SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.09.2019 3 min

„Bartek Buczek. Kolarz” w Rondzie Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Bartek Buczek. Kolarz”, fragment wystawy

W błyskotliwej książce Lo potevo far anch’io (Też bym tak potrafił)) włoski kurator Franesco Bonami opisał kluczowe dzieła i postawy twórcze ostatnich stu lat używając do tego metafor kulinarnych i footballowych. Odwołał się tym samym do dwóch największych miłości swoich rodaków. Według Bonami dzieła sztuki podzielić można na te rozgotowane i te al dente. Artysta może zostać królem strzelców lub zaliczać same spalone (ciekawe, że po polsku ten akurat zwrot mógłby być swobodnie użyty w obu dyskursach). Skierowana do szerokiej publiczności książka miała pomóc zwykłemu zjadaczowi chleba (sic!) zrozumieć, jakimi prawami rządzi się sztuka po Duchampie.

Bartek Buczek, artysta i kolarz-amator, poszedł o krok dalej. W swoim najnowszym projekcie scalił w jedno sztukę i kolarstwo, zatarł między nimi granice fizyczne, semantyczne i tożsamościowe. Pokazane na wystawie prace jego i zaproszonych do projektu artystów balansują na granicy dwóch, pozornie doskonale rozdzielnych światów. Istotnym aspektem jest tu choćby skupienie na formie. Świat kolarskich akcesoriów jest pod tym względem szczególnie wyrafinowany. Kaski, kierownice, ramy, kostiumy, oprócz funkcji czysto praktycznych, są niezwykle dopracowanymi przedmiotami designerskiego kultu. Żadne względy praktyczne nie tłumaczą też, dlaczego kaski stają się przedmiotami kolekcjonerskimi, a fora internetowe pełne są emocjonalnych wpisów na temat doskonałości sprzętu kolarskiego, nie tak znowu odległych od recenzji wystaw sztuki.

„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy
„Bartek Buczek. Kolarz”, widok wystawy

Uwielbienie to nie jest jednak wyłącznie kwestią estetyki. Fetyszyzowanie ekwipunku wynika bowiem w równej mierze z ich doskonałych parametrów, wpływających na osiągane rezultaty sportowe. Nastawienie na rozwinięcie jak największej prędkości powoduje, że podstawową własnością braną pod uwagę jest aerodynamiczny kształt oraz doskonałe dopasowanie do ciała użytkownika. Hiperrealistyczne obrazy Buczka przedstawiające kaski kolarskie ilustrują, jak sto lat temu rzeźby włoskich futurystów, fascynacje prędkością zamkniętą w przedmiocie.

Nieodłączną częścią bycia tak artystą jak sportowcem, jest konieczność (lub czerpana z tego przyjemność) bycia oglądanym. W przypadku kolarzy, jak mało których sportowców, charakterystyczny strój jest przyczynkiem do eksponowania muskulatury. Wykonane z obcisłej lycry wielobarwne kostiumy zasłaniają tylko tyle ciała, ile to konieczne. Nabrzmiałe uda i łydki są w świecie kolarskim symbolem statusu i miejsca w hierarchii w grupie. Potrzebę bycia obiektem voyeurystycznego spojrzenia podkreśla seria wykonywanych w przestrzeni wystawy treningów/performance’ów, których Buczek jest autorem i wykonawcą.

Kolarz Bartka Buczka staje się metaforą artysty i świata sztuki. Terminy takie jak doping, peleton czy żółta koszulka lidera nabierają w stworzonym przez autora kontekście nowego znaczenia.

Wystawa w ramach XXVIII Festiwalu Ars Cameralis – Prolog.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bartek Buczek, Przemek Branas, Rafał Dominik, Michał Gayer, Martyna Kielesinska, Karol Radziszewski, Filip Rybkowski, Jan Szewczyk, Konrad Żukowski
Wystawa
Bartek Buczek. Kolarz
Miejsce
Rondo Sztuki, Katowice
Czas trwania
14-28.09.2019
Osoba kuratorska
Michał Suchora
Strona internetowa
rondosztuki.pl
Indeks
Bartek Buczek Filip Rybkowski Jan Szewczyk Karol Radziszewski Konrad Żukowski Martyna Kielesińska Michał Gayer Michał Suchora Przemek Branas Rafał Dominik Rondo Sztuki w Katowicach

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Bartek Buczek. Kolarz” w Rondzie Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności