SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.02.2021 3 min

„A posteriori” Norberta Delmana w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic

Kontynuując założenia Projektu OKNO, w ramach którego finaliści 19. edycji Artystycznej Podróży Hestii stworzyli swoje realizacje w witrynach lokali usługowych w miastach całej Polski, wystawy site-specific zagoszczą także w oknie warszawskiego Pawilonu Sztuki. Doświadczenia wyniesione z projektu udowodniły, jak ważne dla publiczności są działania wychodzące poza ramy (niekiedy zbyt hermetycznych i elitarnych) instytucji na rzecz ogólnodostępności sztuki. Dzięki możliwości oglądania wystaw z zewnątrz, kontakt ze sztuką będzie możliwy także niezależnie od sytuacji epidemiologicznej.

W 2021 roku zapraszamy więc do współpracy finalistki i finalistów konkursu APH, którzy na realizację swoich działań do dyspozycji dostaną nie tylko wnętrze, ale przede wszystkim witryny naszej galerii.

„Można powiedzieć, że sztuka Norberta Delmana to próba odnalezienia naszych pierwotnych korzeni we współczesnym, skomercjalizowanym, pędzącym w szalonym tempie świecie. Artysta, poprzez odrzucenie obecnych czy dawnych nurtów i przekonań, tworzy rodzaj hybrydalnych obiektów, które mogą wydawać się nam bliskie – powstały bowiem z elementów świata, który nas otacza; naszego „sztucznego” świata.

Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic

Kant zdefiniował doświadczenie kulturalne, artystyczne jako akt bezinteresowności. Kultura to tylko mały element, który odróżnia nas od świata zwierząt. Sztuka jest elementem doznaniowym, wydawałoby się wręcz, że niepotrzebnym do normalnej egzystencji. Jednak wypełnia nasze życia, tworzy ich integralną część. Nurty przemijają, a dzieła o wyjątkowym elemencie uniwersalizmu trwają. Slavoj Žižek doskonale pokazuje to na przykładzie Ody do Radości Beethovena – ody do ludzkości, braterstwa i siostrzeństwa. Co jednak kluczowe, jest to dzieło, które było adaptowane przez różne ustroje, skrajnie sobie zaprzeczające: odę grali naziści, świętując publiczne wydarzenia; przez Związek Sowiecki uznana była za komunistyczny utwór; w Chinach, podczas rewolucji kulturowej, można było grać 9 symfonię; na olimpiadzie w Tokio, gdy naród niemiecki był podzielony, oda była grana jako jego hymn; dziś jest nieoficjalnym hymnem Unii Europejskiej. Być może jest to dzieło tak uniwersalne, że można je wypełnić każdą radykalną myślą. Dziś można się zastanawiać, czy taki uniwersalizm świadczy o potędze dzieła sztuki, czy jego słabości i, co za tym idzie, podatności na wpisywanie w proste schematy.

A co, gdyby specjalnie stworzyć dzieło, które zostanie odseparowane od kulturowego kontekstu? Czy jest to w ogóle wykonalne? Wszak wiadomo, że zawsze staramy się nadawać kontekst, szufladkować. Z takimi założeniami w pewnym sensie mierzy się Norbert Delman. Nie tworzy on artystycznych kalk, opowieści o pięknie, brzydocie czy emocjach. W myśl filozofii Slavoja Žižka stara się odrzucić wszelkie ideologie, tworząc własną – ideologię ucieczki narracyjnej. Tworzy więc rzeźby, które w swojej formie są radykalne, jednocześnie obce i znajome, syntetyczne, ale o organicznych formach, nie mają celu, bo same są celem, totemem eskapizmu”.

Mateusz Kozieradzki

Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic
Norbert Delman, „A posteriori”, widok wystawy, fot. Piotr Litwic

Norbert Delman – urodzony w 1989 w Warszawie, gdzie mieszka i pracuje. Rzeźbiarz i performer, twórca wideo, instalacji i grafik, a także kurator wystaw. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Mirosława Bałki, studiował również sztuki piękne w University College Falmouth (UK). Jest współtwórcą przestrzeni artystycznej Stroboskop w Warszawie. Jego prace były prezentowane m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Edinbourgh Sculpture Workshop w Edynburgu, MOCAK-u w Krakowie, BWA w Zielonej Górze, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Parku Rzeźby na Bródnie – oddziale Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Finalista 13. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Norbert Delman
Wystawa
A posteriori
Miejsce
Pawilon Sztuki ERGO Hestia, Warszawa
Czas trwania
20.01–5.03.2021
Fotografie
Piotr Litwic; dzięki uprzejmości Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Strona internetowa
artystycznapodrozhestii.pl
Indeks
Norbert Delman Pawilon Sztuki Ergo Hestia

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„A posteriori” Norberta Delmana w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności