SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 12/2025 Do zobaczenia 25.03.2025 4 min

„Antropia (Anthropia)” Piotra Sygizmana w Galerii Entropia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Piotr Sygizman, „POST GLOBAL CITY”, detal, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor

Wystawa Piotra Sygizmana – artysty zawodowo związanego z realizacją filmową, twórcy fotografii, asamblaży i abstrakcyjnych kompozycji przestrzennych, „totemicznych” obiektów wykonanych z intrygujących, przewrotnie użytych materiałów to ciekawy głos w dyskusji na temat procesów cywilizacyjnych, wpływu człowieka na środowisko i jego relacji z naturą w obliczu rozwoju nowych technologii, kryzysów gospodarczych, klimatycznych, politycznych, kryzysów idei oraz wojen toczących się tak blisko nas.

Centralnym punktem prezentacji w Galerii Entropia jest imponujący skalą, mieniący się wyrafinowanymi barwami, wieloelementowy asamblaż – makieta miasta zbudowana z precyzyjnie zakomponowanych, spiętrzonych i pomysłowo przetworzonych przedmiotów gotowych: szklanych wielkich butli, zużytych plastikowych odpadów, różnorodnych opakowań, m.in. po zniczach, perfumach, wodach mineralnych, drewnianych form i klocków, fragmentów piaskowca, metalowych, srebrzystych kul, sprężyn, nakrętek, mieszadełek do kawy czy wreszcie kiczowato kolorowych klocków Lego.

Piotr Sygizman, „POST GLOBAL CITY”, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor
Widok wystawy, Piotr Sygizman, „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor
Widok wystawy, Piotr Sygizman, „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor
Piotr Sygizman, „Trofeum”, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Mariusz Jodko
Piotr Sygizman, „Układ asymetryczny”, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Mariusz Jodko
Piotr Sygizman, bez tytułu, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor

Zbudowane z czterech kwater oraz centralnie biegnącej głównej arterii zwieńczonej monumentem w kształcie globu miasto jest zarówno twierdzą obronną odgrodzoną od reszty świata kolorowym murem z plastiku, nowoczesną metropolią ciasno wypełnioną drapaczami chmur zwieńczonymi chińskimi antenami 5G, jak i wspomnieniem dawnej historycznej zabudowy starożytnego polis. Jego najciekawszą dzielnicą jest arena – swoiste pole gry zainspirowane Game for two Ryszarda Winiarskiego, w którym istnieje nieskończona ilość układów kompozycyjnych. Wydaje się, że to tutaj rozgrywa się gra o przyszłość, na kształt której każdy z nas może mieć wpływ.

Dystopijne miasto Sygizmana i jego konstrukcja przywołuje dalekie skojarzenia ze słynnym filmem Metropolis Fritza Langa z 1927 roku; mało przyjaznym do życia Chronopolis Piotra Kamlera zrealizowanym w 1982 roku, którego cierpiący na samotność rezydenci zajmują się produkcją czasu czekając na upragnioną chwilę szczęścia; czy z wizją zamkniętego miasta – wyizolowanego sztucznego ekosystemu z powieści Pozytonowy detektyw Isaaca Asimova z 1953 roku, którego mieszkańcy panicznie boją się przestrzeni. W pełni uprawnione mogą być również skojarzenia z powieścią Gra szklanych paciorków Hermanna Hesse z 1943 roku, w której główny bohater żyjący w uduchowionej Kastalii przeżywa duże rozterki związane z rolą, którą ma lub powinien odegrać w społeczeństwie.

Artysta bardzo wprawnie gra perspektywą, bawi się fakturą, skalą oraz rytmem poszczególnych form, z których buduje wielowarstwowe, symboliczne obiekty. Sięga zarówno po „nieartystyczne” przedmioty tzw. „niższej rangi”, jak i klasyczne, szlachetne materiały rzeźbiarskie: dębowe drewno, czarny granit czy piaskowiec. Choć poszczególne elementy kompozycji pochodzą z zupełnie odrębnych światów, to sposób ich zestawienia sprawia, że wyglądają jakby jedne płynnie wynikały z drugich. Sygizman świadomie i przewrotnie używa koloru, który bywa w jego sztuce narzędziem zręcznej mistyfikacji, innym razem nadaje rangę detalom, wabi i pełni funkcję ostrzegawczą.

Piotr Sygizman, bez tytułu, widok wystawy „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor
Widok wystawy, Piotr Sygizman, „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor
Widok wystawy, Piotr Sygizman, „Antropia (Anthropia)”, Galeria Entropia, fot. Krzysztof Wiktor

Jego abstrakcyjne kompozycje zdradzają fascynację sztuką materii lat 60. XX wieku, przywodzą na myśl odległe skojarzenia z rozwiązaniami przestrzennymi i światłocieniowymi stosowanymi przez Jerzego Rosołowicza. Nade wszystko jednak artystyczny język wypowiedzi Piotra Sygizmana swoje źródła ma w sięgającej czasów dzieciństwa artysty ogromnej fascynacji twórczością Władysława Hasiora oraz pełną niezwykłych, przestrzennych struktur i przewrotnie użytych materiałów sztuką Jolanty Rudzkiej-Habisiak – prywatnie cioci artysty.

W pewien przewrotny sposób właściwie wszystkie zgromadzone na wystawie prace Sygizmana opowiadają o budowaniu różnych systemów powiązań, układów oraz zależności, które bardzo często – jak wskazuje tytuł jednej z kolejnych kompozycji – stają się układami asymetrycznymi, manifestacją władzy, przewagi nad słabszym, pokazem siły, który prowadzi do entropii podstawowych wartości.

Wszechobecne łuski, pociski i ich drewniane imitacje, które są winkrustowane w strukturę większości obiektów wykonanych przez artystę – ogrodzenie miasta, zwieńczenia budynków, owoce drzewka przypominającego odwróconą swastykę, czy mieniące się złotem oraz bielą zwierzęcych czaszek epitafijne Trofeum – przypominają o ciągłym zagrożeniu militaryzacją, o trwających polowaniach na słabszych.

Proekologiczna, antywojenna wystawa Piotra Sygizmana jest tak naprawdę marzeniem o świecie, w którym „czucie i wiarę” da się połączyć ze „szkiełkiem i okiem”.

Anna Chmielarz

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Sygizman
Wystawa
Antropia (Anthropia)
Miejsce
Galeria Entropia
Czas trwania
11.03–1.04.2025
Osoba kuratorska
Alicja Jodko, Mariusz Jodko
Strona internetowa
entropia.art.pl/view_news.php?id=782
Indeks
Entropia Piotr Sygizman

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Antropia (Anthropia)” Piotra Sygizmana w Galerii Entropia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności