SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.03.2023 2 min

„Babel” Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Babel” Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
Według historii biblijnej Bóg postanowił pomieszać języki ludziom, którzy wznosili wspólnymi siłami wieżę Babel. Czy jednak jego czyn nie świadczy o despotyzmie? Idee wspólnoty i kooperacji, dzięki którym wspólnymi siłami i w porozumieniu ludzie dążą do ideałów, to jeden z aktualnych tematów w dobie katastrofy klimatycznej i aktywizmu. Idea człowieka uzurpującego sobie prawo do boskości to kontrowersyjny aspekt, przejawiający się w postawach czołowych postaci ze świata polityki, technologii i kapitalizmu. Za sprawą hierarchii społecznych, nierówności klasowych i posiadanego kapitału, we współczesnym świecie prawo do „boskości” uzurpują sobie m.in. technokraci z Doliny Krzemowej. Alexa to twór tego pokroju, stworzony w korporacji Amazon, budzącej kontrowersje z uwagi na sposób traktowania swoich pracowników – postrzegany przez wielu jako nierówny, wyzyskujący i przemocowy. Alexa to urządzenie oparte na sztucznej inteligencji, czyli, jak głosi super gwiazda technokracji – Elon Musk, najniebezpieczniejszym tworze technologii, jaki na nas czyha, ze względu na potencjalną przewagę nad człowiekiem – może szybciej się uczyć i szybciej produkować. Czy mroczna, technokratyczna wizja z filmów science fiction rzeczywiście nam grozi? Czy technokratyczny nadczłowiek rzeczywiście objawi się w postaci robota i komputera? Interaktywna instalacja stworzona za pośrednictwem urządzeń Alexa pozwoli jej na chwilę osiągnąć poziom sacrum, wcielając się w rolę wyroczni oraz spowiednika. To „bóstwo” rozświetli światłem wmontowanej diody zarys przyszłości, którego cień już teraz pada na nasze komputery, smartfony i wbudowywane chipy.
widok wystawy „Babel”, Xawerego Deskura, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej.
widok wystawy Babel, Xawerego Deskura, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej.
widok wystawy Babel, Xawerego Deskura, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej.
widok wystawy Babel, Xawerego Deskura, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej.
widok wystawy Babel, Xawerego Deskura, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej.

Xawery Deskur – Mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta wizualny, filmowiec i rzeźbiarz. Absolwent krakowskiej ASP (2015) i kursu scenopisarstwa SCRIPT oraz kursu filmu dokumentalnego DOK PRO w Szkole Wajdy w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Młoda Polska” (2021) oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2022). Uczestnik festiwali artystycznych i filmowych, takich jak Sundance Tv Shorts w Londynie, Berlin Short Film Festival, Artloop w Sopocie, Biennale WRO we Wrocławiu, Narracje w Gdańsku, Etiuda & Anima, Krakowski Salon Sztuki, ArtBoom w Krakowie. Współtwórca pracy w przestrzeni miejskiej pt. „Makaron” która miała miejsce na dachu kultowej niegdyś knajpy PKP Powiśle w Warszawie (2013 r.). Aktualnie doktoryzuje się na ASP w Warszawie. Jest opiekunem Larsa; królika doświadczalnego, uratowanego z Warszawskiego laboratorium.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Xawery Deskur
Wystawa
Babel
Miejsce
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Czas trwania
4.02-02.04.2023
Osoba kuratorska
Leszek Golec
Strona internetowa
rzezba-oronsko.pl/wystawy/babel/
Indeks
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku Leszek Golec Xawery Deskur

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Babel” Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności