SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 04.11.2022 4 min

„Bownik. Podszerstek” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Nie pierwszy raz fotografowie i fotografki mówią: rzeczy nie są tym, czym się wydają, zwłaszcza jeżeli patrzycie na nie za pośrednictwem naszych zdjęć. Jednak w kontekście drugiego empiryzmu jest to znak zachęcający do podejścia, „które ma się koncentrować bardziej na sprawach, które nas niepokoją, niż na ustalaniu faktów”.
Widok wystawy Podszerstek Pawła Bownika, dzięki uprzejmości Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Załóżmy, że Bruno Latour ma rację: rzeczy i przedmioty nie są tym samym. Przedmioty stają się rzeczami dopiero wtedy, gdy dotyczą spraw, które nas niepokoją. A wraz ze zdolnością wywołania niepokoju stają się sprawcze wobec dostrzegających je podmiotów. Rzeczy posiadają także biografie, o czym od kilkunastu lat przekonuje szereg badaczy i badaczek walczących z „tyranią podmiotu”, zwłaszcza tego człowieczego. Jednym z kluczowych pytań, które nawiedza latourowski nowy empiryzm, brzmi: „jak wielu uczestników gromadzi się w rzeczy, aby ją wytworzyć i by chronić jej istnienie?”. Ambicje, które stoją za wystawą Podszerstek Pawła Bownika w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, zahaczają właśnie o to pytanie. Choć tekst kuratorski nie zdradza wprost tej inspiracji, bo kieruje uwagę publiczności w stronę związków mody z fotografią, to jednak stosunek do przedmiotów przemienianych w rzeczy – zarówno w praktyce Bownika, jak i w kontekście instytucji muzeum – jest kluczowym aspektem tej wystawy. Podszerstek w znacznej części opiera się na wyborze prac fotografa, niepowiązanych z kontekstem CMWŁ, jednak ta selekcja przygotowana przez Magdalenę Ziółkowską odnosi się ściśle do praktyki muzealnej i teoretycznych ram instytucjonalnego obchodzenia się z rzeczami. W przypadku CMWŁ – muzeum skupionego na tekstyliach, a zatem rzeczach wyjątkowo blisko związanych z człowiekiem – to interesująca refleksja na temat statusu kultury materialnej w instytucji, która je gromadzi, bada i eksponuje. Co ciekawe, ścieżka tego ujęcia sprawy wykorzystuje fotografie inscenizowane i dokumentacyjne – a zatem są to rejony, które intuicyjnie uważamy za dość zdystansowane wobec rzeczy. W końcu rzeczy, które chcemy upodmiotowić, manifestują się tylko jako dwuwymiarowe reprezentacje siebie, a nie same w sobie, z całą ich krnąbrną materialnością.

U Bownika niechęć do rzeczywistości miesza się z obsesją na jej punkcie – choć faktycznie, bardziej wyraźna jest tu sama przyjemność konstruowania.

„Nie jestem zainteresowany rzeczywistością taką, jaka jest na zewnątrz. Natomiast jestem zainteresowany rzeczywistością jako konstruktem” – mówi Paweł Bownik. U Bownika niechęć do rzeczywistości miesza się z obsesją na jej punkcie – choć faktycznie, bardziej wyraźna jest tu sama przyjemność konstruowania. W dodatku jest ona silnie wsparta o tradycję niemieckiej historii fotografii: szkoły düsseldorfskiej i wpływów Neue Sachlichkeit. Deklaracja artysty ściśle wiąże się z metoda jego działania – Bownik korzysta z wielkoformatowego aparatu, zdecydowanie najbardziej arystokratycznego narzędzia we współczesnej fotografii, wymagającego warsztatowo i trudnego w obsłudze. Sam wybór narzędzia jest paradoksalny – z jednej strony owa arystokratyczność to antyteza skojarzeń ze współczesnym fotografowaniem – jego wszechobecnością, wszędobylskością i emocjonalnym stosunkiem do zdejmowanych wizerunków rzeczywistości. Z drugiej natomiast użycie wielkoformatowego aparatu jest charakterystyczne dla myślenia fotograficznego z obszarów szkoły düsseldorfskiej, które zaważyło na współczesnej kulturze wizualnej. Śmiertelnie poważna estetyka deadpan, monumentalizująca marginesy codziennej uwagi (jak chociażby architektura przemysłowa w słynnych cyklach fotograficznych Hilli i Berda Becherów), to starcie wizualnego obiektywizmu z subiektywnymi odczuciami. Rzeczy pojawiają się takie, jakie są (możliwie niezniekształcone systemami optycznymi w aparatach mało- i średnioobrazkowych), przy czym tak dokładne odwzorowanie rzeczywistości (z ostrymi do przesady detalami) odrealnia to, co zostaje uwiecznione. Jest w tym wyraźny duch międzywojennej Neue Sachlichkeit (Nowej Rzeczowości), dla której jedną z kluczowych postaci jest Karl Blossfeldt. To o jego albumie Urformen der Kunst Walter Benjamin napisał, że będzie mieć decydujący wpływ na sposób widzenia przyszłych pokoleń. Benjamin się nie mylił, Blossfeldtowe dokumentacje roślinnych detali z drobnymi, ale widocznymi ingerencjami retuszerskimi sformatowały sposób myślenia o wizualności i jej kreowaniu. Fotografie Blossfeldta zawsze ukazywały coś więcej niż idealne krzywizny pędów paproci.

 

Widok wystawy Podszerstek Pawła Bownika, dzięki uprzejmości Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Widok wystawy Podszerstek Pawła Bownika, dzięki uprzejmości Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Bownikowy cykl Disassembly, prezentowany na Podszerstku, jest czytelnym hołdem dla monumentalnych form i laboratoryjnej techniki Blossfeldta. Bownik szatkuje rośliny i składa je na nowo za pomocą narzędzi biurowych. W ten sposób powstają hybrydyczne formy, które nie kryją ingerencji konstruktora w ich kształt – podobnie jak u Jeana-Paula Goude’a, gdzie pozostałości pracy retuszera stają się niezbędną częścią kompozycji. U Bownika jawność manipulacji obrazem fotograficznym to nie tylko formalny wybieg i erudycyjne odesłanie do przedwojennej klasyki, ale także odniesienie do znaczeń stojących za montażem i asamblażem. Roślinno-biurowe montaże Bownika to asamblaże, w których nie ma mowy o prostym złączeniu sztucznego (kulturowego) z naturalnym – to nie tylko opozycja pomiędzy artefaktem a ekofaktem, która prowadzi do dość banalnego stwierdzenia, że wszystko jest „skonstruowane”. Wspomniany we wstępie Latour uwielbia pojęcia asamblażu – staje się ono jednym z kluczowych pojęć dla jego pomysłu na socjologię asocjacji, gdzie najistotniejsze są relacje pomiędzy przedmiotami a podmiotami, bez uprzywilejowywania tych drugich. Wytwarza się tu wspólnota, gęsta sieć relacji, wobec których podział na „nieożywione” i „podmiotowe” wydaje się wyjątkowo przestarzały. Paradoksalnie, wbrew swojemu tytułowi, Disassembly Bownika jest o gromadzeniu się działań różnych podmioto-przedmiotów (reassembling). W tym wypadku – rzeczy o bardzo krótkiej żywotności, która ujawnia się tylko w formie swojej reprezentacji fotograficznej.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 38. numerze SZUMU.

Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, redaktor „Magazynu Szum”, researcher i okazjonalnie kurator. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Dialogu”, „Widoku”, „MiejMiejsce” i oko.press. Zajmuje się głównie sztuką współczesną z perspektywy socjologicznej i visual culture, historią pola sztuki po 1989 roku w Polsce, związkami polityki i sztuki oraz tzw. zwrotem konserwatywnym.

Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Bownik
Wystawa
Podszerstek
Miejsce
Centralne Muzeum Włókiennictwa
Czas trwania
21 kwietnia – 24 lipca 2022
Osoba kuratorska
Magdalena Ziółkowska
Indeks
Aleksy Wójtowicz Bownik Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Magdalena Ziółkowska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Bownik. Podszerstek” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności