8-14 marca

Gorzów Wielkopolski
Po wystawie Jana Eustachego Wolskiego i Konrada Żukowskiego Miejski Ośrodek Sztuki zaprezentuje kolejny pokaz malarski, choć tym razem w zupełnie innym klimacie. W piątek (12.03) otworzy się solowa wystawa laureata Bielskiej Jesieni z 2017 roku Sebastiana Kroka. Na Village People zobaczymy prace równie krzykliwe, co stylówka kultowego zespołu disco, do którego nawiązuje ona tytułem. Bohaterami obrazów Kroka są zabawkowe postaci, a delikatna guma kontrastuje w nich z kruszejącym betonem i styropianem.
Łódź
Indywidualną wystawę w Punkcie Odbioru Sztuki otworzy w piątek (12.03) Łukasz Horbów. They lie, We lie nawiązuje do książki antropologa Petera Metcalfa pod tym samym tytułem. Badacz podważa w niej wiarygodność opowieści o przodkach swojej rozmówczyni Bilo Kasi, arystokratki z Borneo, zauważając, że jej wiedza, zbudowana na opowieściach poprzednich pokoleń, może być nawet nieświadomie i niecelowo kłamstwem, jeżeli kłamali jej przodkowie.
Olsztyn
Niektóre instytucje nie nacieszyły się długo możliwością ponownego otwarcia dla zwiedzających. W związku z regionalnymi obostrzeniami w województwie warmińsko-mazurskim BWA Olsztyn póki co działa znów w trybie online, nie rezygnując jednak z pracy nad zaplanowanymi wystawami. W czwartek (11.03) w formie zdalnej będzie więc można uczestniczyć w otwarciu rocznicowej wystawy z okazji trzydziestolecia Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Rzeczywistość i wyobraźnia prezentować będzie dorobek artystów związanych z ISP, posługujących się najróżniejszymi mediami.

Łukasz Horbów, dzięki uprzejmości galerii Punkt Odbioru Sztuki
Orońsko
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku ogłosiło program pod tytułem Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021, w ramach którego na rzeźbiarskie inwestycje w przestrzeni publicznej rozdysponowane zostanie 1,5 mln zł. Instytucja stawia sobie ambitny cel podniesienia jakości polskiej przestrzeni publicznej, środki z programu będą więc mogły zostać przeznaczone m.in. na nowe projekty odpowiadające na potrzeby lokalnych społeczności, jak i na przykład konserwację istniejących już rzeźb. Termin składania wniosków upływa 31 marca.
Ostrowiec Świętokrzyski
Indywidualna wystawa Kornela Janczego Milky Way otworzy się w piątek (12.03) w BWA Ostrowiec. Artysta krążyć będzie w niej wokół wyobrażeń przestrzeni, praktykując coś pomiędzy pejzażem a kartografią, ale nie przy pomocy klasycznych sztalugowych obrazów i map, lecz postmalarskich obiektów. Janczy buduje z nich złożone kompozycje przestrzenne, konstelacje z wykorzystaniem makiet i instalacji tworzących trójwymiarowe pejzaże w przestrzeniach galeryjnych.
Tarnów
Wystawa oparta na zbiorach z dwóch zupełnie różnych małopolskich kolekcji sztuki współczesnej prezentowana będzie od niedzieli (14.03) w BWA Tarnów. Jedna z nich to kolekcja instytucjonalna i złożona jest z prac powstałych u progu nowego milenium. Kolekcja Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej tworzona była w czasach, gdy w Krakowie nie istniał jeszcze MOCAK i toczyły się rozmowy o powołaniu muzeum sztuki współczesnej, którego kręgosłupem stałaby się właśnie rzeczona kolekcja. Drugi zbiór to prywatna i znacznie młodsza, bo zainicjowana w zeszłym roku Kolekcja Nocny Art Patrol, koncentrująca się na aktualnym malarstwie, w skład której wchodzą obrazy m.in. Konrada Żukowskiego, Karoliny Jabłońskiej czy Karola Palczaka. Jej założyciel Mariusz Horanin jest też twórcą konceptu tarnowskiej wystawy #kolekcje #2000 #2020, która poprzez wybór malarstwa z obu zbiorów opowiadać będzie o dwóch kluczowych momentach XXI wieku.
Warszawa
W piątek (12.03) w Teatrze Studio odbędzie się premiera adaptacji Kraksy J.G. Ballarda w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Krasz to usytuowana w nieodległej przyszłości groteska stawiająca pytania o źródła przemocy. Niemal pół wieku po premierze powieści Ballarda Korczakowska spogląda na nią jako spełnioną wizję przyszłości, dla której punktem wyjścia jest rozpoznanie, że kraksa to metafora życia w społeczeństwie. Elementami spektaklu będą też choreografia Bożny Wydrowskiej i fotografie Ady Zielińskiej, a muzykę stworzył Jacek Sienkiewicz.
Wrocław
Nowe prace odnoszące się do pandemicznego kryzysu i medialnego chaosu informacyjnego zaprezentuje na otwieranej jutro (9.03) wystawie w galerii Entropia Neo Christopher Chung, naukowiec i artysta interdyscyplinarny. Na Framed Configurations pokaże on instalacje powstałe w efekcie eksperymentów z mediami analogowymi, m.in. przeterminowaną taśmą celuloidową 16 mm, jak i oparte na sztucznej inteligencji odpowiadającej na pytania widzów, remiksującej teksty mistrzów zen i generującej muzykę i wizualizacje.
W piątek (12.03) Muzeum Współczesne Wrocław udostępni nową przestrzeń wystawienniczą przeznaczoną na projekty fotograficzne. Pierwszą prezentowaną w niej wystawą będzie Wyznaczony obszar ewakuacji Bartosza Hołoszkiewicza, który dekadę po trzęsieniu ziemi, fali tsunami i katastrofie elektrowni jądrowej w Fukushimie odwiedził tytułowe obszary ewakuacji. Fotograf przygląda się tym miejscom, w których dystans wobec zagrożenia i dążenie do zachowania ładu łączą się ze strachem przed utratą bliskich czy całego życiowego dorobku.

Bartosz Hołoszkiewicz, #1, z cyklu Wyznaczony obszar ewakuacji, 2020, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław
Tego samego dnia (12.03) zobaczymy kolejną odsłonę Złotego Kiosku, do którego tym razem zawita cały kolektyw – Spółdzielnia Krzak. Punktem wyjścia dla Odgłosów z Krzaka będzie drugi numer wydawanej przez kolektyw gazety „Krzak Papier” pod hasłem przewodnim we’re grounded. We Wrocławiu Spółdzielnia Krzak – we współpracy z publicznością – budować będzie instalację rozszerzającą treści z gazety przede wszystkim za pomocą dźwięku, poprzez słuchowiska, wywiady, zapisy działań performatywnych czy nagrania terenowe.
Wrocławska Krupa Gallery rozpoczęła rok długofalowym projektem online pod tytułem The Virtual Canvas. W tę sobotę (13.03) w jego ramach odbędzie się streamowany na Zoomie performans trojga szwedzkich artystów Hanny Wildow, Alvy Willemark i Tony’ego Karlssona Savci and–akter. rehearsals of escape. Artyści proponują w nim wspólną podróż wgłąb prastarego sosnowego lasu Gränseskogen w głębi Szwecji i poszukiwanie nowych form współ-bycia. Performans jest częścią dłuższej serii realizowanej pod auspicjami szeregu instytucji, a liczba uczestników tej podróży jest ograniczona, chętnym polecamy więc zapisać się z wyprzedzeniem.