SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.10.2017 5 min

„Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy” w Galerii Dworcowej we Wrocławiu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy

W Galerii Dworcowej prezentowana jest wystawa polskiej i ukraińskiej sztuki współczesnej pt. Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy. Składa się na nią ponad 60 dzieł autorstwa współczesnych artystów z Polski i Ukrainy, z których znaczna część powstała na przestrzeni ostatniej dekady.

Punktem wyjścia ekspozycji Art WORK jest aktualny, niejednorodny status zawodu artysty oraz pracownika kultury w Polsce i na Ukrainie, a także niejednoznaczny związek między twórcą a rynkiem sztuki w czasach globalnych kryzysów. Drugim ważnym akcentem wystawy są zmiany koncepcji i sposobów pracy, związane z szybką redukcją miejsc zatrudnienia powodowanych kompleksową automatyzacją i rozwojem sztucznej inteligencji. Jak zmieni się ludzkie życie w świecie, w którym rządzą robotnicy cyfrowi? Czy każdy, kto pozostanie bez pracy, stanie się artystą?

Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy

W XX wieku utrwalił się wizerunek współczesnego twórcy będącego tricksterem systemu liberalnego – człowieka, któremu udało się wywalczyć prawo do względnej wolności od konieczności uczestniczenia w rutynie pracy. W pewnym sensie współczesnego twórcę można określić jako osobę, która nie pracuje według ustalonego grafiku. Ale to wcale nie oznacza, że artysta pracuje mniej niż inni członkowie społeczeństwa. Na czym więc polega specyfika pracy artystycznej? Jakie miejsce w obszarze szeroko pojętej pracy artystycznej zajmuje działalność ludzi, którzy nie są bezpośrednimi twórcami dzieł sztuki, ale zapewniają istnienie infrastruktury sztuki – kuratorów, krytyków, historyków sztuki, producentów wystaw?

W sztuce współczesnej wartość i cena dzieła zależy nie tylko od ilości mechanicznej pracy zainwestowanej w jego produkcję. Obecnie niemalże pierwszoplanową rolę odgrywa idea, pomysł twórcy wcielony w obraz. Poszerzanie horyzontów ekspresji artystycznej prowadzi do zanikania przeświadczenia o doskonałości rzemieślniczej, jako głównego kryterium jakości dzieła sztuki.

Jak ta sytuacja się zmieni wraz z kolejnym skokiem technologicznym, pojawieniem się sieci neuronowych, Big Data i epoki postczłowieka? Czym jest praca w postcyfrowym świecie, w którym sztuczna inteligencja pozbawia homo sapiens miejsc pracy? W miejsce proletariatu XIX wieku i początku XX wieku przychodzi prekariat – nowa, bardziej mobilna, ale nie mniej niezabezpieczona klasa społeczna, która, jak się wydaje, odziedziczyła po sztuce współczesnej odmienną koncepcję pracy.

Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy

W niedalekiej przyszłości ludzkość może znaleźć się w sytuacji, gdzie praca w klasycznym tego słowa znaczeniu stanie się rzadkością, a nawet luksusem, a o prawo do pracy będziemy walczyć z inteligentnymi maszynami. Artificial Intelligence zagraża nie tylko karierze menedżerów, taksówkarzy czy robotników fabryki. Deweloperzy aplikacji od dawna marzą o stworzeniu prawdziwego robota-artysty. Dziś umysł komputerowy jest w stanie tylko doskonale symulować różne style artystyczne, ale myśleć jak artysta jeszcze nie potrafi. Kto jednak wie, dokąd nas doprowadzi wytrwałość i pomysłowość dzisiejszych startupów.

Sztuczna inteligencja z powodzeniem opanowuje również zawód kuratora. Google Cultural Institute uruchamia program X Degrees, który analizuje miliony wysokiej jakości reprodukcji obrazów z setek muzeów i uczy się budować między nimi logiczne połączenia uwzględniając historię, formę, kolor i treść. Co przyniesie ten proces? Czy faktycznie artyści, kuratorzy i krytycy sztuki zostaną bez pracy, czy to tylko kolejna ciekawa, ale bezsensowna zabawka w rodzaju tak popularnej w 2016 roku aplikacji Prisma?

Są też trendy przeciwne. Czołowi futuryści jak mantrę powtarzają, że najważniejszym „bohaterem czasów” w następnej dekadzie będzie artysta-humanista tworzący nowe sensy w świecie, gdzie nie będzie już stałych punktów odniesienia. Rzeczywiście, w przypadku dużych mas ludzi bez pracy, celem stanie się nie tylko spełnienie, ale także samodoskonalenie i poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe, ontologiczne pytania. Chce się wierzyć, że twórczy humaniści będą mogli odpowiednio szybciej i lepiej reagować na wyzwania epoki niż kaznodzieje.

Na Ukrainie nie można rozmawiać o pracy, zapominając jak ważna była to kwestia w kulturze radzieckiej. Oda do pracy, gdzieś pomiędzy totalitarnym kiczem i utopią, chęć usłyszenia robotnika i odtworzenia jego świata, a jednocześnie głęboka dewaluacja tego impulsu w sztuce socrealizmu – to trudne, ale bardzo ważne zagadnienie, które jest źródłem dodatkowej narracji na wystawie.

Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, fragment wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy, widok wystawy

Pierwsza odsłona projektu Art WORK odbyła się w Kijowie w Galerii Mystetskyi Arsenal, w lipcu tego roku. Wrocławska edycja zaplanowana na jesień uzupełniona zostanie o cykl wydarzeń towarzyszących. Odbędą się prowadzania kuratorskie w języku polskim i ukraińskim, wykład Ewy Sułek poświęcony współczesnej sztuce Ukrainy (22 września), a także warsztaty twórcze prowadzone przez fundację OK.ART (7 i 21 października)

Alisa Lozhkina – kuratorka projektu: „Kwestie pracy, w tym pracy artystycznej, od dawna są w centrum uwagi. A w ostatnich czasach ten problem płynnie przechodzi w ogólny kontekst społeczny, stając się coraz bardziej istotny dla całej ludzkości. Mówimy o tym, że sztuczna inteligencja odbiera nam miejsca pracy i zastanawiamy się, czym masa bezrobotnych ludzi będzie mogła wypełnić własne życie? Istnieje teoria, że uwolniona od potrzeby pracy ludzkość obudzi swoją kreatywność. Ale czy tak się stanie? Jaka to będzie kreatywność? I czy będzie to praca w tradycyjnym sensie?”.

Ewa Sułek – kuratorka projektu: „Chciałam porozmawiać o pracy i pobawić się z językiem – koncepcja wystawy Art Work oparta jest na wielorakim znaczeniu tego słowa. Praca – czy jest to coś, co po prostu robimy cały dzień? Może coś, co przynosi nam dochód? Wynik lepiej lub gorzej przeprowadzonych celowych czynności? Praca artystyczna jest punktem wyjściowym do bardziej szczegółowego studiowania dorobku artysty, mechanizmów funkcjonowania na rynku sztuki, sposobu, w jaki artysta oraz jego praca są odbierane przez publiczność”.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Apl Aplov, OK.ART, Roman Mikhailov, Szuper Gallery, Mariusz Mikołajek, Alexander Milstein, Sylwester Ambroziak, Roman Minin, Marcin Berdyszak, Eugeniusz Minciel, Svitlana Biedarieva, Yevgen Nikiforov, Julia Beliaeva, Dominique Olszowy, Uliana Bychenkova, Tomasz Poznysz, Andrij Bojarov, Viktor Pokydanets, Mikhailo Buksha, Karol Radziszewski, Robert Wałęka, Irmina Rusicka, Oleg Voronko, Arsen Savadov, Janek Simon, Vova Vorotniov, Solomia Savchuk, Igor Gaidai, Oleksiy Sai, Anatoly Gankevich, Kasia Górna, Yaroslav Solop, Igor Gusev, Mikołaj Starowieyski, Tomasz Domański, Michal Św Sebastian Stachyra, Dmytro Erlikh, Mariusz Tarkawian, Boris Kashapov, Michał Frydrych, Ute Kilter, Semen Xramtsov, Olga Kisieliova, Bolesław Chromry, Adrian Kolarczyk, Julia Curyło, Dmitriy Koloskow, Evgeniy Chernyshov, Darya Koltsova, Nikita Shalenny, Alina Kopytsa, Karolina Szymanowska, Diana Lelonek, Alina Yakubenko, Kasper Lecnim, Rafal Jakubowicz, Pavel Markman, Aleksey Yalovega, Karolina Mełnicka, Kornel Janczy, Alisa Lozhkina, Małgorzata Micuła, Oleksandr Parkhomenko
Wystawa
Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy
Miejsce
Galeria Dworcowa – Dworzec Główny we Wrocławiu; organizatorzy: Galeria Miejska we Wrocławiu, Biuro Festiwalowe IMPART 2016, Centrum Sztuki Mystetskyi Arsenal
Osoba kuratorska
Ewa Sułek, Alisa Lozhkina (Mystetskyi Arsenal – Kijów); współpraca kuratorska: Małgorzata Micuła (Galeria Miejska we Wrocławiu), Alexander Parkhomenko (Mystetskyi Arsenal)
Fotografie
Agata Piątkowska; na zlecenie Galerii Miejskiej we Wrocławiu
Strona internetowa
galeriamiejska.pl
Indeks
Adrian Kolarczyk Aleksey Yalovega Alexander Milstein Alexander Parkhomenko Alina Kopytsa Alina Yakubenko Alisa Lozhkina Anatoly Gankevich Andrij Bojarov Apl Aplov Arsen Savadov Biuro Festiwalowe IMPART 2016 Bolesław Chromry Boris Kashapov Centrum Sztuki Mystetskyi Arsenal Darya Koltsova Diana Lelonek Dmitriy Koloskow Dmytro Erlikh Dominika Olszowy Eugeniusz Minciel Evgeniy Chernyshov Ewa Sułek Galeria Dworcowa – Dworzec Główny we Wrocławiu Galeria Dworcowa we Wrocławiu Galeria Miejska we Wrocławiu Igor Gaidai Igor Gusev Irmina Rusicka Janek Simon Julia Beliaeva Julia Curyło Karol Radziszewski Karolina Mełnicka Karolina Szymanowska Kasper Lecnim Katarzyna Górna Kornel Janczy Małgorzata Micuła Marcin Berdyszak Mariusz Mikołajek Mariusz Tarkawian Michal Św Sebastian Stachyra Michał Frydrych Mikhailo Buksha Mikołaj Starowieyski Nikita Shalenny OK.ART Oleg Voronko Oleksandr Parkhomenko Oleksiy Sai Olga Kisieliova Pavel Markman Rafał Jakubowicz Robert Wałęka Roman Mikhailov Roman Minin Semen Xramtsov Solomia Savchuk Svitlana Biedarieva Sylwester Ambroziak Szuper Gallery Tomasz Domański Tomasz Poznysz Uliana Bychenkova Ute Kilter Viktor Pokydanets Vova Vorotniov Yaroslav Solop Yevgen Nikiforov

Najczęściej czytane

1
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
2
Na Dobry Początek 19.05.2025

19–25 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 16.05.2025

„Sen o doskonałości” w galerii Widna

Redakcja
4
Na Dobry Początek 26.05.2025

26 maja – 1 czerwca

Redakcja
5
Krytyka 23.05.2025

Odmienność zawsze tu była. QueerMuzeum w Warszawie

Portret Aleksander Kmak
6
Do zobaczenia 23.05.2025

„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Art WORK/ PL-UA. Artyści o pracy” w Galerii Dworcowej we Wrocławiu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności