SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.12.2015 6 min

„Andrzej Wróblewski: Recto / Verso” w Reina Sofia w Madrycie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy
Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski (1927–1957) pomimo krótkiej kariery spowodowanej przedwczesną śmiercią osiągnął w Polsce status legendy. Jego retrospektywna wystawa Andrzej Wróblewski: Recto / Verso ma na celu przybliżenie międzynarodowej publice jego twórczości, w której odbijają się zarówno traumy wojennej i powojennej rzeczywistości, jak również marzenia o nowym, lepszym świecie.

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Wystawa Andrzej Wróblewski: Recto / Verso skupia się na dwóch momentach jego twórczości: na samym jej początku, kiedy artysta wymyśla dopiero swój język malarski (1948–1949) i na samym jej końcu, kiedy, po okresie wiary i dobrowolnego podporządkowania się wytycznym stalinowskiego socrealizmu, próbuje on określić się na nowo: zacząć od początku (1956–1957). Oba te momenty połączone są w twórczości Wróblewskiego (tak pod względem tematu, jak i formy) poprzez wyjątkowe podejście do wpisywania się i w nowoczesność, i w awangardę, a liczne dwustronne obrazy i prace na papierze tworzone w tym czasie są materialnym znakiem jego rozdarcia pomiędzy politycznym zaangażowaniem a artystycznym eksperymentem.

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Narracja wystawy została zbudowana w oparciu o dwustronne prace Andrzeja Wróblewskiego, które dotąd pokazywane były zawsze tylko z jednej ze stron: prymat któregoś z dwóch obrazów pomieszczonych na jednym płótnie ustalany był decyzjami właścicieli obrazów i kuratorów. Jednak używanie przez artystę obu stron płótna czy papieru trudno uznać za przypadek, zbieg okoliczności czy wybór czysto ekonomiczny. Uważne spojrzenie na te prace pozwala czytać dwustronność jako swoisty program twórczości Andrzeja Wróblewskiego: artysta każe się im uzupełniać, podważać i wzajemnie komplikować.

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Tego rodzaju współobecność dwóch najczęściej skrajnie innych (formalnie i treściowo) wypowiedzi to też przewrotny sposób stawiania widza przed wyborem preferowanej strony dzieła, przy jednoczesnym uznaniu istnienia obu obrazów – będących dwoma problematami, i dwoma rozwiązaniami. To również wyraz przekonania, że artysta jest aktywnym uczestnikiem rzeczywistości, a zadaniem jego sztuki jest proponowanie tymczasowych rozwiązań. Bogaty wybór prac na papierze i klasycznych”, jednostronnych płócien prezentowanych na wystawie dodatkowo rozwija i wzbogaca katalog motywów, kluczowych dla artysty w danym momencie twórczości.

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Wielowarstwowe rozdarcie tak materialnie obecne w sztuce Wróblewskiego staje się ucieleśnieniem filozoficznych pytań i artystycznych odpowiedzi zrodzonych po drugiej wojnie światowej. A bezkompromisowość w mierzeniu się z nie dającymi się pogodzić sprzecznościami czyni to dzieło bardzo współczesnym.

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski, Recto / Verso, widok wystawy

Andrzej Wróblewski: Recto / Verso, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Andrzej Wróblewski
Wystawa
Andrzej Wróblewski: Recto / Verso
Miejsce
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madryt
Czas trwania
17.11.2015 - 28.02.2016
Osoba kuratorska
Éric de Chassey, Marta Dziewańska
Fotografie
Joaquin Cortés, Román Lores
Strona internetowa
museoreinasofia.es
Indeks
Andrzej Wróblewski Eric de Chassey Marta Dziewańska Reina Sofia

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Andrzej Wróblewski: Recto / Verso” w Reina Sofia w Madrycie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności