SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 29.09.2021 2 min

„Autoportret z chandrą. Hasior i nowa sztuka” w Muzeum Tatrzańskim

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ceramiczne prace Agnieszki Brzeżańskiej

Muzeum Tatrzańskie od kilku lat czyni starania o reinterpretację dorobku Władysława Hasiora. Organizuje konferencje, wystawy i działania o charakterze performatywnym, przygotowuje wydawnictwa, które rzucają nowe światło na twórczość zakopiańskiego artysty. Autoportret z Chandrą. Hasior i nowa sztuka to pierwsza wystawa czasowa prezentowana w świeżo wyremontowanej Galerii Władysława Hasiora.

Władysław Hasior znany jest jako oryginalny, ale i samotny artysta – jego twórczość od dawna wymyka się łatwym klasyfikacjom. Był twórcą niezwykłych pomników, autorem surrealistycznych asamblaży i akcji plenerowych, a także fotografem – dokumentalistą kultury materialnej PRL-u. Wystawa podejmuje wyzwanie nowego spojrzenia na jego wielowątkową twórczość przez okulary współczesnej sztuki. W ten sposób staramy się nie tylko pokazać zaskakujące często związki pomiędzy Hasiorem, a artystkami i artystami młodszymi o pokolenie, dwa lub trzy, ale też lepiej zrozumieć dzisiejsze znaczenia jego sztuki. Ukazujemy ją jako intrygujący montaż tematów i praktyk zakorzenionych w naszej kulturze i rzeczywistości społecznej.

Prace Pauliny Ołowskiej i Amandy Wieczorek
Daniel Rycharski, „Różaniec” w ramach wystawy „Autoportret z chandrą. Hasior i nowa sztuka” w Muzeum Tatrzańskim, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Tatrzańskiego
Ceramiczne prace Agnieszki Brzeżańskiej

Tytułowa chandra często towarzyszyła artyście, zwłaszcza w ostatnich latach życia i twórczości, kiedy zdawał sobie sprawę z rosnącego dystansu dzielącego go od prądów najnowszej sztuki. Teraz jej twórcy, a wśród nich postaci o wybitnym, międzynarodowym dorobku, składają długo wyczekiwaną wizytę w Galerii Władysława Hasiora. I chociaż nie mieli okazji poznać się z nim osobiście, wciągają gospodarza w szczerą, ale i niepozbawioną nuty humoru rozmowę o sztuce.

Ceramiczne prace Agnieszki Brzeżańskiej
Ceramiczne prace Agnieszki Brzeżańskiej
Andrzej Tobis, „A–Z (Gabloty edukacyjne)”
Kolaże Teresy Gierzyńskiej
Paweł Althamer, „Bródno 2000”
Przemysław Matecki, z cyklu „Małe obrazy”

Wystawa, rozlokowana we wszystkich pomieszczeniach galerii, została ułożona wokół ośmiu pojęć wysnutych z praktyki i warsztatu twórczego Władysława Hasiora. Są to: montaż, seans, pomnik, pochód, sarkazm, sacrum, ziemia i atlas. Każde z tych haseł jest kluczem do rozumienia wspólnych wątków sztuki najnowszej i twórczości Hasiora. Każdemu towarzyszy zestawienie prac współczesnych artystek i artystów z wybranymi dziełami zakopiańskiego artysty. W ten sposób wpisujemy jego twórczość w żywą sztukę dnia dzisiejszego.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Althamer, Agnieszka Brzeżańska, Teresa Gierzyńska, Przemysław Matecki, Dominika Olszowy, Paulina Ołowska, Daniel Rycharski, Andrzej Tobis, Trebunie-Tutki & Twinkle Brothers, Amanda Wieczorek
Wystawa
Autoportret z chandrą. Hasior i nowa sztuka
Miejsce
Muzeum Tatrzańskie, Zakopane
Czas trwania
14.07–10.10.2021
Fotografie
dzięki uprzejmości Muzeum Tatrzańskiego
Strona internetowa
muzeumtatrzanskie.pl
Indeks
Agnieszka Brzeżańska Amanda Wieczorek Andrzej Tobis Daniel Rycharski Dominika Olszowy Muzeum Tatrzańskie Paulina Ołowska Paweł Althamer Przemysław Matecki Teresa Gierzyńska Trebunie-Tutki & Twinkle Brothers

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Autoportret z chandrą. Hasior i nowa sztuka” w Muzeum Tatrzańskim — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności