SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.08.2013 5 min

Aleksander Ryszka w Propagandzie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Aleksander Ryszka , Z tata nad morzem, Nad Morskim Okiem, Tatry 1900

Aleksander Ryszka , Z tata nad morzem, Nad Morskim Okiem, Tatry 1900

Aleksander Ryszka, Aint No Grave, widok wystawy

Aleksander Ryszka, Aint No Grave, widok wystawy

Aleksander Ryszka, Aint No Grave, widok wystawy

Aleksander Ryszka, Aint No Grave, widok wystawy

“There ain’t no grave can hold my body down (Nie ma takiego grobu, który mnie utrzyma)”– pierwsze słowa piosenki otwierającej pośmiertny album Johnego Casha uderzają uwielbieniem życia. Zostawiając na obrazie tylko pierwszą połowę tego zdania, Aleksander Ryszka uczynił je uniwersalnym. Napis na płótnie nie łatwo dostrzec; gdy to nastąpi, przykuwa wzrok.

Pierwsze zetknięcie z obrazami Ryszki daje wrażenie, że mamy do czynienia z malarstwem pejzażowym, a więc łatwym w odbiorze, dobrze oswojonym, oczywistym. Po chwili jednak ważny staje się ich inny aspekt, na ostateczny kształt wpłynęły bowiem w większym stopniu niekontrolowane procesy schnięcia farby niż świadome decyzje autora. Mimo to widniejące na obrazach fragmenty tekstów czy zdjęć, choć tracą swoją autonomię, zachowują siłę znaczącego. Niczym Barthes’owskie punctum te litery, urywki wspomnień, zamazane obrazy, wyrwane z kontekstu fragmenty budzą fascynację i dreszcz niepokoju odczuwanego tylko wobec myśli o śmierci i o tym co po nas zostanie. Zaprezentowane prace przywołują także wątki osobiste, wypływające z potrzeby konfrontacji z własną przeszłością. Ostatecznie Ain’t No Grave… można interpretować jako proces zaklinania śmierci, zarówno poprzez dosłowne rozumienie obrazów All the Love Of The Universe czy Let Us Go into the House of the Lord, ale również patrząc na prace wykorzystujące stare, rodzinne zdjęcia, które razem tworzą nostalgiczną atmosferę całej wystawy.

Ain’t No Grave… to druga indywidualna wystawa Aleksandra Ryszki w Galerii Propaganda stanowiąca kontynuację jego poszukiwań malarskich zaprezentowanych po raz pierwszy na wystawie All I Want is You.

Aleksander Ryszka, Let Us Go Into the House of Lord, 2012

Aleksander Ryszka, Let Us Go Into the House of Lord, 2012

Aleksander Ryszka, All the Love of the Universe, 2012

Aleksander Ryszka, All the Love of the Universe, 2012

Aleksander Ryszka, Mama (ze mna w brzuchu) i Tata nad Morskim Okiem 1982, 2013

Aleksander Ryszka, Mama (ze mna w brzuchu) i Tata nad Morskim Okiem 1982, 2013

Aleksander Ryszka, Tatry 1900, 2013, olej:plotno, 40x30 cm

Aleksander Ryszka, Tatry 1900, 2013, olej:plotno, 40×30 cm

Aleksander Ryszka Tatry 1893, 2012

Aleksander Ryszka Tatry 1893, 2012

Aleksander Ryszka, All the Love of the Universe, 2012, Outside the society 2013

Aleksander Ryszka, All the Love of the Universe, 2012, Outside the society 2013

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Aleksander Ryszka
Wystawa
Ain't no grave...
Miejsce
Galeria Propaganda, Warszawa
Czas trwania
03.08-14.09.2013
Strona internetowa
galeriapropaganda.com/pl/
Indeks
Aleksander Ryszka Galeria Propaganda

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Aleksander Ryszka w Propagandzie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności