SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 1/2024 Na Dobry Początek 08.01.2024 6 min

8–14 stycznia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Diana Lelonek, „Storks, a Sacred Bird”, kadr z wideo, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Bielsko-Biała

Dwa bieguny sztuki aborygeńskiej z rejonu Australii Centralnej, na wschód i na zachód od miasteczka Alice Springs, zaprezentuje Galeria Bielska BWA na otwieranej w piątek (12.01) wystawie Ślady i znaki. Malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej. W język wizualny tego rejonu wprowadzać będzie kilkanaście artefaktów oraz zbiór 33 obrazów z kolekcji Julianny i Ryszarda Bednarowiczów. Szerzej o Australii z perspektywy Europejczyka opowiadać będzie otwierana równolegle wystawa Marka Tomalika o tym samym tytule, co jego książka sprzed kilkunastu lat – Australia. Gdzie kwiaty rodzą się z ognia. Zobaczymy na niej fotograficzny reportaż z wielu wypraw na australijski kontynent, których celem było dla autora przede wszystkim dotarcie do najbardziej oddalonych od miast obszarów nieskażonej przyrody.

Gorzów Wielkopolski

Krytyczne spojrzenie na historię jako zbiór podważalnych narracji, a nie bezdyskusyjnych faktów, prezentować będzie zbiorowa wystawa Running out of history kuratorowana przez Jakuba Koseckiego w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Na otwieranej w sobotę (13.01) ekspozycji zobaczymy prace odnoszące się m.in. do samej definicji historii, jej roli w kształtowaniu współczesnej tożsamości, sposobów konstruowania narracji historycznych i futurologicznych oraz stosowanego przy tym języka wizualnego czy też współczesnych przewartościowań historiograficznych.

Łukasz Dziedzic, „Facial Trauma II”, 2023, dzięki uprzejmości artysty

Katowice

Pierwszą noworoczną wystawą w nowym katowickim artist-run space Oblatów4 będzie otwierany w sobotę (13.02) solowy pokaz jednego z twórców tego miejsca, Łukasza Dziedzica. A kiedy na mnie patrzysz to projekt malarski, na który składają się portrety na różne sposoby zniekształcone, które interpretować można jako odbicie złych doświadczeń, przeżytych lub odziedziczonych traum, ale też szerszych zjawisk społeczno-politycznych, jak konflikty czy pandemie.

Kraków

Indywidualna wystawa Keymo – fotografki, malarki, autorki obiektów i filmów postporno – otworzy się w sobotę (13.01) w galerii Olympia. Opowiadająca m.in. o prawno-ekonomicznej sytuacji osób artystycznych w Polsce Wyprzedaż garażowa prezentować będzie obiekty z mieszkania-pracowni artystki w Nowej Hucie. Do udziału w wystawie Keymo zaprosiła też Janusza Różańskiego, który przez lata był kuratorem technicznym w galerii, a przy okazji modelem artystki.

1
Krytyka 29.12.2023

Podsumowanie roku 2023

Portret Maciej Cholewa Portret Marta Deskur Elżbieta Jabłońska Małgorzata Kaźmierczak Portret Filip Kijowski Portret Piotr Kosiewski Portret Ewa Majewska Portret Antoni Michnik Portret Muzeum w Podziemiu Portret Zofia nierodzińska Portret Anna Pajęcka Marcin Polak Portret Zuza Piwowar Portret Piotr Puldzian Płucienniczak Portret Adam Przywara Portret Agata Pyzik Portret Gabi Skrzypczak Portret Stach Szabłowski Portret Karolina Wajman Portret Joanna Warsza

Toruń

W pierwszym noworocznym rozdaniu w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu w najbliższy piątek (12.01) otworzą się trzy wystawy indywidualne. Happy Family Karoliny Balcer to finałowa odsłona projektu prezentowanego wcześniej w Miejscu Projektów Zachęty, poznańskim Arsenale i wrocławskiej Krupa Art Foundation. Ostatni akt tej opowieści osadzonej w rodzinnej historii artystki nieprzypadkowo zaprezentowany zostanie w jej rodzinnym mieście. Kolejną odsłoną większego, wieloletniego projektu będzie też wystawa Katarzyny Rumińskiej FDM Loop. Podobnie jak Balcer artystka sięga po tkaninę, łącząc przy tym organiczne i przemysłowe włókna z elementami wykonywanymi przy użyciu drukarki 3D z tworzyw sztucznych, techniki rzemieślnicze z produkcją maszynową. Jolanta Rejs w wystawie Fragmenty – Święta & nierządnica również łączyć będzie odległe od siebie media, w tym przypadku klasyczny drzeworyt z fotografią. Na ich przecięciu artystka szuka nowego języka jednocześnie zakorzenionego w przeszłości i wybiegającego w przyszłość.

Katarzyna Rumińska, „Valley of plenty”, miniatura tkacka, 2022, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Warszawa

O pejzażach, które nie są niewinne i przypominają o trudnej, krwawej i wypieranej przeszłości lub zwiastują równie niepokojącą przyszłość opowiadać będzie otwierana w piątek (12.01) w Galerii Dawid Radziszewski zbiorowa wystawa Landschaft. Obok prac artystek reprezentowanych przez galerię, jak Joanna Piotrowska i Agnieszka Polska, zobaczymy na niej również fotografie Thomasa Demanda czy obrazy Karola Palczaka i Leona Tarasewicza.

Tego samego dnia (12.01) w galerii Art Walk otworzy się kuratorowana przez Adę Piekarską wystawa Lepkie uściski dłoni. Zobaczymy na niej obrazy Barbary Cabaj, Heleny Minginowicz i Karoliny Szwed, w których artystki badają i opisują doświadczenia ciał, które „nie czują się w świecie jak w domu”.

Dzień później (13.01) w galerii Serce Exhib. (do niedawna Serce Człowieka) otworzy się solowa wystawa Alicji Paszkiel Stories from the body, stories from the bed. Za hasłem parafrazującym tytuł jednego z albumów PJ Harvey kryć się będzie wystawa odnosząca się do snów, traktująca senne uniwersum jako realne i autonomiczne wobec świata na jawie.

1
Rozmowy 12.10.2018

Galeria anarchistyczna. Rozmowa z Kamilem #2

Portret Piotr Policht

Wrocław

Wystawa Marcina Derdy Pomnik nieznanego artysty otworzy się w czwartek (11.01) w Galerii u Kosałki. W swoich instalacjach Derda odnosi się do ciemnej materii świata sztuki, tych 90% osób artystycznych, które pozostają niewidoczne, traktując jednak tę pozycję jako świadomy wybór, opowiedzenie się za własnymi intuicjami w kontrze do mainstreamu. Wernisażowi towarzyszyć będzie performans Grzegorza Pleszyńskiego i koncert zespołu KormoRany Boskie.

Diana Lelonek będzie gościnią pierwszego w tym roku spotkania autorskiego z cyklu Szczyt Formy, które odbędzie się w piątek (12.01) w galerii Entropia. Cykl jest wspólną inicjatywą galerii oraz Koła Naukowego Forma przy Katedrach Rzeźby ASP we Wrocławiu.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
8–14 stycznia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności