SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 1/2025 Do zobaczenia 09.01.2025 2 min

„Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marcin Zawicki, „Afterprty”, Akryl i olej na płótnie, 160 x 200cm, 2024, fot. archiwum artysty

Punktem wyjścia wystawy jest seria obrazów oraz obiekty, których bohaterami są kryptydy, istoty nierozpoznane (jeszcze?) przez naukę akademicką, na wpół legendarne stworzenia, mające grono wiernych oraz poszukiwaczy. Słynna Wielka Stopa i potwór z Loch Ness istnieją w wyobraźni zbiorowej – są obecne, choć efemeryczne i nieuchwytne. Funkcjonują poprzez obraz: znane i eksploatowane przez popkulturę stają się na tyle zakorzenione w świecie, że niemalże w nim obecne.

widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia

Funkcjonują poprzez obraz: znane i eksploatowane przez popkulturę stają się na tyle zakorzenione w świecie, że niemalże w nim obecne. Fenomen kryptozoologii popchnął mnie w kierunku dalszych rozważań o sile wizerunku, znaczeniu obrazu i jego mocy konstytuowania bytów. Poszukiwanie odpowiedzi w alternatywnych, dalekich od racjonalnej nauki propozycjach wizji rzeczywistości, zdaje się naturalną ucieczką od niepewnego świata po pandemii, czającej się za rogiem wojny i kryzysu klimatycznego. Katastrofę, za którą odpowiada nasz cywilizacyjny pęd oparty o nowoczesną naukę, pokonać może już chyba tylko coś, co leży na przeciwnym jej biegunie. Przynajmniej tak świat zdają się widzieć płaskoziemcy i poszukiwacze reptilian, ludzie spod znaku Ery Wodnika. Kryptydy to też fascynacja, ale i strach przed obcym, właściwa ludzkości chęć podboju i zawłaszczania, przyrodzone nam pragnienie posiadania i katalogowania. Obecna najliczniej w serii postać hominida – Wielkiej Stopy, Sasquatcha czy yeti to także figura przodka, praojca i pramatki ludzkości.

widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia
widok wystawy „Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, fot. Eliza Wilczyńska, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia

Trudno mieć wątpliwości, że u podłoża obecnych kryzysów – od katastrofy klimatycznej po konflikty zbrojne – leży sama forma naszej kultury; cywilizacja oparta na potrzebie nieustannego rozwoju i szeroko pojętej kolonizacji. Szukając bezpiecznego miejsca w czasie, możemy cofać się o kolejne stulecia, ale zawsze okaże się, że nasza kultura funkcjonuje podobnie: doświadczamy nierówności, wyzysku i przemocy. Idąc tą drogą, cofamy się do czasu sprzed wymiany towarowej, idei posiadania, konieczności wytyczania terytorialnych granic. Praprzodkowie oraz bohaterowie legend i podań funkcjonują w innym paradygmacie (Marcin Zawicki).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marcin Zawicki
Wystawa
Bezpieczne miejsce
Miejsce
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
Czas trwania
29.11. 2024-19.01.2025
Osoba kuratorska
Paweł Witkowski
Fotografie
Eliza Wilczyńska
Strona internetowa
mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/art-noble-2020.html
Indeks
Marcin Zawicki Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu Paweł Witkowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Bezpieczne miejsce” Marcina Zawickiego w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności