8-14 marca
Gorzów Wielkopolski
Po wystawie Jana Eustachego Wolskiego i Konrada Żukowskiego Miejski Ośrodek Sztuki zaprezentuje kolejny pokaz malarski, choć tym razem w zupełnie innym klimacie. W piątek (12.03) otworzy się solowa wystawa laureata Bielskiej Jesieni z 2017 roku Sebastiana Kroka. Na Village People zobaczymy prace równie krzykliwe, co stylówka kultowego zespołu disco, do którego nawiązuje ona tytułem. Bohaterami obrazów Kroka są zabawkowe postaci, a delikatna guma kontrastuje w nich z kruszejącym betonem i styropianem.
Łódź
Indywidualną wystawę w Punkcie Odbioru Sztuki otworzy w piątek (12.03) Łukasz Horbów. They lie, We lie nawiązuje do książki antropologa Petera Metcalfa pod tym samym tytułem. Badacz podważa w niej wiarygodność opowieści o przodkach swojej rozmówczyni Bilo Kasi, arystokratki z Borneo, zauważając, że jej wiedza, zbudowana na opowieściach poprzednich pokoleń, może być nawet nieświadomie i niecelowo kłamstwem, jeżeli kłamali jej przodkowie.
Olsztyn
Niektóre instytucje nie nacieszyły się długo możliwością ponownego otwarcia dla zwiedzających. W związku z regionalnymi obostrzeniami w województwie warmińsko-mazurskim BWA Olsztyn póki co działa znów w trybie online, nie rezygnując jednak z pracy nad zaplanowanymi wystawami. W czwartek (11.03) w formie zdalnej będzie więc można uczestniczyć w otwarciu rocznicowej wystawy z okazji trzydziestolecia Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Rzeczywistość i wyobraźnia prezentować będzie dorobek artystów związanych z ISP, posługujących się najróżniejszymi mediami.
Orońsko
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku ogłosiło program pod tytułem Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021, w ramach którego na rzeźbiarskie inwestycje w przestrzeni publicznej rozdysponowane zostanie 1,5 mln zł. Instytucja stawia sobie ambitny cel podniesienia jakości polskiej przestrzeni publicznej, środki z programu będą więc mogły zostać przeznaczone m.in. na nowe projekty odpowiadające na potrzeby lokalnych społeczności, jak i na przykład konserwację istniejących już rzeźb. Termin składania wniosków upływa 31 marca.
Ostrowiec Świętokrzyski
Indywidualna wystawa Kornela Janczego Milky Way otworzy się w piątek (12.03) w BWA Ostrowiec. Artysta krążyć będzie w niej wokół wyobrażeń przestrzeni, praktykując coś pomiędzy pejzażem a kartografią, ale nie przy pomocy klasycznych sztalugowych obrazów i map, lecz postmalarskich obiektów. Janczy buduje z nich złożone kompozycje przestrzenne, konstelacje z wykorzystaniem makiet i instalacji tworzących trójwymiarowe pejzaże w przestrzeniach galeryjnych.
Tarnów
Wystawa oparta na zbiorach z dwóch zupełnie różnych małopolskich kolekcji sztuki współczesnej prezentowana będzie od niedzieli (14.03) w BWA Tarnów. Jedna z nich to kolekcja instytucjonalna i złożona jest z prac powstałych u progu nowego milenium. Kolekcja Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej tworzona była w czasach, gdy w Krakowie nie istniał jeszcze MOCAK i toczyły się rozmowy o powołaniu muzeum sztuki współczesnej, którego kręgosłupem stałaby się właśnie rzeczona kolekcja. Drugi zbiór to prywatna i znacznie młodsza, bo zainicjowana w zeszłym roku Kolekcja Nocny Art Patrol, koncentrująca się na aktualnym malarstwie, w skład której wchodzą obrazy m.in. Konrada Żukowskiego, Karoliny Jabłońskiej czy Karola Palczaka. Jej założyciel Mariusz Horanin jest też twórcą konceptu tarnowskiej wystawy #kolekcje #2000 #2020, która poprzez wybór malarstwa z obu zbiorów opowiadać będzie o dwóch kluczowych momentach XXI wieku.
Warszawa
W piątek (12.03) w Teatrze Studio odbędzie się premiera adaptacji Kraksy J.G. Ballarda w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Krasz to usytuowana w nieodległej przyszłości groteska stawiająca pytania o źródła przemocy. Niemal pół wieku po premierze powieści Ballarda Korczakowska spogląda na nią jako spełnioną wizję przyszłości, dla której punktem wyjścia jest rozpoznanie, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Elementami spektaklu będą też choreografia Bożny Wydrowskiej i fotografie Ady Zielińskiej, a muzykę stworzył Jacek Sienkiewicz.
Wrocław
Nowe prace odnoszące się do pandemicznego kryzysu i medialnego chaosu informacyjnego zaprezentuje na otwieranej jutro (9.03) wystawie w galerii Entropia Neo Christopher Chung, naukowiec i artysta interdyscyplinarny. Na Framed Configurations pokaże on instalacje powstałe w efekcie eksperymentów z mediami analogowymi, m.in. przeterminowaną taśmą celuloidową 16 mm, jak i oparte na sztucznej inteligencji odpowiadającej na pytania widzów, remiksującej teksty mistrzów zen i generującej muzykę i wizualizacje.
W piątek (12.03) Muzeum Współczesne Wrocław udostępni nową przestrzeń wystawienniczą przeznaczoną na projekty fotograficzne. Pierwszą prezentowaną w niej wystawą będzie Wyznaczony obszar ewakuacji Bartosza Hołoszkiewicza, który dekadę po trzęsieniu ziemi, fali tsunami i katastrofie elektrowni jądrowej w Fukushimie odwiedził tytułowe obszary ewakuacji. Fotograf przygląda się tym miejscom, w których dystans wobec zagrożenia i dążenie do zachowania ładu łączą się ze strachem przed utratą bliskich czy całego życiowego dorobku.
Tego samego dnia (12.03) zobaczymy kolejną odsłonę Złotego Kiosku, do którego tym razem zawita cały kolektyw – Spółdzielnia Krzak. Punktem wyjścia dla Odgłosów z Krzaka będzie drugi numer wydawanej przez kolektyw gazety „Krzak Papier” pod hasłem przewodnim we’re grounded. We Wrocławiu Spółdzielnia Krzak – we współpracy z publicznością – budować będzie instalację rozszerzającą treści z gazety przede wszystkim za pomocą dźwięku, poprzez słuchowiska, wywiady, zapisy działań performatywnych czy nagrania terenowe.
Wrocławska Krupa Gallery rozpoczęła rok długofalowym projektem online pod tytułem The Virtual Canvas. W tę sobotę (13.03) w jego ramach odbędzie się streamowany na Zoomie performans trojga szwedzkich artystów Hanny Wildow, Alvy Willemark i Tony’ego Karlssona Savci and–akter. rehearsals of escape. Artyści proponują w nim wspólną podróż wgłąb prastarego sosnowego lasu Gränseskogen w głębi Szwecji i poszukiwanie nowych form współ-bycia. Performans jest częścią dłuższej serii realizowanej pod auspicjami szeregu instytucji, a liczba uczestników tej podróży jest ograniczona, chętnym polecamy więc zapisać się z wyprzedzeniem.