SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 46/2023 Do zobaczenia 23.11.2023 3 min

„Archeologie współczesności” w Galerii XX1

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Barbara Janczak, „Usta”, „Ręka”, (z cyklu Retronomalia), 2022, obiekty metalowe. Fot. Ignacy Skwarcan

Cztery artystki archiwistyki, archeolożki i antropolożki snują opowieść o tym, co jest i zaraz odejdzie w przeszłość.

Przy okazji tej wystawy przyglądamy się uruchamianym przez cztery artystki wykopaliskom współczesności. Dostrzegamy odsłonięte kolejne warstwy przeszłości, nagromadzone na naszym stanowisku archeologicznym. Dostajemy się do zdeponowanych przez ludzi śmieci i skarbów. Odkryte szczątki pozwalają nam zrekonstruować najbardziej trwałe, niezniszczalne schematy minionej rzeczywistości. Szczątki, jakie się zachowały, tyle ujawniają, co ukrywają. To do archeolożki /artystki należy nadawanie im znaczeń i odtworzenie relacji, jakie wiązały z nimi ludzi.

 Natalia Kopytko, „Human Weapon”, 2021, instalacja, piasek, ceramika. Fot. Ignacy Skwarcan
Gabriela Chrabąszcz, „Tkanki”, 2021, 2022, haft, zin, wideo. Fot. Ignacy Skwarcan
Gabriela Chrabąszcz, „Naskórek”, 2022, haft, tkanina. Fot. Ignacy Skwarcan
Od lewej: Barbara Janczak, „Wigwam”, „Ręka” (x2), „Ogień”, (z cyklu Retronomalia), 2022, żakard, obiekty metalowe; Joanna Sitarz, „Working from Chmielnik” (z cyklu KORPO), 2023, beton, żywica, szkło. Fot. Ignacy Skwarcan

Do polowy XX wieku przeszłość była przede wszystkim rekonstruowana poprzez nadawanie sensów i rozpoznawanie relacji przyczynowo-skutkowych pomiędzy ludźmi władzy a wydarzeniami historycznymi. Ta historia była wówczas pisana przez mężczyzn, zwycięzców, zdobywców. Dopiero francuska szkoła Annales zrobiła potężny wyłom w historiografii, wybierając inną strategię badawczą. Perspektywa badawcza jest odtąd skierowana ku codzienności, a metoda opiera się na żmudnej analizie statystyk administracyjnych i kościelnych. Dzięki temu możliwe jest zobaczenie przeszłości w makroskali procesów, systemów i morfogenezy społeczeństw. Z kolei teorie feministyczne i queer dodały do tego obrazka perspektywę mniejszości, której los balansował pomiędzy bytem i niebytem, zależnym od ich relacji z władzą polityczną i ekonomiczną.

Artystki, których prace prezentujemy, tworzą archeologię współczesności w tym sensie, że budują i odsłaniają warstwy rzeczywistości intymnej, jak i społecznej. Przyglądają się temu, co jest już historią, a co ze względu na swoją materialność pozostaje i daje świadectwo o tych czasach. Jest to zatem materialna herstoria obejmująca całość zjawisk ludzkich, tych społecznych jak i indywidualnych.

Joanna Sitarz, „Take Me Away”, „Lunch Take Away” (1, 2), „Live Laugh Love|, (z cyklu KORPO), 2022, 2021, żywica epoksydowa, materie organiczne. Fot. Ignacy Skwarcan
Joanna Sitarz, „Seafood Lunch” (z cyklu KORPO), 2022, żywica epoksydowa, materie organiczne. Fot. Ignacy Skwarcan
Joanna Sitarz, „Dreamy Money” (z cyklu KORPO), 2023, żywica, plastikowe kawałki. Fot. Ignacy Skwarcan
Gabriela Chrabąszcz, „Naskórek”, 2022, haft, tkanina (fragment). Fot. Ignacy Skwarcan

Gabriela Chrabąszcz, Barbara Janczak, Natalia Kopytko i Joanna Sitarz pozwalają nam przez swoje prace, zetknąć się z tymi warstwami wiedzy oraz znaczeń. Dają nam jednak na tyle swobody, byśmy mogli sami doświadczyć i przyjąć to, co chcemy z wykreowanych przez nie epistemologii. Sposoby ich analiz są różnorodne. Prace Naskórek, Tkanki Gabrieli Chrabąszcz są najbardziej intymne i osobiste spośród prezentowanych. Gabriela skupia się na cielesności, na skórze, która stanowi naszą warstwę zewnętrzną, ochronną. Ona jest przedmiotem przemocy uwarunkowanej kulturowo i historycznie, urzeczywistnianej przez konkretnych sprawców. Na zupełnie innym biegunie spektrum egzystencji ludzkiej znajduje się praca Natalii Kopytko, Human Weapon, diagnozująca źródło przemocy głęboko w jednostkach. Instalacja Barbary Janczak wnosi natomiast perspektywę makrostrukturalną w diagnozie aktualnej kondycji człowieka, włączając problematykę wielkich struktur społeczno-ekonomicznych, komunizmu / kapitalizmu. Gdzieś po środku sytuują się – przygotowane przez Joannę Sitarz – instalacja Korpo i praca Working from Chmielnik. Stanowią one próbę uchwycenia napięć cywilizacyjnych i personalnych jednostki uwikłanej w pracę w korporacji na home office, wkraczających w przestrzeń prywatną domu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Gabriela Chrabąszcz, Barbara Janczak, Natalia Kopytko, Joanna Sitarz
Wystawa
Archeologie Współczesności
Miejsce
Galeria XX1
Czas trwania
27 października – 30 listopada 2023
Osoba kuratorska
Małgorzata Miśkowiec, Alicja Głuszek, kuratorka programowa Galerii XX1: Agnieszka Rogóz
Fotografie
Ignacy Skwarcan
Strona internetowa
www.galeriaxx1.pl/archeologie-wspolczesnosci/
Indeks
Alicja Głuszek Barbara Janczak Gabriela Chrabąszcz Galeria XX1 Joanna Sitarz Małgorzata Miśkowiec Natalia Kopytko

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Archeologie współczesności” w Galerii XX1 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności