otoczone swoimi własnymi odpadkami, zamkniętymi w formę współczesnych ruin.

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Keke Vilableda, Brand New Ruins, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Keke Vilableda
Wystawa
Brand New Ruins
Miejsce
Rodriguez Gallery
Czas trwania
27.11.2015 – 09.01.2016
Strona internetowa
rodriguezgallery.com
Indeks
Keke Vilabelda Rodríguez Gallery

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Brand New Ruins” Keke Vilabeldy w Rodriguez Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności