SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 2/2023 Do zobaczenia 13.01.2023 3 min

„Abakanowicz. Konfrontacje” w Zamku Królewskim w Warszawie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media

Surowe formy sztuki współczesnej umiejscowione w zabytkowym, osiemnastowiecznym wnętrzu to zestawienie niecodzienne, uruchamiające całą gamę dodatkowych znaczeń. Właśnie taki charakter ma wystawa prac Magdaleny Abakanowicz – jednej z najważniejszych polskich artystek drugiej połowy XX w. prezentowana w historycznych murach Biblioteki Królewskiej – jedynego w pełni autentycznego, ocalałego z pożogi wojennej pomieszczenia Zamku Królewskiego w Warszawie.

Magdalena Abakanowicz to najbardziej rozpoznawalne polskie nazwisko w świecie sztuki współczesnej – artystka totalna, indywidualistka i innowatorka, stale konfrontująca się z nowymi obszarami poszukiwań twórczych. Jej prace na stałe weszły w skład ścisłego światowego kanonu sztuki XX wieku.

 

widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media

Ewolucja twórczości Abakanowicz przebiegała od tkanin, które stopniowo zyskiwały trzeci wymiar przestrzenny, stając się abstrakcyjnymi rzeźbami, w stronę przedstawień figuratywnych – humanoidalnych form wykonanych z jutowego płótna – postaci siedzących, stojących, kroczących, tańczących, z głowami lub bez. Ci „szarzy ludzie” Abakanowicz są jednocześnie „bierni i natarczywi” (Jasia Reichardt, 1995) – z przodu jawią się jako gotowy do konfrontacji tłum, z tyłu – jako puste, wydrążone figury, robiące wrażenie słabych i bezbronnych. W swoich dziełach artystka często konfrontowała przeciwstawne znaczenia, otwierając drogę ku wielości interpretacji i konkluzji.

Monumentalne, wieloznaczne formy kreowane przez Abakanowicz (m.in.: Tłum III, Plecy, Ugłowione) w ramach niniejszej wystawy zyskują szczególny kontekst w postaci historycznego, klasycystycznego wnętrza Biblioteki Królewskiej – jedynego obiektu w obrębie zabytkowego kompleksu Zamku Królewskiego, który nie został zburzony w czasie II wojny światowej.

Wystawa wpisuje się w coraz częściej stosowaną praktykę eksponowania prac sztuki współczesnej w muzeach-rezydencjach, wypełnionych dziełami sztuki dawnej. Placówki tego typu to zazwyczaj dawne siedziby monarchów, a więc obiekty o dużym znaczeniu historycznym i symbolicznym. Eksperymenty muzealne w postaci konfrontacji dwóch na pozór nieprzystających porządków umożliwiają odmienne spojrzenie na prezentowane dzieła i historyczny kontekst oraz wydobycie z nich nowych, często nieoczekiwanych znaczeń.

widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media
widok wystawy „Abakanowicz. Konfrontacje”, dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego w Warszawie, fot. Volatus Media

Same obecne na wystawie prace wybrane zostały według klucza, jakim jest kontekst toczącej się obecnie wojny w Ukrainie i związanego z nią poczucia zagrożenia, odczuwanego wyraźnie także Polsce. Słowo „konfrontacja” nabiera tu dodatkowych znaczeń – jako konflikt zbrojny dwóch państw, ale także rodzące się w jego wyniku liczne konflikty wartości: między instynktem przetrwania a poczuciem obowiązku, między miłością bliźniego a wolą walki, między afirmacją życia a zwątpieniem w jego sens w obliczu niewyobrażalnych aktów przemocy i zniszczenia.

Obiekty zostały wyeksponowane jedynie przy użyciu światła, a scenografię stanowi zabytkowe wnętrze. Wszystkie elementy korespondują ze sobą, tworząc wspólną narrację. Zapowiedzią, a zarazem zachętą do odwiedzenia wystawy będzie ekspozycja ośmiu figur odlanych w brązie pod tytułem Postacie stojące, które zostaną ustawione na Dziedzińcu Wielkim. Prace pochodzą z Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz Krupa Gallery we Wrocławiu.

Wystawa została zrealizowana przy współpracy z Fundacją Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Abakanowicz
Wystawa
Abakanowicz. Konfrontacje
Miejsce
Bibliotek Królewska, Zamek Królewski w Warszawie
Czas trwania
1.12.2022 – 19.02.2023
Osoba kuratorska
Mariusz Klarecki, Katarzyna Rogalska
Fotografie
Volatus Media
Strona internetowa
www.zamek-krolewski.pl/
Indeks
Biblioteka Królewska Katarzyna Rogalska Magdalena Abakanowicz Mariusz Klarecki Zamek Królewski w Warszawie

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Abakanowicz. Konfrontacje” w Zamku Królewskim w Warszawie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności